Ultimul an de pandemie s-a dovedit a fi un teren foarte fertil pentru teoriile conspirației, care au prins putere și au circulat online cu viteza luminii. De aceea, Centrul pentru Jurnalism independent, împreună cu UNICEF în România, invită profesorii și elevii din România să ia parte, în perioada 26 mai - 11 iunie 2021, la un exercițiu destinat elevilor de gimnaziu și de liceu și ancorat în realitatea ultimului an, cu tema: "Teoriile conspirației – cum le recunoaștem și cum putem face să nu cădem pradă influenței lor".
 
Lecția își propune să ajungă la rădăcina problemei și să atingă cele mai importante puncte legate de acest subiect: cum este construită o teorie a conspirației, ce tactici de manipulare folosește, cum putem s-o recunoaștem și să ne ferim de atracția pe care o generează. Scopul al exercițiului este de a-i obișnui pe elevi să recunoască și să evite să cadă în capcana dezinformării atunci când navighează online.
 
Pachetul de materiale didactice, inclusiv de exerciții practice, pus la dispoziția profesorilor și elevilor include atât o versiune destinată predării față în față, cât și una destinată predării online, în așa fel încât mesajul să fie cât mai bine adaptat mediului, iar orele să fie interactive și relevante pentru toți elevii. În plus, în zilele de  27 mai, 2 iunie, 4 iunie, între orele 17.00 – 18.00, un reprezentant al CJI va asigura profesorilor consiliere și asistență pentru desfășurarea activității.
 
"Noi, la CJI, derulăm de ani buni un program de educație media destinat elevilor de liceu, prin care ne-am asumat, împreună cu profesorii lor, rolul de a-i învăța cum să lupte cu dezinformarea în toate formele ei. Teoriile conspirației sunt doar una dintre formele pe care le poate îmbrăca dezinformarea – formă care se propagă cu foarte mult succes și în mediul online, așa cum ne-a demonstrat-o și ultimul an de pandemie. Credem că lecția derulată cu sprijinul UNICEF în România este cu atât mai relevantă într-o perioadă în care interacțiunea copiilor cu internetul a crescut exponențial. De aceea, îi invităm pe toți profesorii să se alăture acestui efort de a le dezvolta elevilor gândirea critică și capacitatea de a recunoaște și demonta acest tip de dezinformare", declară Cristina Lupu, Director Executiv la Centrul pentru Jurnalism Independent.
 
„Prin intermediul lecției pe care le-o propunem elevilor și profesorilor, continuăm eforturile de dezvoltare a educației media în cadrul parteneriatului pe care UNICEF îl desfășoară cu Centrul pentru Jurnalism Independent. Acest tip de educație este esențial pentru copiii de astăzi și de mâine, în special în contextul infodemiei care însoțește pandemia pe care o traversăm, ajutând la creșterea nivelului de reziliență împotriva dezinformării, atât al elevilor, cât și al cadrelor didactice”, a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.

Profesorii care-și doresc să se alăture exercițiului sunt invitați să acceseze link-ul de activitate pentru a afla mai multe informații, să-și descarce pachetul de materiale didactice și exerciții și să desfășoare activitatea la clasă până la data de 11 iunie. 
 
***
Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizație non-guvernamentală activă de peste 26 de ani în protejarea democrației și a celor care cred în valorile sale.  CJI activează în slujba libertății de exprimare și a educației. Peste 15.000 de profesioniști media, 2000 de profesori și 25.000 de elevi au trecut pragul CJI de-a lungul timpului. 
 
Despre UNICEF
UNICEF este prezent în România și în alte 190 de țări și teritorii pentru a promova supraviețuirea și dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescență. În România, UNICEF lucrează  împreună cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autorități locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naționali și internaționali și mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educație timpurie de calitate și la școală, pentru protejarea adolescenților și monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecție socială și pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor. 

Photo by Julius Drost on Unsplash