Participanti & Proiecte
Laboratorul Ecologic Arieș
|
Organizator: Asociația The Da Vinci System |
|
Sectiune: Servicii de Asistență socială |
Majoritatea activităților au fost dezvoltate pentru elevi din comunitatea turdeană din 3 școli partenere, 2 din Turda și 1 din comuna Mihai Viteazu. Deși mulți din acești elevi știu informații despre protejarea mediului, acestea nu se transpun în atitudini, fiind tratați ca simpli beneficiari care trebuie expuși la campanii de informare. Astfel, procesul de combatere al poluării ajunge să fie plictisitor și ineficient pentru ei. Astfel, ne-am propus să transformăm ecologia într-o activitate interesantă și fascinantă, prin grădini școlare, laboratoare ecologice și evenimente comunitare. Ne-am bucurat că am reușit să intervenim și în mediul rural, unde implicarea mediului ONG este mai precară iar cadrele didactice au mult mai puține resurse pentru a putea oferi elevilor o experiență captivantă.
| Scopul proiectului
O parte din elevii școlilor au fost formați în ecologie ca știință și au dezvoltat experimente ecologice pe care au avut ocazia să le expună în cadrul festivalului local de 1 iunie. Ei au fost lângă copiii fascinați care treceau pe lângă spațiu și le explicau ce face acel experiment, ce putem învăța din el și și-au împărtășit dragostea nou-redescoperită față de mediu cu ei. Totodată, o parte din elevi au contribuit semnificativ la campania online, unde au dezvoltat 40 de materiale video tip PSA.
| Acoperire
Echipa a fost formată din 4 membri cu vârste cuprinse între 20 - 24 de ani.
| Rezumat
Scopul proiectului a fost scăderea amprentei de carbon în comunitate prin dezvoltarea de comunități mai verzi, spații ecologice urbane și prin schimbare comportamentală. Obiectivele au fost:
1. Dezvoltarea de infrastructură verde în școli - 3 laboratoare ecologice, spații verzi și agricultură urbană - pentru comunități de peste 1500 de elevi
2. Transformarea a 50 de voluntari în mici exploratori de mediu, dornici să înțeleagă procesele problemelor de mediu
3. Realizarea de evenimente, campanii PSA prin care să schimbăm modul în care este văzută protejarea mediului pentru peste 10000 de pers.
| Date beneficiari direcţi
Pe termen scurt, elevii nu doar că au învățat despre reciclare și protecția mediului, dar au început să pună în practică aceste lucruri. Laboratoarele ecologice au devenit adevărate centre de descoperire, unde s-au făcut peste 50 de experimente ecologice. În același timp, cei 30 de profesori formați au ținut peste 60 de ore multidisciplinare captivante pentru peste 600 de elevi, folosind noile echipamente și metode învățate. Excursia cu cei 100 de elevi a fost o adevărată experiență pentru elevi, aflând cum să valorizeze și să protejeze ecosistemele locale, dezvoltând glosare cu fauna locală! Totodată, târgul de 1 iunie a adunat peste 1000 de participanți, iar voluntarii și experimentelor au încurajat și generațiile mai mici să adopte comportamente sustenabile prin fascinație, fiind sprijiniți de roboțelul umanoid prezent la eveniment.
Laboratoarele ecologice, zonele de compostare și grădinile școlare construite sunt accesibile acum pentru peste 1500 de elevi din școlile partenere, unde se pot forma adevărate comunități școlare verzi. Nu în ultimul rând, au contribuit la schimbarea modului în care protejarea mediului este văzută - de la obligație la o activitate care poate fi plăcută și interesantă.
Cele 40 de mesaje tip PSA dezvoltate de elevi împreună cu ampla campanie de comunicare derulată pe un an de zile a ajuns la peste 10.000 de persoane din comunitatea locală și nu numai.
Nu în ultimul rând, am reușit să intervenim acolo unde nu se intervine din păcate suficient - în mediul rural - unde am reușit să schimbăm modul în care sunt portretizate știința și ecologia pentru sute de elevi! Acum, sute de elevi din comuna Mihai Viteazu au ocazia să se îndrăgostească de mediu și de științe prin spațiile dezvoltate și cadrele didactice formate.
| Activitati
1. Formarea cadrelor didactice. 30 de cadre didactice au învățat cum să predea multidisciplinar ecologia la clasă utilizând un joc de mediu și spațiile dotate prin proiect pentru a forma ulterior generații peste generații de elevi.
2. Dezvoltarea infrastructurii verzi în cele 3 școli partenere. În fiecare școală parteneră, am dezvoltat un adevărat Laborator Ecologic, dotat cu tablă interactivă, videoproiector, laptop, microscop și diverse plante unde cadrele didactice pot să facă ecologia mai atractivă pentru elevi. Totodată, am dezvoltat grădini școlare, dotate cu zone de compost, unde peste 1500 de elevi împreună cu cadrele didactice vor putea să se îndrăgostească de mediu prin creșterea plantelor la școală!
3. Cu ocazia evenimentului local de 1 iunie, am reușit să dezvoltăm un spațiu dedicat de experimente ecologice pentru zeci de copii! 50 de tineri voluntari au pregătit peste 20 de experimente care ilustrau concepte ecologice și au discutat cu fiecare copilaș care a trecut pe la spațiu. Copiii au fost foarte impresionați și de robotul umanoid prezent la stand, cu care și-au putut testa cunoștințele!
4. Am organizat o excursie cu peste 100 de elevi în Cheile Turzii unde tinerii au avut parte de diverse activități nonformale pentru a se îndrăgosti de mediu. La final, ei au realizat câte un glosar, cu flori și elemente de faună din zonele vizitate pe care le-au expus în laboratoarele ecologice dezvoltate.
5. Eforturile au fost dublate de o campanie în mediul online tip PSA realizată de elevi de 40 de videoclipuri, unde au dezvoltat mesaje pro-mediu în format prietenos tinerilor pentru a-i încuraja să adopte atitudini pro-mediu.
Credem că am reușit să “plantăm” o adevărată șansă de a produce o schimbare comportamentală pentru generații peste generații de elevi!
| Rezultatele proiectului
Proiectul a fost realizat cu o finanțare privată acordată de ING Bank în valoare de 223786.5 RON. Din această sumă au fost acoperite costurile echipei de proiect și a diverșilor experți contractați (inclusiv un expert tehnic și unul de mediu), au fost dezvoltate 3 laboratoare ultradotate (inclusiv cu table interactive de ultimă generație, microscoape, zone de compost și instrumentar), au fost cumpărate consumabile de proiect, s-a realizat o tabără și multe altele care cu greu pot fi cuprinse în acest spațiu (inclusiv materiale de sprijin auxiliare pentru beneficiarii implicați).
| Parteneri
Ne confruntăm, din păcate, cu o problemă gravă: Planeta noastră, încet, moare. O problemă și mai gravă în schimb este că, din ce ne spun ultimele statistici în domeniu, ce facem până acum nu funcționează, cel puțin nu cât de bine ar fi trebuit. În ciuda nenumăratelor campanii de informare, discursuri publice, sau alte metode coercitive, nu suntem bine.
Ne-am întrebat foarte mult timp de ce - de ce, în ciuda eforturilor colosale în această direcție, nu există schimbare comportamentală. De ce atât de multe persoane, deși știind și fiind conștiente de încălzirea globală, aleg să arunce pe jos în loc să arunce la tomberon, sau aleg să nu recicleze numai dacă sunt văzuți de cineva.
Concluzia la care am ajuns este următoarea: Este nevoie de o intervenție mult mai intensă, nu numai de suprafață, care să determine cu adevărat schimbare comportamentală, deoarece momentan:
1. Sistemul de învățământ nu reușește să dezvolte astfel de atitudini deoarece nu reușește să le arate elevilor că “a proteja mediul” poate fi ceva interesant și chiar plăcut, nu ceva numai care “trebuie făcut”.
2. Tinerii sunt deseori văzuți strict ca niște beneficiari pasivi - urechi la o conferință de informare - în loc să fie văzuți drept colaboratori și persoane care pot contribui activ la protejarea mediului. Acest lucru este cu atât mai problematic în mediul rural, unde activitățile mediului ONG sunt și mai precare.
3. Informarea în mediul public despre ecologizare, în comunitatea noastră cel puțin, nu reușește să depășească etapa de “încălzirea globală este rea, trebuie să reciclezi” care, din nou, nu determină schimbare comportamentală.
Astfel, misiunea proiectului Laboratorul Ecologic Arieș a fost să scadă amprenta de carbon din comunitatea Arieș prin schimbare comportamentală!
| Despre organizator
Asociația The Da Vinci System este o organizație de tineret din Turda, derulând activități în Turda, Câmpia Turzii și alte 18 sate din împrejurimi, cu scopul de a transforma educația în aventură pentru copii, în special cei cu oportunități reduse. Organizația noastră este condusă de elevi și tineri studenți, lucrăm împreună pentru a construi în aceste zone tot ce ne-ar fi făcut educațional viața noastră mai bună când eram mici.
| Website proiect
https://www.facebook.com/share/p/162bLbiQ3k/