Nume proiect: Ocolirea parcului Herastrau in siguranta pentru pietoni, persoane cu dizabilitati si biciclisti
Organizatie: Asociatia HaicuBicla
 
Sectiunea/Sectiunile
Apararea drepturilor individuale/ colective
 
Date generale
 
Perioada in care s-a derulat proiectul
Data de incepere a proiectului
Mar / 2017
Data de incheiere a proiectului
Aug / 2017
 
Acoperire geografica: Locala
 
Parteneri: In afara Asociatiei noastre, au mai fost implicati: cei de la ALPAB, consilieri PMB, parlamentari, Armata Romana
 
Rezumatul proiectului: 
Am solicitat ALPAB și Primariei Municipiului Bucuresti ca ocolirea parcului Herastrau sa fie facuta in conditii de siguranțta pentru pietoni, persoane cu dizabilitati si biciclisti.
 
Liniile de inalta tensiune si circulatia trenurilor reprezentau un pericol evident pentru numeroasele persoane care alegeau sa faca turul parcului traversand podul feroviar. 
 
Din pacate, in ultimii ani, pe acel pod s-au electrocutat mortal multe persoane. Electrocutarea adolescentului din data de miercuri 07 martie 2017, ne-a determinat sa facem ceva concret ca Asociatie si sa stopam alte tragedii.
 
Cei 27.000 de volti i-au provocat adolescentului arsuri ce au fost fatale si din pacate, la cateva saptamani dupa tragedia acestuia, un biciclist avand castile pe urechi a fost lovit mortal de un tren pe respectivul pod.
 
Obiectivul vizat de HaicuBicla a fost gasirea unei alternative sigure si rapide de ocolire a lacului Herastrau. Ca prim pas ne-am dorit deschiderea accesului prin curtea ALPAB, aceasta varianta fiind inclusiv una fara costuri. Bineinteles, pe termen lung, planul a fost acela de a obtine avizele necesare amplasarii unei pasarele, intr-o prima faza temporara, pana la gpsirea unei solutii finale, in vecinatatea podului feroviar, fapt determinat de obisnuinta oamenilor de a ocoli lacul prin acea zona.

Activitatile implementate, prin resursele asociatiei au fost intocmirea unei petitii online si promovarea alternativei de ocolire identificate via mass media, a.i. vocea noastra sa ajunga la autoritati. Cele mai importante realizari au fost obtinerea avizului arhitectului sef, modificarea unui OUG care sa permita amplasarea unui ponton la mai putini metri de podul feroviar si nu in ultimul rand amplasarea unui ponton in vecinatatea podului CFR.
 
Relevanta (context)

Contextul initierii proiectului:
Miercuri 07 martie 2017, un adolescent s-a electrocutat pe podul feroviar din parcul Herastrau, cei 27.000 de volti provocandu-i arsuri fatale pe 90% din suprafata corpului. In urmă cu doi ani, tot pe acest pod feroviar, doi baieti de 18 ani s-au electrocutat in aceleasi conditii. La fel si altii in ultimii 20 si de ani.
 
Am identificat nevoile pornind de la probleme:
1. liniile de inalta tensiune si circulatia trenurilor reprezentau un pericol evident pentru numeroasele persoane care alegeau sa faca turul parcului traversand podul feroviar. 
2. Turul parcului trebuie să fie accesibil inclusiv persoanelor cu dizabilitati, persoanelor varstnice, parintilor cu copii mici sau biciclistilor. 
3. Herastraul este un parc public de care trebie sa se bucure toti cetatenii. Ocolirea lui trebuie sa fie facuta la nivel si in siguranta
 
Scopul si obiectivele:
Scopul a fost acela de a contribui la cresterea sigurantei cetatenilor care aleg sa se plimbe prin Herastrau, a vecinilor parcului.

Singura modalitate de a ocoli parcul era acela de a urca o rampa abrupta, neasfaltata, pentru ca mai apoi sa fie folosita pasarela de mentenanta CFR. Aceasta pasarela era de fapt destinata lucratorilor CFR, lucratori echipati corespunzator si instruiti, in zona aflandu-se linii de inalta tensiune, iar trenurile circuland la viteze ce aung la 100 km/ ora. Am luat decizia de a cere autoritatilor o alternativa sigura, accesibila rapida si fara costuri.
 
Principalele activitati:
Imediat dupa accidentul din 07 martie am pus pe hartie ideea unei petitii online prin care solictam autoritatilor deschiderea de imediat a curtii ALPAB, pana la realizarea unei solutii fie ea si temporare, ca alternativa la pasarela de mentenanta CFR, pasarela folosita impropriu de cetatenii norocosi sa poata ajunge la ea, iar mai departe cei mai putin ghinionisti sa poata sa treaca, fara sa fie surprinsi de proximitatea unui tren ce goneste la 100 de km / ora.
 
Primele reactii au aparut: am fost contactati de presa, iar deputatul USR Tudor Rares Pop a promis public sa duca petita noastra in parlament.
La solicitarea noastra, am fost primiti in audienta de Comisia de Comert, Turism si Protectie a Consumatorului din PMB si am facut echipa cu cativa consilieri de acolo, astfel incat sa obtinem autorizatia provizorie de construire a unei pasarele temporare din partea arhitectului Sef, dar si a aprobarilor din partea ALPAB.
 
Deputatul Tudor Pop si-a mobilizat colegii parlamentari, astfel incat a fost obtinuta in cadrul Comisiei de Transporturi a unei modificari a OUG 12 /1998, modificare care sa permita construirea la mai putin de 100 de m de siguranta de podul feroviar. Modificarea a trecut de plen si a permis amplasarea unui ponton temporar, iar pe viitor va permite amplasarea unei pasarele pietonale finale si accesibile tuturor cetatenilor, inclusiv celor varstnici, cu dizabilitati, parintilor cu copii mici, celor pe role sau biciclistilor.
 
Beneficiari:
 
Beneficiari directi: Beneficiarii directi sunt cei care aleg sa faca turul lacului Herastrau (pe jos sau cu bicicleta), vecinii parcului, elevii de la scolile din zona. Ca cifre, petitia online a fost semnata in mod natural de 2.707 de persoane, am fost urmariti de cei peste 8.500 de fani de pe Facebook, de grupurile de alergatori care se antreneaza in parc, dar si de vecinii parcului, oameni care din initiativa propie au lipit afise, ne-au scris, trimis fotografii cu posturile de control amplasate de primarie, cu gardienii pusi de paza la capetele podului, afisele neinspirat scrise si lipite de autoritati.
 
Beneficiari indirecti:
Beneficiarii indirecti sunt toti bucurestenii, indiferent de sectorul in care stau, dar si cetatenii care sunt in vizita sau stau temporar in oras si care vor sa faca un tur al celui mai mare parc din capitala.
 
Implicarea beneficiarilor: Beneficiarii s-au autovoluntariat si s-au transformat fie in reporteri / contributori apropos de ce se mai intampla in zona podului, iar unii dintre acestia, din propie initiativa au lipit afise cu petitia asociatiei noastre.
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele proiectului:
1. un ponton la nivel, cu rampe, pe care poate trece orice cetatean
2. o modificare a OUG 12 / 1998 care acum permite construirea la mai putin de cei 150 de m de siguranta in jurul unei linii CFR
3. este pentru prima data in istoria parcului cand personele cu dizabilitati pot ocoli parcul Herastrau in zona podului CFR.
 
Resursele umane implicate:
Echipa de proiect: Oana Monica Turturica - Presedinte* HaicuBicla si Catalin Alexandru Cicioiu - Vicepresedinte HaicuBicla - ambii avand joburi de zi si dedicandu-se Asociatiei in paralel
 
Implicarea voluntarilor: Nu a fost cazul
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului: Oana a fost sefa de proiect, iar Catalin a fost baiatul cu plansele, planurile, desenele.
 
Buget:

Contributiile in natura: nu a fost cazul

 
Evaluare

Obstacole majore intampinate:
Obstacolul major a fost ca nu am putut opri timpul sau accelera luarea unei decizii din partea autoritatilor mai devreme de moartea biciclistului care a survenit la cateva luni dupa electrocutarea adolescentului din martie si demararea, practic, a actiunii de catre asociatia noastra.
Tot la acest capitol vom mentiona si lipsa totala de reactie sau de interes a celor de la CFR.
 
Am depasit aceste obstacole cu rabdare, informari din zona podului vis-a-vis de lipsa de reactie a celor de la ALPAB, PMB si CFR si cu trimiterea de cereri si propuneri catre autoritati, cu alte cuvinte fara sa cedam si sa ne tinem de, sa-i spunem, promisiunea pe care ne-am facut-o atat noua, cat si cetatenilor in general.
 
Lectii invatate:
Lectiile invatate au fost ca e important sa iti gasesti cel putin un consilier local / general / un parlamentar dintr-o comisie de specialitate care are legatura cu propunerea ta, caruia sa-i expui ideea ta si sa fii constructiv.
Am mai inteles ca e important sa faci echipa cu toata lumea, indiferent de ideologii, culoare politica, pareri.
Am mai invatat ca societatea civila poate dialoga in armonie si constructiv cu autoritatile si ca si acest lucru este o arta pe care incepem sa o invatam cu totii.
 
Calitatile proiectului:
1. am facut echipa cu politicul
2. am facut echipa cu partide politice diferite
3. am facut echipa cu partide atat din opozitie, cat si de la putere
4. Bucurestiul are acum in cel mai mare parc al sau, parc monument natural si istoric, un ponton prevazut cu rampe, facut fara bani de Armata Romana, la cererea unei asociatii, cu implicarea politicului, prin modificarea unei legi in parlament, cu avizul arhitectului sef, angajat al PMB, pasarela de care se poate bucura orice bucurestean sau vizitator al parcului.
5. Este pentru prima data cand autoritatile au facut ceva in Parcul Herastru cu gandul si la persoanele cu dizabilitati.
 
Comunicare

Planul de comunicare: 
E mult spus ca am avut un plan de comunicare.
Ce am facut a fost sa informam semnatarii petitiei, dar si audienta de pe Social Media, vis-a-vis de noutati, despre ce am mai aflat de la consilierii PMB sau de la parlamentari si nu in ultimul rand ce au mai facut (sau mai degraba nu au facut) autoritatile in zona podului feroviar.
 
Web site proiect: facebook.com/HaicuBicla
 
Resurse/ Articole aparute in presa
Campanie Declic.ro l Realitatea TV l Digi24 l TVR l Observator l HotNews.ro l VICE Romania
 
***
Despre organizatie
Haicubicla este o invitatie la libertate, iar prin actiunile noastre ne dorim sa inlaturam acele obstacole de la firul asfaltului ce stau in calea biciclistilor, pentru atingerea starii de libertate promise.
 
HaicuBicla este felul prin care am ales să nu uităm bicicleta si sa o dam mai departe ca stare de spirit, ca mijloc de evadare, alternativă la transport, sau toate la un loc. Atat cat este posibil si cata vreme ne pune un zambet pe fata.