Nume proiect: Miscare si Culoare
Organizator: Asociatia Sectia de Coregrafie

Sectiunea/Sectiunile
Arta si cultura
Premiul Special pentru INOVATIE
 
Date generale
 
Perioada in care s-a derulat proiectul
Data de incepere a proiectului
Aug / 2017
Data de incheiere a proiectului
Noi / 2017
 
Acoperire geografica: Judeteana
 
Parteneri: Muzeul National de Arta Contemporana, Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu, Scoala Gimnaziala Sf. Silvestru, Scoala Germana Zeppelin, Fundatia the Door, Muzeul Municipiului Bucuresti, Muzeul Theodor Aman, Asociatia istoria Artei, Asociatia Metru Cub- Resurse pentru Cultura, Teatrul Odeon, Centrul Educational Replika, Muzeul National de Istorie,
 
Rezumatul proiectului: 
Miscare si Culoare propune un nou tip de educatie culturala, care integreaza dimensiunea cognitiva cu cea emotionala, kinestezica si de constientizare a propriului corp ca instrument si ca subiect al exprimarii prin arta. 
 
Porneste de la ideea ca toate artele se intrepatrund, ca domeniile stiintifice si tehnologia se interconecteaza cu arta, precum e lumea pentru care ii pregatim pe acesti copii sa devina adulti fericiti si bine integrati, acest puzzle - lumea contemporana. Ne-am propus in consecinta o abordare a educatiei prin arta intr-un mod ce cuprinde mai multe domenii de referinta, cu pornire de la specificul si nevoile proprii varstei, dar satisfacand inainte de toate nevoia copiilor pentru joc - inteles ca element cheie in dezvoltarea societatii si acumularea de cunostinte.

Pe parcursul intregului program copiii au luat contact prin fotografii si filme documentare cu forme ale artei cinetice, ale gestualismului abstract, action painting, precum si cu artisti contemporani ce integreaza propriul corp si miscarea in operele lor.

Copiii, sub indrumarea Irinei Cangeopol, artist vizual, profesor si specialist in educatie culturala, au experimentat desenul ca urma lasata de corpul lor in miscare, intelegand aspecte ale cinetismului corpului uman si exprimandu-se liber, in diferite tehnici, pe suprafete mari. Au invaţat sa faca figurine origami, ca punct de pornire pentru realizarea unor insalaţii sculpturale cinetice. Au pictat pe suprafeţe mari peisaje cosmice sau picturi gestualiste in comun, acompaniaţi de muzicieni adevaraţi. Au recompus o pictura celebra „jucand-o” cu propriile corpuri. Au conceput impreuna şi au ajutat la realizarea expoziţiei de la finalul atelierelor. Concomitent, i-am pus pe copii in postura de public cultural.
 
Relevanta (context)

Contextul initierii proiectului:
Cu toate ca educatia artistica si culturala este importanta pentru orice copil, aceasta este slab promovata in invatamantul public. Curricula scolara prevede doar o ora saptamanal pentru activitati fizice/practice si de educatie vizuala prin arta. Copiii din medii defavorizate au acces la arta numai in cadrul institutiilor de invatamant, dar in realitate scolile la care sunt inscrisi nu sunt implicate in actiuni culturale. 
 
Tocmai aceasta ABSENTA A ARTEI DIN MEDIILE DEFAVORIZATE creeaza un teren fertil, lipsit de prejudecati artistice si inhibitii, cu potential al unor rezultate extraordinare.
 
Astfel, propunem o abordare a educatiei prin arta intr-un mod inovativ, ce cuprinde mai multe domenii de referinta, pornind de la specificul varstei beneficiarilor directi, satisfacand inainte de toate nevoia copiilor pentru joc si miscare.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul proiectului consta in dezvoltarea unei metode educationale interdisciplinare in vederea derularii unui proiect durabil de educatie culturala in arta contemporana.
 
Obiective principale:
1. Stimularea nevoii copiilor pentru miscare si inventivitate prin intermediul tehnicilor de creatie artistica
2. Familiarizarea copiilor cu mediul artei contemporane
3. Promovarea diversitatii si a tolerantei prin interrelationarea colaborativa a copiilor din diferite categorii sociale
4. Crearea si diseminarea unui model nou de bune practici in educatia culturala.
 
Principalele activitati:
I.Cele 12 laboratoare la muzeu, concepute sa creeze un cerc complet, care incepe cu un tur ghidat prin expozitiile curente de la MNAC si se finalizeaza cu conceperea propriei expozitii de arta contemporana la finalul atelierelor.
La finalul laboratoarelor echipa a panotat expozitia, al carei vernisaj a avut loc la MNAC in data de 07.09.2017.

II.Ieşiri cu copiii la vernisaje, lansari de carte, piese de teatru educativ.In general ne-am dorit ca acesti copii, pe langa rolul lor activ in cadrul atelierelor de creatie, sa se deprinda si cu postura de spectator al unor evenimente cultural-artistice si cu vizitarea muzeelor de arta in timpul liber.
 
III.Finisajul expozitiei si a programului educativ Miscare si Culoare a avut loc in data de 11.11.2017,fiind prilej pentru lansarea celor doua materiale:
Catalogul tiparit Miscare şi Culoare si montajul video cu imagini surprinse in timpul atelierelor
 
In cadrul finisajului am organizat o prezentare publica a programului educativ, in care au avut cuvantul atat membri ai echipei cat si reprezentanti ai institutiilor partenere si copii beneficiari ai programului. 
 
Programul s-a incheiat cu vizite in institutiile de educatie cu copii din medii defavorizate partenere in program, Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu, Centrul de Plasament al Fundatiei the Door si Scoala Gimnaziala Sf. Silvestru pentru a inmana copiilor pachetele de lucru cu materiale de pictura si alte tehnici grafice exersate in cadrul laboratoarelor (12-14 noiembrie).
 
Beneficiari:
 
Beneficiari directi: - 40 de copii cu varste intre 6 si 12 ani din medii defavorizate si nu numai

Beneficiari indirecti: - alti copii cu varste intre 6 si 12 ani; - tineri cu varste intre 16 si 23 ani interesati de arta contemporana, implicati sau nu in zona serviciilor sociale; - parinti; - publicul si profesionistii prezenti la evenimentele organizate; - colaboratorii si partenerii proiectului; - alti parteneri; - institutiile publice.
 
Implicarea beneficiarilor:
Micii beneficiari directi ai proiectului au fost implicati 
- atat in postura de public de arta prin familiarizarea lor cu vizitele la muzee de arta si istorie, participarea lor ca spectator la vernisaje, piese de teatru si lansari de carte,
- dar si in cea de creatori de arta si curatori ai propriei lor expozitii la MNAC. 
 
Beneficiari indirecti
In privinta artistilor si specialistilor din diverse domenii, acestia au exersat abilitatile de comunicare cu copii de varste diferite si provenind din medii diferite, ajustandu-si abordarea in functie de specificul beneficiarilor directi.
Institutiile culturale partenere si-au adus aportul prin oferirea de invitatii la spectacole de teatru, vizite ghidate la muzee de arta din Bucuresti, oferirea de brosuri si volume de arta si istorie pentru copiii beneficiari ai programului educativ.
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele proiectului: 
Cantitative:
* 40 de copii din medii diverse, cu acces la cultura sau fara au asimilat cunostintele, informatiile si experienta din cadrul proiectului
* aprox. 200 de persoane au intrat in contact direct cu proiectul prin intermediul evenimentelor publice
* min. 2000 de persoane au primit indirect informatii despre proiect prin intermediul
materialelor de promovare 
 
Calitative:
* Receptarea cu sensibilitate si spirit critic a mesajelor artistic-vizuale in scopul formarii culturii artistice de baza 
* Utilizarea de instrumente si tehnici variate specifice artelor vizuale 
* Exprimarea prin limbajul artistic-vizual in contexte variate 
* Promovarea diversitatii si tolerantei 
 
Produsele
* produse artistice:
 
- 1 schema de clasificare a manifestarilor artistice 
- 20 harti corporale ale emotiilor 
- 20 planse cu cercul cromatic 
- 1 desen colectiv non-figurativ 
- 10 peisaje cosmice 
- 20 portrete 
- 5 picturi colaborative gestualiste 
- 1 instalatie fotocolaj 
- 21 figurine origami 
- 10 instalatii sculpturale cinetice 
 
* 1 expozitie publica a acestor produse artistice 
* 1 album metodologic si documentar al proiectului, ilustrat 
* 1 scurt material video documentar 
* 30 buc. afise de promovare A3
 
Impactul 
Asupra participantilor:
- imbogatirea spiritului de initiativa si imaginativ
- dezvoltarea curajului de a actiona si reactiona
- sporirea libertatii de gandire
- descoperirea propriei persoane si a respectului de sine. 
 
Acestea vor duce la o crestere a gradului de interes pentru arta, respectiv dezvoltarea de public pentru arta si cultura.
 
Resursele umane implicate:
ECHIPA ARTISTICA 
1 Coordonator ateliere
2 Coregrafi
1 Actor
2 Artisti vizuali
2 Muzicieni
1 Istoric
1 Curator
1 Psiholog
1 Istoric de arta
 
ECHIPA DE PRODUCTIE 
1 Coordonator de proiect
2 Asistenti coordonare
1 Responsabil comunicare si PR 
1 Realizator film documentare 
1 Psiholog
1 Fotograf
1 Grafician
1 Sofer 
1 Editor brosura 
1 Curator expozitie
2 Tehnicieni
1 Moderator discutii finisaj
 
Implicarea voluntarilor:
Au participat la program trei voluntari , liceeni si studenti cu varste cuprinse intre 16 si 22 de ani, din partea centrului de plasament din Mogosoaia, care au insotit copiii la intalnirile de la MNAC precum si la iesirile culturale la teatru si alte muzee. Ei provenind la randul lor din familii dezorganizate si fiind crescuti la randul lor in centrul de plasament the Door, ii cunosteau pe micuti si relationau cu ei ca intr-o familie.
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului: 
MNAC a asigurat spatiul necesar pentru desfasurarea a zece ateliere de miscare si arte vizuale pentru copii ce provin din medii diferite, care nu au acces la arta contemporana, ateliere urmate de organizarea unei expozitii in muzeu la finalul atelierelor. A oferit copiilor tururi ghidate prin expozitiile MNAC deschise.
 
Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu, Scoala Gimnaziala Sf. Silvestru, Scoala Germana Zeppelin si Fundatia the Door ca parteneri educationali au avut misiunea
 
• Sa ne ofere dintru inceput un studiu de oportunitati si riscuri privind populatia
scolara; 
• Sa implice o parte din elevii de ciclu primar si gimnazial in activitatile cultural-educative ce s-au derulat in parteneriat cu Muzeul National de Arta Contemporana, mediind relatia cu parintii acestora in vederea asigurarii prezentei in conditii optime a copiilor la activitatile propuse in timpul vacantei de vara;
• Sa promoveze la nivelul institutiei acest proiect (prin lansarea de invitatii, expunerea in locuri vizibile a afisului proiectului "Miscare şi Culoare”), pentru a facilita accesul cat mai multor elevi, parinti si profesori la produsele artistice finale ale proiectului(vernisajul si finisajul expozitiei, materialele foto-video si albumul ilustrativ si metodologic ca exemplu de bune practici in educatia artistica).
 
Muzeul Municipiului Bucuresti a oferit beneficiarilor 30 de carti de colorat pentru copii ”Pictorul Theodor Aman”, Muzeul National de Istorie ne-a oferit imagini de arhivă.
 
Buget: 56 580 Lei
 
Contributiile in natura:
Acces gratuit la spectacole si filme, spatiu pentru derularea activitatilor si pentru expozitia la finalul laboratoarelor de creatie, albume de arta oferite copiilor, aparatura video si de sunet pentru sustinerea prezentarilor teoretice.
 
Evaluare

Obstacole majore intampinate:
1. Comportament dificil la unii copii (agresivitate, ostilitate, lipsa interesului de a participa, inhibitie).
*Atelierele au fost asistate de un psiholog care a intervenit cand a fost nevoie, prin jocuri si metode specific, pentru a echilibra atmosfera.
2. Din lucrul cu copii din medii defavorizate am constatat ca majoritatea intampina dificultati
financiare privind transportul si asigurarea hranei pe perioada deplasarii de la centru pana la locatia unde se petrec activitatile si inapoi.
*Am asigurat transportul, apa si o gustare.
3. Posibilitatea ca unii copii sa nu poata ajunge la toate atelierele din motive personale sau alte dificultati ce tin de mediul din care provin.
*Venirea prin rotatie si a altor copii din zonele defavorizate si institutiile partenere in proiect a dus la dublarea numarului beneficiarilor directi.
 
Lectii invatate:
Fiind un proiect pilot ce propune o noua abordare în educatie care sa integreze miscarea, expresia plastica precum si informatii din domenii colaterale sau care aparent nu au legatura cu arta, am avut multe de invatat din interactiunea cu copiii si echipa de specialisti invitati, fiecare aducand idei noi si un plus de valoare demersului nostru educativ. 
 
Am invatat ca munca intr-o echipa multidisciplinara presupune flexibilitate si deschidere catre solutii ce pot aparea din mers.
In plus, am initiat noi parteneriate pe parcursul derularii proiectului, precum cu Teatrul Odeon sau Muzeul Municipiului Bucuresti, ce ni s-au alaturat din simpatie pentru demersul nostru.
 
Dorim ca Miscare si Culoare sa se dezvolte, il slefuim pentru o viitoare editie, pentru a deveni in curand o practica uzuala in educatia culturala, ca modul optional in scoli.
 
Calitatile proiectului:
1. Faptul ca succesiunea laboratoarelor a fost astfel gandita ca un parcurs logic in descoperirea de sine, precum si a lumii din jur prin arta si experiment de miscare si gest plastic, a dus la o acomodare treptata a copiilor cu informatiile nou-dobandite.
2. Atelierele au fost structurate incat sa acorde atentie atat prezentarilor teoretice, atractive prin utilizarea proiectiei pe ecran mare a unor filmulete si imagini, cat si pauzei pentru gustare sau curatarii in comun a instrumentelor si spatiului de lucru la final. A fost peste asteptari sa constatam ca inca de la primele intalniri copiii, desi de varste si medii de provenienta diferite, au comunicat bine si s-au imprietenit.
3.Prezenta psihologului la toate intalnirile cu copiii, inclusiv la iesirile in spatii culturale in ipostaza de public de arta, a adus un plus de valoare prin faptul ca raportul sau cuprinde o monitorizare detaliata a evolutiei acestor copii pe parcursul celor trei luni de program educativ.
 
Comunicare

Planul de comunicare:
Planul media s-a dezvoltat in doua directii:
1. Promovarea online, ce a constat in informarea grupurilor tinta despre proiect prin transmiterea unor printuri informative, cu ajutorul mail-urilor, catre baza noastra de date si cea a partenerilor, prin comunicarea si promovarea pe retelele de socializare (text, video si foto), bloguri si wesite-uri de cultura, contactari telefonice si discutii fata in fata;
2. Promovarea offline, ce a constat in distribuirea urmatoarelor materiale printate: afisul de deschidere al proiectului, afisul evenimentului de inchidere, flyer de prezentare, brosura si proiectarea publica a filmului documentar. Aceste materiale au fost distribuite si in mediul online.
 
Website proiect: choreodep.com
 
 
***
Despre organizatie
ASC urmareste urmatoarele obiective:
- sprijinirea activitatii artistice a tinerilor,
- crearea de laboratoare artistice pentru tineri concretizate prin spectacole,
- furnizare de servicii de dezvoltare personala prin arta pentru tineri cu dizabilitati si a celor exclusi in mod ”natural” de la oportunitati de dezvoltare personala si sociala datorita izolarii geografice,
- folosirea limbajului coregrafic ca metoda de integrare a copiilor cu deficiente de miscare, vorbire si auz in societate.