Nume proiect: NOI FACEM UN SPITAL
Organizatie: Asociatia Daruieste Viata
 
Sectiunea/Sectiunile
Sanatate
 
Date generale

Perioada in care s-a derulat proiectul
Data de incepere a proiectului
Dec / 2015
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2017
 
Acoperire geografica: Nationala
 
Parteneri: Campania de fundraising pentru construirea Primului Spital de Oncologie si Radioterapie Pediatrica din Romania a atras implicarea a peste 1.400 de companii si peste 100.000 de donatori persoane fizice. In promovarea campaniei ni s-au alaturat Stirile PROTV, Vocea Romaniei, Festivalul National de Teatru, Festivalul International de Film Documentar si Drepturile Omului - One World Romania, Les Films de Cannes a Bucarest, Casa de muzica Global, alaturi de sute de ambasadori – persoane cu vizibilitate si notorietate in spatiul public.
 
Rezumatul proiectului: 
NOI FACEM UN SPITAL este un fenomen, o replica la “credinta” ca “nu se poate face nimic in Romania”. “Noi Facem un Spital” este un pariu, o provocare, o asumare si o mare responsabilitate. Asociatia Daruieste Viata i-a provocat pe romani, pe romanii de pretutindeni, sa indrazneasca sa creada in forta proprie si in forta comunitatii, aratandu-le ca daca aleg sa se implice in reformarea sistemului, pot realiza ce nu a reusit statul roman in 50 de ani: sa construiasca Primul Spital de Oncologie si Radioterapie Pediatrica din Romania. 
 
Este pentru prima data cand, in Romania, un ONG construieste un spital de la zero, exclusiv din donatii si sponsorizari, iar in decembrie 2017 a fost ultimul Craciun in care 80% dintre firme au mai putut decide sa redirectioneze 20% din impozitul pe profit. Guvernul a modificat Codul Fiscal, eliminand posibilitatea de a redirectiona pana la 20% din impozitul pe profit la final de an, sub forma de sponsorizare, pentru peste 50.000 de companii, afectand un potential de sponsorizare de peste 40 de milioane de euro.
 
Prin proiectul NOI FACEM UN SPITAL, Daruieste Viata a dus o campanie de informare, de sensibilizare a cetatenilor si de constientizare, privind implicarea comunitatii in cel mai ambitios proiect de responsabilitate sociala.
 
Peste 100.000 de oameni au raspuns provocarii de a-si asuma ca ei insisi pot provoca o schimbare in sistem, daca le pasa si daca aleg sa se implice. 
 
Peste 1.400 de companii au ales sa beneficieze de facilitate fiscala pe care o aveau si sa redirectioneze 20% din impozitul pe profitul inregistrat de companiile lor, devenind astfel Fondatori ai Primului Spital de Oncologie si Radioterapie Pediatrica din Romania.
 
Relevanta (context)

Contextul initierii proiectului:
In lipsa tratamentelor corespunzatoare si aplicate la timp, dar si din cauza infectiilor intraspitalicesti, copiii bolnavi de cancer din Romania au de 2 ori mai putine sanse la viata decat cei din tarile occidentale. In Romania, 1 din 2 copii bolnavi de cancer moare in timp ce, in Europa, 90% traiesc. 

Pentru a putea creste rata de supravietuire in lupta cu cancerul vom aduce Romania 50 de ani in fata prin constructia Primului Spital de Oncologie si Radioterapie integrat intr-un spital multidisciplinar de copii.

La ora actuala, in tara noastra, copilul bolnav de cancer nu se poate trata intr-un spital integrat cu toate serviciile necesare pe parcursul tratamentului acestuia: servicii de terapie intensiva, chirurgie, neurochirurgie, ortopedie, radioterapie, chimioterapie, etc.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul: Strangerea fondurilor necesare pentru prima faza a proiectului de construire a Spitalului "Daruieste Viata", ce va include: oncologie, hemato-oncologie, camere sterile, radioterapie, sali de activitati educationale si recreere.
 
Obiective:
- Atragerea a peste 1.000 de companii care sa redirectioneze 20% din impozitul pe profit 
- Atragerea a 100.000 de donatori persoane fizice 
- Strangerea primului milion de euro intr-o campanie de SMS de 2 euro/luna 
- Atragerea de consultanti straini pentru conceptul spitalului
- Obtinerea autorizatiei de constructie in cel mai scurt timp posibil
 
Principalele activitati:
Campania de fundraising pentru construirea Spitalului Daruieste Viata a avut urmatoarele componente:
a. Campania de SMS recurent la “8844 cu mesajul SPITAL” (donatii de 2 euro/luna), a fost implementata astfel:
- postari pe facebook, sectiune pe site-ul www.bursadefericire.ro, informatii pe www.daruiesteviata.ro
- poze cu sustinatori - persoane publice, jurnalisti, artisti, purtand tricoul campaniei noastre de SMS
- video-uri testimoniale cu sustinatori, spot-uri video pentru TV si online
- folosirea unui badge la poza de profil, cu mesajul campaniei de SMS, ce a fost folosit de foarte multi sustinatori, fiind apoi preluata ca model de alte asociatii
- promovare la TV: mesajul campaniei a fost transmis la Vocea Romaniei (Semifinala si Finala) si la Stirile ProTV 
In 2 ani de campanie de SMS recurent am strans peste 500.000 mesaje trimise pentru SPITAL, insemnand primul milion de euro strans intr-o campanie de SMS.
 
b. Campania de promovare a facilitatii fiscale “20%”, implementata astfel:
- postari pe facebook, sectiune pe site-ul www.bursadefericire.ro, informatii pe www.daruiesteviata.ro
- newsl etter trimestrial catre baza existenta de sponsori, parteneri, sustinatori
- participari la emisiuni TV, radio, interviuri si articole in presa online
- reportaje realizate de Stirile PROTV 
 
c. Platforma de strangere de fonduri - www.bursadefericire.ro: pentru persoane fizice: donatii online, redirectionare 2%, pentru companii: contracte de sponsorizare completate online
 
Beneficiari:
 
Beneficiari directi: Copiii diagnosticati cu cancer si familiile lor (se estimeaza ca 500 de cazuri noi de cancer la copii se inregistreaza anual in Romania); Pacientii actuali, care se trateaza in actualele sectii de oncologie din tara, au, pentru prima oara, o speranta ca si in Romania va exista un spital la standard occidentale, unde vor fi oferite bolnavilor cele mai bune conditii de tratament; Cadrele medicale, care vor avea conditiile corespunzatoare in care sa-si desfasoare meseria cu satisfactie si rezultate.
 
Beneficiari indirecti: Cei peste 100.000 de donatori, persoane fizice si juridice, care au devenit Fondatori ai PRIMULUI SPITAL; persoanele fizice si juridice care investesc prin platforma noastra de strangere de fonduri www.bursadefericire.ro si primesc un certificat onorific de actionar la Bursa de Fericire, care sa le aminteasca mereu ca “ei pot”, ei pot imbunatati sistemul; Echipa proiectului, care va dobandi experienta si cunostinte pe care, momentan, nu le are nimeni in Romania, si astfel vor putea fi instruiti oameni noi pentru proiecte noi; Partenerii si ambasadorii proiectului, care devin o voce a cauzei in randul publicului lor; Fanii paginilor de facebook Daruieste Viata si Bursa de Fericire si vizitatorii site-urilor Daruieste Viata si Bursa de Fericire; Voluntarii Daruieste Viata, implicati in promovarea campaniei, evenimente, activitati cu copiii de la oncologie; Sistemul medical romanesc, care isi va creste standardul prin acest spital al viitorului
 
Implicarea beneficiarilor: 
NOI FACEM UN SPITAL este despre cei care construiesc si despre cei pentru care construim - copiii diagnosticati cu cancer si familiile lor, viitorii beneficiari ai Spitalului “Daruieste Viata”. Donatorii din campania de strangere de fonduri sunt cei care au demonstrat ca se poate construi in Romania, ca putem fi o comunitate, ca putem lupta pentru un bine comun, ca putem oferi un model statului care, demonstreaza constant ca nu-si sprijina cetatenii si nu construieste pentru binele lor.
 
Copiii internati la oncologie "Marie Curie" si apartinatorii lor se numara printre sustinatorii proiectului, participa la materialele facute de Stirile ProTV pentru proiect, distribuie informatiile din campanie, iau parte la activitatile pe care le organizam cu voluntarii nostri.
 
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele proiectului: 
Cu o investitie estimata la 8.000.000 de euro si o campanie de strangere de fonduri pornita in decembrie 2015, am reusit sa strangem pana in decembrie 2017 aproape jumatate din suma, am obtinut avizele si am dat startul lucrarilor efective, in curtea Spitalului „Marie Curie”.
Peste 100.000 de donatori, persoane fizice si juridice, au raspuns invitatiei noastre din decembrie 2017: “Fii Fondatorul PRIMULUI SPITAL de Oncologie si Radioterapie Pediatrica din Romania”, donand peste 4 milioane de euro in numai 3 saptamani. Suma este un record, fiind cea mai mare obtinuta pana acum in urma unei campanii de strangere de fonduri lansate de un ONG in Romania.
 
Succesul campaniei ne-a incurajat sa ne gandim la o extindere a proiectului initial, cu adaugarea unui bloc operator ultra-modern si a altor compartimente necesare, ceea ce ar reduce semnificativ sansele aparitiei si purtarii infectiilor intraspitalicesti dintr-o cladire in alta, extindere pentru care continuam strangerea de fonduri.
 
Efectul neasteptat generat de aceasta campanie: atragerea atentiei autoritatilor asupra importantei de a investi in spitale. In decembrie 2017, dupa ce am anuntat startul lucrarilor, Primaria Capitalei a declarat ca Spitalul de Copii “Victor Gomoiu” va fi finalizat in martie 2018 si va exista in spital Centru de excelenta in tratarea cancerului la copii. Mihai Tudose a declarat ca renoveaza 11 sectii de oncologie. In 2018 exista dezbateri pe marginea constructiei Spitalului Metropolitan din Capitala. 
 
Resursele umane implicate:
Daruieste Viata are 5 angajati, dar se bucura de sprijinul a sute de ambasadori, din media si televiziune, teatru, film, muzica. Constant alaturi de noi, inca de la inceput, sunt Paula Herlo, Alex Dima si Tudor Chirila. Lor li s-au adaugat multi altii: Cristian Leonte, Alex Livadariu, Andreea Esca, Marina Constantinescu, Catalin Maruta, George Buhnici, Mihaela Radulescu, Corina Caragea, INNA, Andra, Marius Moga, Smiley, Adi Despot, Loredana, Pavel Bartos, Oana Pellea, Marius Manole, Marcel Iures, Vlad Ivanov, Dragos Bucur, Alexandru Papadopol, Dorina Chiriac, Emilian Oprea, Ana Ularu si altii.
 
Implicarea voluntarilor:
Voluntarii Daruieste Viata (cateva sute) au fost implicati in actiuni precum:
- strangere de donatii la evenimente: Festivalul de Film One World Romania, Festivalul National de Teatru, Les Films de Cannes a Bucarest, spectacole de teatru, concerte (VAMA, Smiley)
- participare la OMV Petrom Bucharest HALF Marathon
- activitati cu copiii de la oncologie “Marie Curie”, “Louis Turcanu” Timisoara, Spitalul de Copii Brasov
- ambasadorii nostri, persoane vizibile in online si offline, au promovat constant campania prin actiunile lor
- diverse actiuni de fidelizare a sponsorilor existenti
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Stirile PROTV: Reportaje realizate de Paula Herlo si Alex Dima pentru stirile de la h 19:00.
 
Vocea Romaniei: Participarea echipei Daruieste Viata la filmari si in show-urile live; transmiterea mesajului campaniei noastre in Semifinala si Finala emisiunii (fapt ce a generat trimiterea a 33.000 de SMS-uri din partea telespectatorilor; filmarea unui material cu Loredana Groza in vizita la copiii de la oncologie Marie Curie si difuzarea lui in Finala emisiunii.
 
La Maruta si iLikeIT: Participari la emisiuni, unde s-a transmis si mesajul campaniei noastre.
 
Festivalul National de Teatru: pagina in catalogul festivalului; indemn de sustinere a campaniei trimis catre toti invitatii festivalului; spectacole la care actorii au vorbit despre campania noastra si au indemnat publicul sa faca donatii la standul nostru amenajat in teatre; expozitie de fotografie la care, directorul artistic al festivalului – Marina Constantinescu a vorbit despre parteneriatul dintre Daruieste Viata si FNT.
 
Festivalul de film One World Romania: ne-a invitat la o conferinta despre sistemul medical romanesc si la o proiectie de film dedicata, iar la ambele evenimente am avut stand pentru donatii.
 
Festivalul de film Les Films de Cannes a Bucarest a organizat o proiectie caritabila pentru campania noastra.
 
Casa de muzica Global a promovat campania noastra in randul artistilor si influencerilor, iar o parte dintre ei a ales sa redirectioneze 20% din impozitul lor pe profit catre Daruieste Viata.
 
Buget 100 152 Lei

Contributiile in natura:
Parteneriat cu ProTV (2015-2017): realizarea si difuzarea de reportaje pentru Stirile ProTV, de sustinere a campaniei de fundraising derulate de Asociatia Daruieste Viata
 
Parteneriat cu Vocea Romaniei (2017): difuzarea mesajului nostru de campanie prin "SMS la 8844 cu textul SPITAL", live, in Semifinala si Finala emisiunii.
 
Parteneriat cu Festivalul National de Teatru (2017): promovare online pe site si facebook, macheta in catalogul festivalului si mentionare in materialele dedicate invitatilor.
 
Parteneriat cu festivalurile de film One World Romania si Les Films de Cannes a Bucarest (2017): promovare online, pe paginile lor de facebook.
 
 
Evaluare

Obstacole majore intampinate:
- Avizele pentru constructie si bugetul: A fost nevoie sa obtinem 22 de avize pentru autorizatia de constructie. Am reusit să le obtinem in timp record: 6 luni. Proiectul a fost estimat la 8 milioane de euro, parea un vis, dar am reusit sa strangem fondurile in 2 ani de zile. 
 
- Concurenta: in decembrie 2017, MagicHome a avut o campanie puternica, dedicata aceleiasi categorii de beneficiari: copiii bolnavi de cancer si parintii lor. Era greu de crezut ca mai gasim spatiu in inimile oamenilor, la distanta de doar 2 saptamani.
 
- Propria campanie – greu de continuat: din 2016 spunem ca facem acest proiect, dar in decembrie 2017 nu aveam inca ceva palpabil. Avizele obtinute, plus autorizatia de constructie, la care am adaugat macheta Spitalului si sloganul “NOI FACEM UN SPITAL SPITAL”, in conferinta de presa din decembrie, ne-au salvat.
 
Lectii invatate:
De 8 ani de zile construim o strategie de schimbare a mentalitatii in ce priveste conditia cetateanului roman si raportarea lui la sistem: sistemul nu se construieste singur, sistemul il construim fiecare, cu implicare, fiecare in bucatica lui. Lumea nu se schimba peste noapte. Fiecare pas mic, facut cu perseverenta, are un impact urias pe termen lung. 
 
Campania NOI FACEM UN SPITAL ne-a aratat ce puternici suntem ca cetateni atunci cand ne implicam si luptam pentru binele comun, formand o comunitate puternica, ce va avea termen de comparatie cand guvernele vor mai propune proiecte in Sanatate, vor aloca bugete pentru modernizari/ dotari spitale etc. 
 
NOI FACEM UN SPITAL s-a transformat dintr-o misiune a noastra - intr-o comunitate, dintr-o provocare – intr-o certitudine, dintr-un slogan – intr-un fenomen.
 
Calitatile proiectului:
NOI FACEM UN SPITAL este campania pentru cel mai provocator proiect de responsabilitate sociala al momentului: construirea Primului Spital de Oncologie si Radioterapie Pediatrica din Romania, primul in ultimii 50 de ani, un spital al viitorului, exclusiv din donatii si sponsorizari.
 
Campania a atras cel mai mare numar de donatori deveniti fondatori ai unui spital si cele mai mari fonduri stranse pana acum de un ONG intr-o campanie de fundraising.
 
Rezultatele campaniei vorbesc despre o mobilizare fara precedent. Mii de oameni ne-au sunat, ne-au scris pe email si facebook, pentru a dona, pentru a semna contracte, pentru a se informa despre proiect. Schimbarea codului fiscal sugruma speranta ca se mai poate face ceva bun in Romania.
 
E prima data cand cetatenii constientizeaza ca puterea e in mainile lor. Pe acest model ar trebui facuta si o campanie electorala, de mobilizare a cetatenilor sa iasa la vot si sa se implice in trasarea viitorului tarii.
 
Comunicare

Planul de comunicare: 
Actiuni de comunicare pentru atragerea noilor sponsori si donatori:
- Spot-uri video; testimoniale cu sustinatori
- Sesiuni foto cu persoane publice purtand tricoul campaniei 
- Conferinta de presa, interviuri, participari la emisiuni TV si radio
- Articole pentru site-urile www.bursadefericire.ro si www.daruiesteviata.ro si postari zilnice pe paginile de Facebook
- Badge pentru poza de profil la Facebook, cu mesajul campaniei de SMS, ce a fost folosita de sustinatori 

Actiuni de comunicare pentru baza existenta de sponsori si donatori:
- Certificate onorifice de actionari la Bursa de Fericire 
- Newslettere lunare despre activitatile asociatiei si modalitatile de sustinere a proiectului: SMS la 8844 cu textul SPITAL; donatii pe www.bursadefericire.ro; redirectionare 2% din impozitul pe venit; redirectionare a 20% din impozitul pe profit
 
Website proiect: www.bursadefericire.ro
 
Resurse/ Articole aparute in presa
Tur Virtual l Facebook l Stirile Pro TV l Republica l HotNews.ro


***
Despre organizatie
Asociatia Daruieste Viata a fost infiintata in 2012, cu scopul identificarii de solutii care sa creasca sansele la VIATA ale bolnavilor de cancer din Romania.
Daruieste Viata a adus Romania cu 25 de ani in fata in domeniul hemato-oncologiei, prin proiectele realizate, investind peste 6 milioane de euro in spitalele din Romania, modernizand si dotand in special sectii de oncologie, astfel incat, un numar cat mai mare de pacienti sa poata beneficia de tratament la standarde europene.