Nume proiect: Modificarea si completarea Legii nr. 248/2015 prin Legea nr. 49/2020
Nume organizatie: Asociatia Reality Check
 
Sectiunea/Sectiunile
Premiul Special Organizația NEW ENTRY
 
Perioada in care s-a derulat proiectul: februarie / 2019 - decembrie / 2019
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Nationala
 
Parteneri:
Proiectul de imbunatatire a Legii 248/2015 si de promovare a noii legi este derulat de asociatia Reality Check in parteneriat cu asociatia OvidiuRo si cu sprijinul The Alex Fund. Propunerile de modificare a legii 248/2014 au la baza evaluarile asociatiei Reality Check privind modul in care se aplica legea, precum si numeroase consultari cu profesori, asistenti sociali, primari, reprezentanti ai autoritatilor judetene si specialisti ai Ministerului Muncii si Protectiei sociale, ai Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, ai Ministerului Educatiei si Cercetarii.
 
Rezumatul proiectului:
Din 2016, statul roman ofera tichete sociale in valoare de 50 de lei pe luna pentru a creste prezenta copiilor saraci la gradinita, reducand astfel riscul de abandon scolar, pe termen lung. Anual, pentru Legea 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor din familii defavorizate sunt alocate fonduri de la bugetul de stat pentru 80.000 - 100.000 de copii, insa datele oficiale arata ca aproximativ jumatate dintre acestia nu beneficiaza de lege. Legea functioneaza pentru copiii inscrisi in programul national, astfel incat intre 65% (2016) si 76% (sept-dec 2019) dintre ei au avut o prezenta buna la gradinita. In 2018, Reality Check a realizat un studiu, pe baza caruia a facut recomandari concrete pentru imbunatatirea aplicarii legii.

In 2019, cu sustinerea The Alex Fund si in parteneriat cu Asociatia OvidiuRo, organizatia a facut demersuri pentru a transforma aceste recomandari in amendamente la legea in vigoare, in vederea cresterii numarului copiilor care beneficiaza de legea tichetelor sociale pentru gradinita. In iunie 2019 proiectul legislativ a fost depus in Parlament de un grup mixt de senatori si deputati, iar in aprilie 2020 noua lege a fost votata in Camera Deputatilor, promulgata de Presedintele Romaniei si publicata in Monitorul Oficial, urmand sa intre in vigoare de la 1 ian. 2021.
In 2019, Reality Check a derulat si o campanie nationala de informare, in asa fel incat cat mai multi parinti saraci sa afle de lege si sa inteleaga importanta gradinitei pentru copiii lor.

In prezent, lucram impreuna cu specialisti din Ministerul Muncii si Ministerul Educatiei pentru elaborarea normelor metodologice si pregatim a doua etapa a campaniei de informare cu privire la noua lege si la importanta gradinitei.
 
Contextul initierii proiectului:
Investitiile in educatia timpurie sunt recunoscute drept cele mai eficiente pentru stimularea dezvoltarii creierului uman si reducerea abandonului scolar. Printre masurile de crestere a accesului copiilor la educatie de la varste mici, Romania a adoptat si legea tichetelor sociale pentru gradinita (Legea nr. 248/2015).
 
In 2018, Reality Check a realizat o analiza calitativa comparativa a modului in care se aplica legea si a identificat obstacolele care faceau ca ea sa nu ajunga decat la jumatate din copiii eligibili. Au urmat apoi multe discutii cu parinti, profesori, directori de scoli, primari si asistenti sociali, reprezentanti ai autoritatilor judetene si nationale, concretizate in propuneri concrete de modificare a legii si in demersuri de advocacy derulate de asociatie pentru adoptarea acestora sub forma unui nou proiect legislativ.
 
Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul: imbunatatirea aplicarii legii tichetelor sociale pentru gradinita, in urma unei analize a modului in care se aplica legea si a consultarilor cu specialisti de la nivel local, judetean si national. 

Obiective: 
1) Formularea si adoptarea unui proiect legislativ de imbunatatire a aplicarii Legii 248/2015, astfel incat sa beneficieze de aceasta cat mai mai multi copii din familii defavorizate;
2) Derularea unei campanii de informare cu privire la importanta gradinitei pentru ca mai multi parinti saraci sa afle de lege si sa inteleaga beneficiile pe care le are educatia prescolara.
 
Principalele activitati:
Advocacy: Discutii cu specialisti si parinti din tara (jud. TL, MM, CT si SB) cu privire la problemele privind aplicarea Legii 248/2015 si la cum putem pot fi rezolvate pentru a creste numarul copiilor beneficiari. Formulare de recomandari pentru simplificarea aplicarii legii si cresterea numarului copiilor care beneficiaza de ea.
 
Intalniri cu deputati si senatori si cu reprezentanti ai ministerelor Muncii si Educatiei pentru transformarea propunerilor asociatiei intr-un act legislativ si adoptarea acestuia. 
 
In iunie 2019, un grup mixt de parlamentari a depus in Parlament proiectul de modificare a Legii 248/2015, propus de Reality Check, care creste pragul de eligibilitate (de la copiii din familii cu venit minim garantat, la toti copiii din familii care primesc alocatia pentru sustinerea familiei) si elimina cererea parintilor, dubleaza valoarea tichetului social lunar si creste responsabilitatea primarilor si directorilor de scoli de a informa parintii cu privire la lege si la importanta gradinitei. Noua lege a fost votata in Camera Deputatilor, for decizional, pe 3 apr. 2020 si publicata pe 17 apr. in Monitorul Oficial. Va intra in vigoare de la 1 ian. 2021.
 
Comunicare: Doua spoturi TV: unul despre importanta inscrierii la gradinita (mai-iun) si despre Legea 248/2015, celalalt despre cum pot beneficia parintii saraci de lege (sept-oct). Spoturile au fost realizate in parteneriat cu OvidiuRo si difuzate in regim pro-bono.
Comunicare pe Facebook.
Comunicate de presa.
 
Beneficiari directi: Aproximativ 100.000 de prescolari care sunt eligibili sa beneficieze de noua lege de la 1 ianuarie 2021 si sa primeasca lunar tichete sociale in valoare de 100 de lei pe luna daca frecventeaza zilnic. Parintii copiilor eligibili care cu ajutorul stimulentului financiar vor avea resurse suplimentare pentru a-si trimite copiii la gradinita si pentru a le asigura pachetul, imbracaminte, incaltaminte etc.
 
Beneficiari indirecti: Autoritatile si institutiile publice locale (primarii si scoli/gradinite) responsabile de implementarea si monitorizarea legii tichetelor sociale pentru gradinita, carora li s-a simplificat munca prin eliminarea cererii de intrare in program pe care trebuie sa o depuna parintii saraci conform prevederilor Legii 248/2015. Intreaga societate din Romania.
 
Implicarea beneficiarilor: 
Propunerile legislative de modificare a legii tichetelor sociale pentru gradinita, care au fost adoptate in aprilie 2020, urmand sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2021, au la baza evaluarile Asociatiei Reality Check privind modul in care se aplica Legea nr. 248/2015, precum si numeroase consultari cu profesori, asistenti sociali, primari, parinti saraci, reprezentanti ai autoritatilor judetene si specialisti ai Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si ai Ministerului Educatiei si Cercetarii.
 
Autoritatile locale, judetene si nationale au fost implicate si au oferit feedback si in procesul de monitorizare a aplicarii Legii nr. 248/2015, realizat de Reality Check in 2018. Din acesta au rezultat o serie de recomandari pentru imbunatatirea aplicarii legii, o parte fiind preluate in propunerea legislativa adoptata in 2020.
 
Rezultatele proiectului: 
1. Propunerea de modificare a Legii 248/2015 a fost adoptata de Parlament si promulgata de Presedinte in aprilie 2020. Modificarile au la baza demersurile Reality Check din 2019 si constatarile din studiul realizat in 2018. Noua lege, 49/2020, modifica si completeaza Legea 248/2015, care ramane in vigoare pana in dec. 2020, si va creste numarul copiilor saraci ajutati sa mearga la gradinita, prin schimbarea criteriilor de eligibilitate, eliminarea cererii parintilor, cresterea valorii tichetului social si o mai mare implicare a autoritatilor si institutiilor publice locale. Eliminarea cererii reprezinta o simplificare administrativa importanta, care ajuta parintii saraci sa nu mai umble dupa documente si sa depuna inca un dosar la primarie. Stimulentul se acorda din oficiu copiilor din familii beneficiare de alocatie pentru sustinerea familiei.
 
In prezent, lucram impreuna cu specialisti din Ministerul Muncii si Ministerul Educatiei pentru elaborarea normelor metodologice. Vom organiza si o noua campanie de informare cu privire la noua lege si la importanta gradinitei.

2. 24 de statii TV au difuzat primul spot social, iar 17 pe cel de-al doilea. Estimam ca peste 5 milioane de oameni le-au vizionat si au fost informati despre stimulentul educational si importanta educatiei prescolare. In plus, peste 1,7 milioane de oameni au aflat despre proiectul legislativ depus in Parlament de la stirile TV.

3. Reprezentantii autoritatilor judetene si nationale au fost informati despre problemele referitoare la aplicarea legii intampinate in teren de echipele locale.
 
Resursele umane implicate:
Proiectul a avut o echipa de patru persoane (manager de proiect, doi resposabili advocacy, specialist comunicare), care au avut norme de lucru intre 30% si 75%.
 
Implicarea voluntarilor:
Angajati ai agentiilor Zenith, Conversion, Chainsaw si Adstream ne-au sustinut in calitate de voluntari in difuzarea spoturilor in regim de pro-bono (peste 20 de canale TV). Regizorul Radu Jude, directorul de imagine Marius Panduru, editorul de film Catalin Cristutiu, Electric Brother si si-au oferit sprijinul tot pro-bono. Au mai filmat si editat pro-bono Georgiana Ilas si Johannes Kruse, iar o mama beneficiara a Legii 248/2015 a avut rolul principal intr-unul dintre spoturi.
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Proiectul de imbunatatire a aplicarii Legii nr. 248/2015 si de promovare a noii legi este derulat de Asociatia Reality Check in parteneriat cu Asociatia OvidiuRo si cu sprijinul The Alex Fund. La baza legii care ii ajuta pe cei mai saraci copii din Romania sa mearga la gradinita este proiectul pilot Fiecare Copil in Gradinita al Asociatiei OvidiuRo, implementat in perioada 2010-2015 in 45 de comunitati defavorizate. Dupa ce proiectul pilot a devenit program national, echipa OvidiuRo a continuat sa sprijine eforturile Reality Check de a monitoriza si imbunatati aplicarea legii, in timp ce ea s-a concentrat pe promovarea educatiei de calitate.
 
In cadrul acestui proiect, Asociatia OvidiuRo s-a implicat mai ales in campania de comunicare: realizarea si distribuirea spoturilor sociale.
 
Buget: 123.782 lei
 
Contributii in natura:
Pentru a minimiza costurile, pentru deplasarile in cele patru judete in care am mers pentru discutii cu reprezentanti ai autoritatilor locale si judetene am folosit masinile personale ale echipei si o masina imprumutata de la Asociatia OvidiuRo. 
Spoturile TV au fost filmate, editate si difuzate in regim pro-bono.
 
Obstacole majore intampinate:
Un obstacol important cu care ne-am confruntat a fost lipsa datelor nationale si neconcordanta intre datele primite de la diferite ministere si institutii. Nici acum ministerele nu stiu exact (1) cati copii ar trebui sa beneficieze de legea tichetelor sociale pentru gradinita, conform datelor privind saracia de la Ministerul Muncii si (2) cati dintre acestia o fac cu adevarat, conform datelor de prezenta de la Ministerul Educatiei si datelor de la Ministerul Finantelor care arata fondurile cheltuite. In plus, rapoartele care pot fi obtinute folosesc indicatori diferiti si implica o munca imensa de corelare, la nivelul tuturor celor 3228 de primarii (munca pe care acum o face doar Reality Check).
 
Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Acest proiect ne-a aratat inca o data cat de important este ca fundamentarile din spatele propunerilor legislative sa tina cont de realitatea din teren, de feedback-ul de la beneficiarul real. Este necesar sa monitorizam si sa evaluam cum sunt aplicate legile in Romania pentru a ne asigura ca banul public este folosit in cel mai eficient mod, ca scopul propus este atins, dar si pentru a obtine o receptivitate mai mare a autoritatilor publice fata de aceste demersuri si pentru atragerea mai multor fonduri pentru acest domeniu, care este foarte putin inteles de companiile cu departamente de CSR.
 
Calitatile proiectului:
1. Atat noua Lege nr. 49/2020, cat si legea initiala nr. 248/2015 sunt rezultatul unor initiative coordonate de doua ONG-uri (OvidiuRo si Reality Check).
2. Propunerea legislativa de modificare si completare a Legii nr. 248/2015 a fost realizata in urma un studiu complex de monitorizare a aplicarii legii, care a avut la baza analiza de date, discutii la firul ierbii cu parinti saraci, profesori, asistenti sociali, dar si cu reprezentanti ai autoritatilor judetene si nationale. Prevederile din noua lege raspund direct unor nevoi reale identificate in teren, legea fiind mai accesibila familiilor sarace.
3. Proiectul de imbunatatire a aplicarii Legii nr. 248/2015 s-a bucurat de o mare sustinere in randul autoritatilor locale, judetene si centrale, toti fiind deschisi si dornici sa colaboreze. De asemenea, proiectul s-a bucurat de sprijinul tuturor partidelor politice, fiind o dovada ca educatia este un subiect transpartinic si important pentru viitorul Romaniei.
 
Planul de comunicare: 
Planul de comunicare a inclus:
Comunicat de presa care a anuntat depunerea propunerii legislative in Parlament, trimis pe 20 iunie 2019: 
- 2 stiri TV in prime-time, pe ProTV and TVR (reach: 1,7 milioane) 
- 69 stiri online (reach: 90,000)
- media nationala: 29 
- media locala: 15
- Facebook: 8
- agregatoare: 13
- Postari Facebook pe pagina Reality Check
- Newslettere
- Doua spoturi sociale difuzate de canalele TV:
- Zi de zi la gradinita: Campanie de incurajare a inscrierilor la gradinita si de promovare a Legii nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor din familii defavorizate, care presupune oferirea de tichete sociale in valoare de 50 de lei pe luna, conditionate de prezenta la gradinita;
- Spot campanie informare Legea nr. 248/2015 - tichete sociale pentru gradinita
 
***
Despre organizator
Asociatia Reality Check, infiintata in 2017, are ca misiune sprijinirea dezvoltarii de politici publice cu impact, gandite in favoarea cetatenilor si aplicate eficient si corect. Facem acest lucru prin evaluari si studii de impact cu privire la legi si programe nationale, in special in domeniul interventiilor integrate de combatere a saraciei, prin activitati de advocacy si campanii de informare, si prin testarea si documentarea unor interventii la firul ierbii, in comunitati sarace.