Nume proiect: TeenLine
Nume organizație: Asociația Zi de Bine

Sectiunea / Secțiunile:
Sănătate
Premiul Special Organizația NEW ENTRY

Perioada în care s-a derulat proiectul: 
Ianuarie - Februarie 2021

Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
Proiect online

Parteneri:
Proiectul TeenLine s-a desfășurat în parteneriat cu Asociația Happy Minds. Parteneri financiari – Lidl România, EON Group România, UniCreditBank România


Rezumatul proiectului:
O statistică recentă spunea că, în România, 8 din 100 de liceeni s-au gândit la sinucidere. În realitate, știm că numerele sunt mult mai mari. Știm că poveștile sunt mult mai crunte decât pot numerele să indice. Așa că am început anul 2021 vrând să le spunem adolescenților că nu trebuie să facă față singuri problemelor emoționale, anxietății și depresiei.
Cum am făcut asta? Prin suport psiho-emoțional dedicat: un helpline gratuit (0374.461.461), cu acoperire națională, disponibil 24/7, la care răspund peste 60 de psihologi voluntari pregătiți să ofere suport conform unor protocoale specifice pentru depresie, anxietate, suicid, tulburări sexuale, tulburări de comportament, bipolaritate, borderline. Prin psihoeducație: o platformă online dedicată (www.adolescenti.deprehub.ro), populată cu articole și materiale video de la psihologi, informații de specialitate pe înțelesul tuturor.
Pentru a putea pune pe picioare un astfel de proiect am avut nevoie de implicarea unei echipe de specialiști din domeniul asistenței pshihologice. Astfel că am ales ca parteneri de proiect Asociația Happy Minds, o echipă de psihologi clinicieni, psihoterapeuți, psihiatri, nutriționiști, coordonată de Yolanda Crețescu, psiholog clinician și psihoterapeut cu o experiență de peste 16 ani, fondatorul proiectului depreHUB, primul hub antidepresie din România.

Împreună am creat TeenLine - primul proiect integrat de sănătate emoțională/prim ajutor emoțional din România dedicat adolescenților între 13 și 21 de ani.
De când site-ul și linia telefonică au devenit operaționale, la finalul lunii ianuarie 2021, și până în decembrie 2021, peste 1.400 de adolescenți au beneficiat de suport psiho-emoțional prin intermediul teenline-ului.

Contextul inițierii proiectului:
Într-o lume în care adolescenții au bariere în a accesa servicii specializate de suport psihologic - din lipsa banilor, dispersia inegală a specialiștilor rural - urban și obligativitatea acordului parental - proiectul a venit cu necesitate. Scorurile ridicate de anxietate sau depresie la tinerii de 18-25 ani ne-au arătat nevoia de prevenție și suport a tinerilor cu mult înainte ca aceștia să împlinească 18 ani și să devină parte din statistică. Și nu oricum, ci pe limbajul și cu instrumentele lor.
Apariția teenline-ului și a materialelor de psihoeducație au adus sprijin imediat pentru mulți copii, iar discuția deschisă pe subiect, prin intermediul emisiunilor podcastului Zi de Bine dedicate subiectului, i-a făcut pe mulți părinți să reacționeze în mediul online și să devină preocupați de starea emoțională a copiii lor adolescenți.

Scopul și obiectivele proiectului:
Ne-am propus să creăm pentru tineri o infrastructură care să rămână sub administrarea unei organizații de specialitate, care să o poată dezvolta după nevoi - Asociația Happy Minds. Împreună, am stabilit ca această infrastructură să conțină: un helpline gratuit, disponibil 24/7; platformă online cu informații și sfaturi practice de la specialiști; termometrul stării de bine – un instrument gratuit de screening al sănătății emoționale; TeensUP – primul joc online de educație emoțională; un număr de sesiuni de terapie gratuită pentru adolescenții din familii defavorizate pentru anul în curs.

Principalele activități:
Proiectul s-a bazat pe câțiva piloni mari, cu activități specifice de fundraising, implementare și comunicare. Etapa de cercetare și implementare a debutat cu câteva luni înainte ca proiectul să fie comunicat public, pe data de 1 ianuarie 2021.
În etapa de cercetare și concepere, echipa Happy Minds a lucrat cu un grup de adolescenți, prin intermediul unui focus grup organizat pentru identificarea instrumentelor potrivite care să răspundă nevoilor și provocărilor specifice generației lor. Apoi, am stabilit împreună temele de interes pentru contentul site-ului și s-a lucrat la conceperea provocărilor pentru teensUP.
În același timp, s-au scurs zeci de ore de filmare în care psihologii au condensat informații vitale despre relația cu părinții, nutriție, anxietate, despresie, bullying, relația cu prietenii, sexualitate și alte aspecte importante care se regăsesc cu site-ul www.adolescenti.deprehub.ro.

În etapa de comunicare și fundraising, pe lângă lansarea unei pagini web didecate proiectului pe site-ul Zi de Bine și update-uri zilnice pe canalele de social media și în newsletterul săptămânal ZDB, am pregătit 2 episoade de podcast, care să deschidă o discuție mai amplă în mediul online. Mărturia Ilincăi Păun, mamă a cărei adolescentă s-a sinucis, a fost de mare impact, episodul având 40.000 de vizualizări în prima săptămână de la lansare. Ca rezultat, 280 de persoane private au sprijinit proiectul, prin donarea zilei de naștere sau prin transfer bancar.

Beneficiarii direcți:
Adolescenți din România și din diaspora, cu vârste între 13 și 21 de ani, care se confruntă cu probleme emoționale, atacuri de panică, anxietate generalizată, abuz sexual, consum de substanțe, comportamente de autovătămare, eșec școlar ori depresie.

Beneficiari indirecți:
Părinți de adolescenți și cadre didactice care au beneficiat de psihoeducație prin intermediul materialelor scrise și video, dar și de suport și direcționare prin intermediul helpline-ului pentru problemele pe care le întâmpinau cu copiii.

Implicarea beneficiarilor:
Proiectul este cu și despre adolescenți. Tocmai de aceea, adolescenții au făcut parte din echipă încă din etapa de concepere, prin intermediul focus grupului organizat pentru identificarea instrumentelor potrivite care să răspundă nevoilor și provocărilor specifice generației lor. Apoi, împreună cu ei s-au stabilit temele de interes pentru contentul site-ului și s-a lucrat la conceperea provocărilor pentru teensUP. Nu în ultimul rând, ei au fost probabil unii dintre cei mai buni ambasadori ai proiectului. Au share-uit contentul, au făcut cunoscut teenline-ul depreHUB în cercurile lor de prieteni și ne-au oferit constant cel mai sincer feedback.

Rezultatele proiectului:
De când site-ul și linia telefonică au devenit operaționale, la finalul lunii ianuarie 2021, și până în decembrie 2021, peste 1.400 de adolescenți au beneficiat de suport psiho-emoțional prin intermediul teenline-ului și, așa cum ei înșiși ne-au mărturisit, discuția telefonică confidențială cu un psiholog nu numai că i-a făcut să se simtă auziți, să găsească răspunsuri la întrebări și probleme apăsătoare din punct de vedere emoțional, dar le-a redat speranța și au simțit, uneori pentru prima dată după mult timp, că nu sunt singuri. De asemenea, 25 de adolescenți au testat varianta pilot a jocului teensUP, au beneficiat de resurse de psihoeducație și dezvoltare personală și și-au antrenat, în principal, abilități de autocunoaștere, inteligentă emoțională, gândire critică și creativitate.

Dintre cei 1.400 de adolescenți, peste 900 de studenți au primit suport psihologic pentru adaptarea la schimbările produse de pandemia COVID-19. Iar 200 de adolescenți au parcurs 4 workshop-uri de psihoeducație și prevenție pentru anxietate și depresie și și-au însușit strategii de coping pentru a face față stresului de la școală, provocat de criza COVID-19. Totodată, peste 230 de terapii gratuite au fost susținute pentru adolescenții cu atacuri de panică, anxietate sau depresie, care proveneau din familii defavorizate.

Resursele umane implicate:
Echipa Zi de BINE: management de proiect – Luciana Zaharia – normă întreagă
Echipa Happy Minds: 7 psihologi clinicieni și psihoterapeuti, 1 nutriționist, 14 adolescenți care au contribuit la implementarea proiectului, 1 PR, 1 grafician, 1 IT-ist – coordonați de Yolanda Crețescu.

Implicarea voluntarilor:
Peste 60 de voluntari, studenți la facultatea de psihologie sau psihologi, au fost implicați de către Asociația Happy Minds pentru a oferi suport psiho-emoțional în teenline, după lansarea proiectului.

Roluri / responsabilități ale partenerilor proiectului:
Echipa Zi de Bine – fundraising, coordonare, management de proiect, urmărire buget, urmărire implementare proiect pe timpii agreați, comunicare/expunere.
Echipa Happy Minds: implementare proiect: creare conținut pentru site, pregătire și înregistrare materiale informative video, conceperea provocărilor pentru teensUP Game, organizarea focus grupului cu adolescenți, coordonarea echipei tehnice pentru site, coordonarea voluntarilor.

Buget:
158.647 lei

Calitățile proiectului:
Unicitate prin linia telefonică - singura linie de suport psiho-emoțional unde tineri din România și diaspora pot primi suport psiho-emoțional gratuit, 24/7.

Creativitate și inovație prin teensUP – primul joc online de educație emoțională din România, dezvoltat după pricipiile de gamification. Transpunând exercițiile terapeutice psihologice pe care specialiștii le practică în cabinet într-un joc, prin etapa pilot teensUP am reușit să creăm o experiență unică pentru utilizatori. Practic, pentru prima dată adolescenții au avut acces la o aplicație în care specialiști în psihologia și psihiatria copilului au conlucrat pentru a transpune cele mai eficiente tehnici de dezvoltare personală în provocări atractive și aplicabile în viața reală.

Inovație și simplitate prin termometrul stării de bine – un instrument gratuit pe site-ul www.adolescenti.deprehub.ro, de screening al sănătății emoționale prin care adolescenții pot afla cât de afectată le este starea emoțională.

Planul de comunicare:

Proiectul a fost prezentat pe toate canalele de comunicare ale Asociației Zi de Bine – site, rețelele sociale: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, prin newsletterul săptămânal Zi de Bine – dar și pe canalele de comunicare ale ONG-ului partener. Comunicatul de presă al proiectului a ajuns și în mass media tradițională, iar proiectul a beneficiat la finalul său de atenția presei. În acest punct, am demarat și o campanie media în mediul online, prin câteva spoturi video care au rulat pe Instagram și Tik Tok și au atras atenția mai multor influenceri din categoria de vârstă 18-25 de ani.
Proiectul a beneficiat și de două episoade în podcastul Zi de Bine, care au strâns împreună peste 70.000 de vizualizări și au făcut ca sute de părinți să afle despre proiect, să reacționeze și să se întrebe dacă își cunosc cu adevărat copiii adolescenți.


l Website proiect l


***
Despre Organizator:

Misiunea Zi De Bine este de a pune reflectorul pe cauze presante și dureroase și de a ajuta acolo unde alții întorc privirea. Într-un an de zile implementăm 24 de cauze sociale, câte două în fiecare lună. Fiecare proiect se adresează unei comunități vulnerabile și se implementează în 30 de zile, cu ajutorul sărbătoriților lunii și al partenerilor. Pentru fiecare cauză, facem un parteneriat cu un ONG specializat în domeniul respectiv și ne punem resursele laolată pentru că ajutăm mai mult când cooperăm.