Vrem linie pentru trenuri de mare viteza, autostrada Bucuresti-Budapesta, cale ferata Bucuresti-Otopeni... Foarte bine, pare sa spuna Bruxelles-ul, hotarand sa finanteze proiecte asemanatoare, dar ceva mai la vest de noi. Nici un proiect important romanesc de infrastructura nu se afla pe lista finantarilor UE pentru reteaua transeuropeana.

Comisia Europeana a transmis ieri o informare privind selectarea proiectelor pentru a primi finantare europeana in cadrul programului TEN-T (reteaua transeuropeana de transport), perioada 2007-2013. Este vorba de proiecte considerate prioritare pentru UE, selectarea fiind o "expresie clara a obiectivului declarat al Comisiei de a concentra asistenta disponibila, pe cat posibil, pe tronsoanele transfrontaliere care­ reprezinta cele mai mari probleme".

In urma selectiei, Comisia propune statelor membre si Parlamentului European 30 de pachete de proiecte, pentru un buget de 5,1 miliarde de euro. Mai bine de jumatate din finantare va fi alocata lucrarilor si studiilor asupra tronsoanelor transfrontaliere. Decizia finala privind finantare se asteapta sa fie luata la inceputul anului viitor.

Cateva firimituri in 2007

Parcurgerea listei de proiecte arata ca intre prioritatile europene nu se inscriu si prioritatile "vehiculate" de autoritatile romane. Astfel, Romania este prinsa doar "tangential" in finantarea pentru studiul privind o autostrada Atena-Sofia-Budapesta. Un alt calup de proiecte in care, teoretic, Romania ar fi putut fi incadrata este cel privind ruta fluviala Rin-Main-Dunare. Dar aici finantarile se opresc la studiile privind imbunatatirea navigatiei pe sectiunea maghiara.

In rest, se finanteaza studii privind linia Gdansk-Viena, Paris-Bratislava, lucrari la linia de cale ferata de viteza Madrid-Barcelona, lucrari pentru descongestionarea drumurilor dintre Marea Britanie si

Irlanda… practic, Romania nu e pe harta. Aceeasi situatie, si in cadrul proiectelor din cadrul programului anual 2007.

Pentru Romania sunt alocate 0,2 milioane de euro, cea mai mica suma in comparatie cu celelalte state membre, pentru dezvoltarea infrastructurii la porturile dunarene. Prin comparatie, Ungaria are o finantare de 3 milioane de euro pentru linia de tren care leaga capitala de aeroportul Ferihegy (un proiect de tipul celui anuntat recent la Bucuresti pentru legatura cu aeroportul Henri Coanda).

Bulgaria va beneficia de peste 3,6 milioane de euro pentru calea ferata Ruse-Varna si un terminal intermodal la Plovdiv. Ministerul Transporturilor nu a comentat ieri de ce Romania a fost ocolita de finantarile europene in cadrul TEN.

Mesaj politic pentru Marea Neagra

Daca la drumuri si cai interne navigabile nu prea avem noroc, am putea sa ne impunem cu Marea Neagra. Comisia de Industrie, Cercetare si Energie din Parlamentul European (ITRE) a aprobat miercuri, in unanimitate, un proiect de aviz privind o noua abordare a politicii regionale in Marea Neagra. Astfel, europarlamentarii subliniaza "importantta proiectului gazoductului Nabucco" si considera "esentiala dezvoltarea infrastructurii din porturile UE la Marea Neagra".

"Este un mesaj politic, care transmite un semnal Bruxelles-ului ca trebuie investit in aceasta zona de interes pentru UE", spune europarlamentarul Adriana Ticau, raportor pentru Comisia ITRE.