De Ziua Europeană a Solidarității între generații, seniori specialiști în anumite domenii sunt îndemnați să se alăture copiilor din centrele sociale tip școală după școală prin sesiuni și ateliere on-line, în cadrul programului național Generații. Ziua Europeană a Solidarității între generații, sărbătorită pe 29 aprilie, este o ocazie de a recunoaște diversitatea și complementaritatea relațiilor dintre generații și de a conștientiza importanța acestor legături și a rolului pe care fiecare generație poate să și-l asume pentru un viitor sustenabil al societății noastre.
 
Îmbătrânirea accelarată a populației și rata crescută a abandonului școlar sunt două dintre problemele sociale majore ale României. Conform raportului INSSE, în luna ianuarie 2021, populația de vârstnici a țării noastre număra peste 3,8 milioane de persoane, iar în urma unui studiu național realizat de Fundația Regală Margareta a României, s-a constatat că 47% dintre vârstnici se confruntă cu un profund sentiment de inutilitate provocat de piederea rolului social. În același timp, copiii din familii nevoiașe au nevoie de sprijin educațional, iar centrele de zi din comunitățile defavorizate se confruntă cu resurse umane insuficiente. Strânsa colaborare între generații, schimbul de valori și experiență între acestea reprezintă una dintre soluțiile propuse de Fundația Regală Margareta a României pentru rezolvarea acestor probleme.
 
În acest sens, Fundația a dezvoltat o metodologie intergenerațională pentru a fi implementată de centrele școală după școală. Aceasta presupune implicarea persoanelor vârstnice care doresc să rămână active după retragerea din activitatea profesională în desfsășurarea de activități cu copiii care provin din medii devaforizate și care au nevoie de susținere pentru a rămâne în școală. În Centrele Generații copiii sunt ajutați în activitățile educaționale, se dezvoltă personal și vocațional, iar vârstnicii își regăsesc utilitatea prin participarea la diferitele activități sau își valorifică pasiunile și talentul coordonând diverse cluburi și ateliere. Centrele sociale de tip școală după școală beneficiază astfel de resurse umane gratuite și își diversifică portofoliul de activități educaționale, vocaționale sau recreative oferite copiilor din comunitate. 
 
În contextul pandemiei COVID-19, multe dintre activitățile intergeneraționale au fost transferate în mediul virtual, întrucât seniorii au dorit să mențină legătura cu copiii, să se implice în continuare în activitatea lor școlară și să organizeze cluburi și ateliere de grup. În acest fel, seniorii rămân conectați cu copiii și beneficiază totodată de confortul și siguranța propriei locuințe. 
 
Seniorii care vor sa devină mentori on-line trebuie să fie specialiști într-un anumit domeniu, să aibă o atitudine pozitivă și disponibilitate pentru a lucra cu copiii și să dețină anumite competențe digitale pentru organizarea sesiunilor on-line. Acesta pot avea teme diverse, de interes pentru copii: pregătire la diferite materii școlare în scop remedial sau pentru examene, cluburi și ateliere educaționale, cercuri vocaționale ori  sesiuni de dezvoltare personală sau consiliere. Voluntariatul în mediul virtual reprezintă pasul următor în evoluția relațiilor intergeneraționale în scop educațional și permite celor implicați întâlniri la distanță, cu un orar flexibil. 
 
Colaborarea dintre copiii și voluntarii seniori din Centrele Generații determină un progres vizibil în dezvoltarea copiilor la nivel școlar, dar și la nivel personal. Prin sesiunile de pregătire școlară individuală, rezultatele lor școlare se îmbunătășesc, stima de sine crește ajutându-i să devină mai încrezători și mai responsabili. Prin participarea la cluburi și atelierele practice, copiii capătă și își dezvoltă anumite abilități practice și descoperă diferite pasiuni. 
 
În ceea ce privește impactul activităților intergeneraționale asupra voluntarilor seniori, în urma prelucrării datelor colectate de la 67 de seniori voluntari din 8 centre Generații, s-a constatat că 66% dintre ei și-au îmbunătățit starea emoțională, 66% au deveni mai implicați în comunitatea din care fac parte, 55% au socializat mai mult decât o făceau înainte, în timp ce 34% și-au îmbunătățit stilul de viață.
 
Doamna Ani Drăgănescu, în vârstă de 80 de ani, voluntar senior la Centrul Generații București, declară: „Pentru mine, voluntariatul este o activitate utilă, care umple golul din jurul meu și îmi aduce multe satisfacții. În calitate de voluntar la Centrul Generații, mă ocup de pregătirea copiilor la diverse materii, oferindu-le sprini în realizarea temelor și pregătire pentru examenul de capacitate. Lucrul on-line este o noutate, dar și o experință interesantă.”
 
Începând cu 2015, au primit grantul Generații și au implementat metoda intergenerațională 31 de centre de zi de tip școală după școală, iar peste 650 de seniori au redevenit activi prin voluntariat pentru mai mult de 2000 de copii de școală primară și gimnazială, proveniți din familii sărace. 
 
În anul școlar 2020-2021, Fundația Regală Margareta a României sprijină 15 centre sociale de zi din țară prin programul Generații. În prezent, în aceste centre, 131 de seniori activează ca voluntari pentru 624 de copii. Cei care doresc să se implice, pot afla mai multe detalii apelând numărul 0800-460–001 – Telefonul Vârstnicului, linie gratuită și confidențială pentru vârstnicii din România, sau se pot înscrie direct prin completarea unui formular online.

Programul Generații este susținut la nivel național de Hochland România, Raiffeisen Bank și Metropolitan Life, cu implicarea Federației Fundațiilor Comunitare din România (FFCR) și se desfășoară în prezent în următoarele centre sociale:
1. Centrul Comunitar Generații București, sector 6, Fundația Regală Margareta a României
2. Centrul de zi „Creștem Împreună”, Asociația Salvați Copiii filiala Argeș – Pitești, jud. Argeș
3. Centrul de zi “Next Generation”, Asociația Samarineni în Comunitate – Mărculești, jud. Ialomița
4. Centrul de zi “Întotdeauna învingători”, Asociația Părinților ,,Florian Cristescu”- Turnu Măgurele, jud. Teleorman
5. Centrul de zi pentru copii Cenade, Asociația Caritas Mitropolitan Greco Catolic Blaj – Cenade, jud. Alba
6. Centrul de zi “Diaconia”, Asociația Diaconia Ajutor Internațional – Brașov, jud. Brașov
7. Centrul de zi “Casa Maria II”, Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia - Reghin, jud. Mureș
8. Centrul de zi “Sf. Serafim de Sarov”, Asociația Filiala Filantropia Ortodoxă Războieni-Cetate – Războinei, jud. Alba
9. Centrul de Zi “Buckner”, Fundația Buckner – Târnăveni, jud. Mureș
10. Centrul de Zi „Micii Inocenti”, Fundația Inocenți - Bistrița, jud. Bistrița Năsăud
11. Centrul de Zi “Oaza Copiilor, Asociația Oaza Arad – Arad, jud. Arad
12. Centrului de Zi Stern der Hoffnung, Asociația Stern der Hoffnung România – Timișoara, jud. Timiș
13 Centrul de zi pentru copii Cernat, Fundația Creștină Diakonia – Cernat, jud. Covasna
14. Centrul de zi pentru copii Sfântul Spiridon, Asociația Multifuncțională Filantropică Sfântul Spiridon – Galați
15. Centrul Casa YANA, Fundatia YANA – Nicolae Bălcescu, jud. Bacău

***
Fundația Regală Margareta a României este una din organizațiile neguvernamentale de elită din România, care contribuie la dezvoltarea societății civile prin programe sociale și educaționale. Cu o activitate de peste 30 de ani, Fundația sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații. Fundația Regală Margareta a României este printre puținele organizații care semnalează fenomenul de îmbătrânire a populației și efectele iminente asupra societății, propunând soluții practice pentru a crește calitatea vieții persoanlor vârstnice.