close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Me sem rom, me sem romni!



| Organizator:
    Romani CRISS - Centrul Romilor pentru Interventie Sociala si Studii
| Categorie:
    Comportament civic si participare publica
| Problema de fond
    Organizatii nationale si internationala indica un numar mai mare de romi decat cel declarat la recensamantul din 2002. Cercetarea inclusa la inceput de proiect a aratat ca principalele cauze ale nedeclararii sunt: frica de potentiale dezvantaje ale declararii (in special discriminare pe piata muncii, stigmatizare, amintirea deportarii din perioada Holocaust), neidentificare cu etnia care e asociata exclusive cu cultura roma (romic are nu mai vorbesc romani, nu mai au ocupatii traditionale), nu se gasesc avantajele asumarii etniei rome si nu exista multe infromatii legate de mediator sanitar sau scolar, proiecte pentru romi, chestionarul e neclar cu ce inseamna etnie, iar recenzorii nu sunt empatici, sunt din afara comunitatii.

| Scopul proiectului
    Scopul proiectului l-a constituit cresterea numarului romilor care isi asuma identitatea etnica la recensamantul din 2011. Obiectele speficice:constientizarea si informarea romilor privind beneficiile si oportunitatile asumarii etniei la recensamant; realizarea unei campanii de advocacy in vederea modificarii instrumentelor INS pentru recensamant; oferirea de recomndari de imbunatire a rocesului de recenzare prin analize desfasurarii recensamantului in comunitatile cu romi.

Me sem rom, me sem romni! Me sem rom, me sem romni! Me sem rom, me sem romni!

| Aria geografica
    Tulcea, Brasov, Ilfov, Covasna, Dolj,Hunedoara

| Rezumat
    Recensamantul Populatiei si al Locuintelor e un element important in dezvoltarea durabila a unei societati, oferind informatii cruciale in vederea elaborarii si implementarii unor politici sustenabile de dezvoltare. Inca exista discrepante mari in ce priveste numarul cetatenilor romani de etnie roma declarati la recensamant si numarul real al acestora. Spre exemplu, recensamantul din 2002 a aratat ca 535.250 de persoane s-au declarat de etnie, in timp ce estimarile neoficiale arata un numar de pana la 5 ori mai mare. Proiectul si-a propus sa aplice solutii practice pentru a asigura reflectarea cat mai exacta a situatiei membrilor etniei rome la recensamantul din 2011. S-a inceput cu o cercetare de tip calitativ privind identificarea cauzelor nedeclararii si identificarea de posibile actiuni – inclusiv intr-o comunitate de romi xorahane (turci) si una vorbitoare de limba maghiara. In paralel s-a lucrat la ghidul si chetsionarul recenzorului, in colaborare cu Institutul National de Statistica, s-au format observatori si recenzori romi (si angajati) si s-a demarat campanie: 1. In comunitati: dezbateri, evenimente tip cafe style,intalniri fata in fata cu familii romi, la care au participat sau nu si vedete rome 2. Publica: spot radio, tv, print, testimoniale vedete rome is nerome, organizare mars al demnitatii cu romi din intreaga tara, flash mob. Toate activitatile au avut ca scop informare beneficiarilor despre beneficiile declararii etniei dar si, in acelasi timp, intarirea stimei de sine a persoanelor de etnie roma, pentru a-si putea asuma cu mandrie apartenenta etnica.

| Date beneficiari
    Datele culese si analizate ca urmare a recensamtului vor fi folosite ca instrumente de advocacy pentru urmatorul recensamant al populatiei in 2021.Campaniile locale au fost realizate de catre liderii locali si membrii comunitatilor. Persoanele rome formate ca observatori si recenzori au primit informatiile necesare pentru a putea monitoriza implementarea politicilor publice adresate romilor.Evaluarea impactului proiectului a vizat in primul rand compararea numarului de romi declari ca urmare a campaniilor romani CRISS comparativ cu nr romilor declarati in 2002.Deasemenea s-a analizat nr propunerilor Romani CRISS preluate de catre INS sau de catre autoritatile locale.

| Rezultatele proiectului
    Rezultatele proiectului: un raport de analiza asupra procesului de recenzare al romilor in 2011; 1 spot TV; 1 spot radio; 10 persoane publice implicate in activitatile proiectului; 1 flashmob; primul mars "roma pride" din Romania; 11 localitati in care s-a realizat campania; 5 intalniri cu autoritati locale; cel putin 10 intalniri cu autoritatile centrale; 42 observatori romi implicati in procesul de recenzare; 8850 materiale informative (1000 postere, 4000 flyere, 800 tricouri, 50 batice, 1000 sacose, 1000 cani, 1000 magneti);mai multi romi declarati in localitatile in care s-a implementat proiectul (1248 romi declarati la Babadag comparativ cu 168 in 2002, 69 la Valea Teilor comparativ cu 2 in 2002, 536 la Apata comparativ cu 146 in 2002,627 la Petrosani comparativ cu 528 in 2002). Faptul ca in aceste localitati s-au declarat mai multi romi va permite comunitatilor sa aiba argumente legale cand vor solicita autoritatilor locale madiatori sanitari si scolari, proiecte de imbunatatire a situatiei lor, invatamant in limba romani. Consideram ca scopul proiectului a fost atins prin faptul ca numarul romilor declarati in comunitatile proiectului a crescut ca urmare a actiunilor realizate. Deasemenea credem ca solutiile identificate de Romani CRISS si incluse in raportul de analzia vor constitui principalul instrument de advocacy la urmatorul recensamant.

| Bugetul proiectului (in RON)
    236360

| Parteneri
    Ambasada Regatului Tarilor de Jos, Open Society Institute, UNFPA, Ambasada SUA

| Website-ul proiectului
    http://www.romanicriss.org/index.php?option=com_content&task=category§ionid=15&id=34&Itemid=64





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes