După primele două părți ale proiectului SoNoRo Conac din acest an, ultima parte aduce o
nouă perspectivă turneului, și anume focus pe arhitectura de patrimoniu a unui oraș. Întâiul oraș
ales este Aradul, locul în care a fost creat primul Conservator de pe teritoriul României și al
șaselea din Europa, în anul 1883. Acest oraș este și locul în care s-a născut Jacques Faix – primul
constructor de piane din România și unul dintre cei mai valoroși fotografi amatori ai începutului
de secol XX.

Ediția nr. 13 a turneului SoNoRo Conac, intitulată „Când se așterne praful”, va continua la
finalul lunii iunie 2025 cu trei concerte programate la Pinacoteca Arad (joi, 27 iunie, ora 19:00
- CONCERT DE DESCHIDERE - TOUJOURS PARIS), la Palatul Marii Unirii – Sala Marii Uniri
(sâmbătă, 28 iunie, ora 19:00 - LA GRANDE BELLEZZA) și la Palatul Cultural Arad (duminică,
29 iunie, ora 19:00 - FINALE). Accesul la concerte este liber, în baza unei rezervări pe site-ul
https://conac.sonoro.org/ .
În același timp, sunt programate două masterclassuri la Casa Pianului „Jacques Faix”, la
care vor participa elevi de la Colegiul de Arte „Sabin Dăgoi” și Şcoala Populară de Arte Arad a
Centrului Cultural Județean Arad.

Concertele și masterclassurile vor fi susținute de violoniștii Tatiana Samouil și Jesús
Reina, de violistul Răzvan Popovici, de violoncelistul László Fenyö și de pianiștii Ioan-
Dragoș Dimitriu și Cristiana Mihart.

„Ne aflăm la finalul turneului SoNoRo Conac, dar iată că îl vom încheia cu o noutate pe
care o vom include în turneele din anii următori. Noutatea se numește City in Focus, iar în acest
an vom începe cu Aradul și trei dintre clădirile sale spectaculoase: Pinacoteca Arad, Palatul
Marii Uniri și Palatul Cultural Arad. De asemenea, am programat două masterclassuri la Casa

Pianului «Jacques Faix», un spațiu care a supraviețuit timpului și care a fost readus la viață de
Mihai Săcui, cel care a înființat Asociația Jacques Faix și care a contribuit cu generozitate la
organizarea primului City in Focus din istoricul turneului nostru.
Cu asemenea spații în portofoliul SoNoRo Conac, ne consolidăm misiunea inițială, și
anume aceea de a aduce în atenția publicului clădiri de patrimoniu, prin intermediul muzicii de
cameră. Considerăm că a fost o idee inspirată, căci acest proiect este foarte iubit de publicul
nostru și deja am început să primim numeroase invitații pentru a ajunge cu City in Focus în
anumite orașe de pe teritoriul României.
Acum, la final de turneu, le mulțumim tuturor celor care au făcut posibilă desfășurarea
în cele mai bune condiții a ediției nr. 13 – sponsori, parteneri, parteneri media și organizatori
locali. Nu în ultimul rând, îi mulțumesc echipei mele pentru încredere, dedicare și bucuria de a
lucra împreună pentru un scop mai înalt!” – a declarat Răzvan Popovici, directorul turneului
SoNoRo Conac.

 

DESPRE SPAȚIILE DE CONCERT

Casa Pianului „Jacques Faix” este un spațiu cu o poveste unică: aici a trăit și a creat
primul fabricant de piane din România, Jacques Faix (1870-1950), cunoscut și ca unul dintre cei
mai valoroși fotografi amatori ai începutului de secol XX. În saloanele sale se organizau serate
muzicale de excepție, iar numele său era cunoscut în Viena, Budapesta și Praga.
Având un portofoliu impresionant de planșe fotografice inedite, premiate în cadrul
expozițiilor internaționale, pianele realizate de acesta erau atât piese cu o sonoritate
excepțională, cât și cu o valoare estetică vizuală, dată de elementele sculpturale şi picturale
specifice epocii.
Redescoperirea în 2020 a unui pian construit de Jacques Faix chiar în această casă a
marcat începutul unei renașteri, iar Casa Pianului a redevenit un ferment cultural activ.

Pinacoteca Arad a fost deschisă odată cu inaugurarea Palatului Cultural, la 26
octombrie 1913, și a însemnat o expoziție de artă preponderent maghiară, cele mai
reprezentative lucrări provenind din custodia oferită de Muzeul de Arte Frumoase din
Budapesta. Pentru 20 martie 1927, memoria spațiului destinat galeriei reține primul insert, cu
caracter permanent, de artă românească. Pictura italiană, flamandă, franceză, austriacă,
maghiară, românească, piese de mobilier sau tapiserie și sculpturi au intrat în colecție după
1949.
Galeria de artă a fost demontată în primăvara anului 1977, arta fiind înlocuită cu noul
concept dezvoltat de istoria contemporană: „Construirea societății socialiste multilateral
dezvoltată”. Pictura cu apartenență la spațiul central-european, încadrată cronologic secolului
XIX, a revenit, în luna mai 2022, după o discontinuitate de aproape jumătate de veac, în sălile cu
luminator din Palatul Cultural.

Palatul Marii Uniri – Sala Marii Uniri
„Spațiul generos de la etajul fostei prefecturi arădene, cunoscut acum ca Sala Marii
Uniri, sau Sala Iuliu Maniu, atât ca urmare a evenimentelor petrecute, cât și ca puternic ecou al
prezenței personalităților implicate în actul major de la 1918, se poate prezenta de sine
stătător, dincolo de aura titulaturilor, identificat fiind de propria valoare arhitecturală și
monumental-artistică. Fosta prefectură a Aradului a fost întrebuințată pentru diverse activități,
ultimele dintre acestea fiind la dispoziția studenților, motiv pentru care s-au întreprins
amenajările utilitare în concordanță cu noua destinație. Din perspectiva restauratorului de
monumente istorice, aceste intervenții de igienizare și refuncționalizare a unui spațiu –
conceput să arate mai mult a sală de spectacol, decât a austeră și modernă aulă academică – au
constituit o provocare, mai ales că ultimele straturi aplicate peste zugrăvelile de epocă s-au
realizat cu materiale contemporane, recomandate pentru aderența și durabilitatea lor.
Cercetarea efectuată a condus la apariția, urmată de recuperarea integrală, a decorațiilor și a
cromaticii inițiale, mai mult chiar, la localizarea și identificarea inscripțiilor originare, care

explicitau locul (pe perete, efectiv!) și funcția deținute de fiecare persoană oficială portretizată
cu prilejul ridicării acestei importante clădiri administrative.” (Annamaria Baciu, restaurator)

Construirea Palatului Cultural Arad a fost iniţiată încă din anul 1901 de către
Societatea Culturală Kölcsey din Arad, care a început demersurile pentru a se ridica o clădire
care să adăpostească muzeul local, biblioteca oraşului şi o sală de concerte. Arhitectul arădean
Ludovic Szántay a executat lucrarea, iar inaugurarea festivă a avut loc la 25 octombrie 1913.
În sala de concerte au susţinut concerte numeroase personalităţi muzicale din ţară şi
străinătate (tenorul Traian Grozăvescu, Richard Strauss, Béla Bartók şi mai ales compozitorul şi
violonistul George Enescu); actualmente, clădirea Palatului Cultural adăposteşte sediile
Muzeului Judeţean şi ale Filarmonicii de Stat. Aici, în 6 noiembrie 1931, George Enescu a primit
titlul de Cetățean de Onoare al Aradului.

 

DESPRE ARTIȘTI

Tatiana Samouil s-a născut într-o familie de muzicieni. La trei ani cânta deja la pian, iar
doi ani mai târziu descoperea vioara. Și-a făcut debutul la nouă ani alături de Orchestra
Națională din Moldova, sub bagheta tatălui ei, dirijorului Alexandru Samoilă. A cântat la Vatican
pentru Papa Ioan Paul al II-lea și pentru UNESCO, în Paris. A câștigat premii la cele mai mari
concursuri de vioară, precum Concursul Internațional Ceaikovski din Moscova, în 2002, sau
Concursul Queen Elisabeth din Bruxelles, în 2001.
A fondat Cvartetul Malibran și este profesoară de vioară la Chapelle Musicale Reine
Elisabeth, Conservatorul Regal din Anvers și Centrul de Studii Superioare „Musikene” din San
Sebastián. În prezent cântă pe o vioară Nicolò Gagliano din 1770 și o vioară modernă construită
special pentru ea de Christian Bayon.

Jesús Reina a fost inițiat în arta violonistică prin intermediul muzicii populare de
bunicul lui. Când avea opt ani, Yehudi Menuhin și Natasha Boyarskaya l-au invitat pe Jesús să
studieze la Școala Yehudi Menuhin. La vârsta de 10 ani a fost acceptat la Școala Reina Sofía, sub
tutela lui José Luis García Asensio. Doi ani mai târziu, a intrat la Universitatea Indiana pentru a
studia cu Mauricio Fuks. La vârsta de 15 ani, a urmat cursurile Școlii de Muzică Manhattan din
New York cu Patinka Kopec și Pinchas Zukerman.
Jesús Reina s-a întors în orașul natal și a devenit cofondatorul Festivalului Málaga
Clásica împreună cu violonista Anna Nilsen. Eforturile sale i-au adus Medalia de Onoare a
orașului Malaga și Premiul Porțile Andaluziei, o recunoaștere acordată persoanelor și
instituțiilor care promovează valorile Andaluziei în lumea întreagă.

Răzvan Popovici s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul
violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat la Salzburg, Paris şi Freiburg cu Peter Langgartner,
Jean Sulem şi Wolfram Christ. Printre sălile în care a cântat se numără Carnegie Hall din New
York, Musashino Hall din Tokio, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus şi Musikverein din
Viena, South Bank și Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Bozar din Bruxelles.
Pe lângă activitatea concertistică intensă, în toată lumea, este iniţiatorul Festivalului
Chiemgauer Musikfrühling din Germania (22 de ediții) şi al Festivalului Internaţional de Muzică
de Cameră SoNoRo (20 ediții). Concertează în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro și
este profesor de violă la Conservatorul Regal din Anvers.

László Fenyö face parte din elita mondială a violonceliștilor de când a câștigat
Concursul Internațional Pablo Casals în 2004, la Kronberg, Germania. A fost solist al unor
orchestre precum Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Simfonică din Coreea,
Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Frankfurt, Orchestra Beethoven din Bonn, Orchestra
Simfonică din Lancaster ș.a.

László Fenyő și-a început educația muzicală în Ungaria. Deja la vârsta de 13 ani a devenit
student junior al profesorului László Mező la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta.
Și-a continuat studiile la Lübeck, cu profesorul David Geringas, iar tehnica sa strălucită i-a adus
premii importante. Din aprilie 2012 predă la Musikhochschule Karlsruhe.
László Fenyő cântă la un violoncel fabricat de Matteo Goffriller în 1695.

Pianistul Ioan-Dragoș Dimitriu a fost îndrumat pe căile artei pianistice de către
pianista și profesoara Corina Ibănescu, de la vârsta de 11 ani. A debutat în 2011 pe legendara
scenă a Filarmonicii din Berlin, interpretând concertul nr. 5 „Imperialul” de Beethoven. A urmat
cursurile Universității de Muzică și Arte Dramatice din Viena, sub îndrumarea maeștrilor
Martin Hughes și Stefan Arnold.
Ioan-Dragoș Dimitriu a fondat Orchestra de tineret „Ton der Jugend
Symphonieorchester” din Viena, a condus Filarmonica Brașov în calitate de Manager și Director
Artistic (2020-2024), iar din 2024 ocupă funcția de Director de Dezvoltare și Inovare al
Asociației Sonoro.

Pianista Cristiana Mihart a absolvit Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” și a studiat
la Conservatoire Royal de Musique din Bruxelles, sub îndrumarea lui Jean Claude Vanden
Eynden, și la Universitatea Națională de Muzică din București, alături de prof. univ. dr. Sandu
Sandrin (pian), prof. univ. dr. Verona Maier (muzică de cameră) și prof. univ. dr. Steluța Radu
(acompaniament). A urmat timp de doi ani cursuri de orgă și clavecin la clasa conf. univ. dr. Dan
Racoveanu, în cadrul aceleiași universități.
Laureată a numeroase concursuri naționale și internaționale de pian (Concertino Praga
– Cehia, Excellentia – Bruxelles, Belgia, Mihail Jora, Suzana Szörenyi – România), Cristiana
Mihart a urcat pe scene importante din România: Ateneul Român, Sala Radio, Filarmonicile din
Brașov, Bacău, Satu Mare, Oradea, Ploiești ș.a. Activitatea sa concertistică s-a extins și în afara
țării, cu apariții în Belgia, Franța, Italia, Austria, Germania și Cehia.

 

***

Accesul la concerte este liber, în baza unei rezervări pe:
https://conac.sonoro.org/concerte/ .

 

Despre SoNoRo Conac
Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea
muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de
respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale
României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de
natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns.
Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea
clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri spectaculoase și elegante, care trebuie reintroduse
în circuitul cultural. În cele douăsprezece ediții anterioare, turneul SoNoRo Conac a pus pe
harta emoțională a țării noastre peste 130 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet
necunoscute publicului din România, dar a atras atenția și publicului internațional asupra
unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice din țara noastră.

 

***

Informații despre proiectele SoNoRo:
Site: http://www.sonoro.org/
Facebook: https://www.facebook.com/festivalulSoNoRo
Instagram: https://www.instagram.com/sonorofestival/
Youtube: http://bit.ly/SoNoRo_Festival

Prezentat de Banca Transilvania și VISA
Sponsori: illy, Avincis, Rotary E-Club Arieșeni „Alpin”
Partener exclusiv de mobilitate: KIA România

Partener principal: Casa Pianului „Jacques Faix”
Parteneri: Primăria Municipiului Arad, Consiliul Județean Arad, Centrul Municipal de
Cultură Arad, Complexul Muzeal Arad, Palatul Marii Uniri, Filarmonica Arad, Cărturești,
Klarmedia
Parteneri media: RFI România, Radio România Muzical, Radio România Cultural, Zile și
Nopți, Igloo, Zeppelin, Arhitectura, Ziarul Metropolis, The Institute, Designist.ro, LiterNet.ro,
IQads.ro, Promenada-Culturala.ro, Flawless.ro, Aiciastat.ro, BookHub, Palindrom.eu, Munteanu