"In prezent, Romania este tara europeana cu cele mai putine ecrane raportat la numarul de locuitori. Daca, in 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astazi au supravietuit mai putin de 30. In mai putin de 20 de ani, numarul spectatorilor a scazut de 50 de ori fata de anii '90 si mai putin de zece cinematografe au fost modernizate. 78% dintre orasele Romaniei nu au niciun cinematograf functional", se arata intr-un comunicat de presa transmis luni AGERPRES.

Un site interactiv — www.salvatimareleecran.ro—, un program special de filme la TIFF, campanii de crowdfunding, o caravana prin tara, alaturi de seminarii si dezbateri cu specialisti din Europa Centrala si de Est, sunt cateva dintre actiunile acestei campanii.

"Salile de cinema s-au transformat pe rand, in ultimii 20 de ani, in sali de bingo, case de schimb valutar, lacasuri de cult, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobila, restaurante de nunti. Balbaielile au fost majore, salile s-au plimbat intre Romania Film si intre primarii. In momentul de fata, problema salilor de cinema e ca un fel de minge care se plimba de la o guvernare la alta, dar nimeni nu-si asuma decizii transante", a declarat Tudor Giurgiu, presedintele APFR si initiatorul campaniei.

Campania Salvati Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autoritatilor responsabile si a opiniei publice in sensul restaurarii, conservarii, modernizarii si reintroducerii in sistem a cinematografelor existente, dar nefunctionale.

"Campania are o tinta precisa. Ne propunem ca in urmatorii doi ani sa avem, intr-o prima faza, o retea de cel putin cinci sau sase sali de cinematograf modernizate. Primariile trebuie sa lucreze cu manageri culturali si cu ONG-uri interesate in transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, in cinematografe moderne, cu tehnica digitala, sali care pot gazdui si alte evenimente de interes pentru comunitatea locala", a spus Tudor Giurgiu.

O prima campanie publica de strangere de fonduri, cu ajutorul unei platformei de crowdfunding va fi demarata in viitorul apropiat pentru unul dintre cinematografele care au nevoie de modernizare si echipament nou.

De asemenea, TIFF 2014 va gazdui in perioada 31 mai — 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum si prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate si retehnologizate cinematografe din Polonia si Croatia.

"Totodata, o sectiune speciala la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, "Cinema at the End" (r. Meritxell Soler, Julian Vazquez), un road movie in care o tanara calatoreste din orasul natal pana la capatul lumii, in Argentina, pentru a descoperi cum si de ce dispar cinematografele, si 'The Last Remaining Seats' (r. Mario Piperides, Grecia — Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor", se afirma in comunicat.

In sprijinul campaniei vine si documentarul realizat de Alexandru Belc (8 martie), "Cinema, mon amour", care analizeaza motivele din spatele degradarii salilor de cinema si urmareste traseul oamenilor care au lucrat in acestea, oferind o imagine actuala a cinematografelor functionale sau abandonate, la nivelul intregii tari.

Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar ulterior va fi organizata o caravana ce va ajunge in mai multe orase din tara.

Sursa: AGERPRES