close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Romania Publica



| Organizator:
    Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica
| Categorie:
    Comportament civic si participare publica
| Problema de fond
    Proiectul a aparut intr-un moment in care toate cele trei asociatii (ARDOR, MRC si GRASP) au ajuns la un grad de maturitate in actiunile lor in care au realizat ca fara o actiune de presiune asupra spatiului politic exista riscul unor atomizari/separari riscante intre politicieni si cetatenii din ce mai putin interesati de politica.Prin urmare, "Romania publica" este o "oferta" pe care un grup de cetateni organizati deja in cele trei asociatii au construit un grup de lucru in care au formulat o serie de exigente ale proiectului: necesitatea unor continuturi teoretice solide si a unui format riguros care sa permita atat o informare echilibrata si non partizana cat si un esantion reprezentativ in sala (am avut ca tinta cate 100 de cetateni selectati de catre un call-center, dupa criterii de varsta/nivel de educatie/gen).

| Scopul proiectului
    Scopul il reprezinta obtinerea unor asumari politice asupra a doua (pentru inceput, in proiectul pilot) subiecte de interes public: chestiunea exploatarii de catre Romania a gazelor de sist (nov 2013) si chestiunea procedurii de recall in Romania (revocarea parlamentarilor)- in dec. 2013. Alaturi de aceste chestiuni punctuale, proiectul si-a propus sa puna in valoare un FORMAT care sa asigure informare, dezbatere si participarea publicului, chiar a celui mai putin interesat de politica. In plus, am intocmit un raport de cercetare care a validat solutia identificata si directiile de continuare.

Romania Publica Romania Publica Romania Publica

| Aria geografica
    Bucuresti

| Rezumat
    Proiectul Romania Publica este o initiativa de dezbateri cetatenesti care porneste de la premisa ca este necesara o exigenta mai mare fata de spatiul politic, nu doar in perioadele strict electorale. Cele trei sloganuri ale initiativei au fost "Cetatenia nu se suspenda a doua zi dupa alegeri","Cetateni convinsi,nu invinsi" si "Dam mai incet zgomotul, mai tare ideile", sugerand care sunt chestiunile asupra carora atragem atentia. O a doua premisa este ca este ca democratia este un proces imperfect care se construieste continuu si in care conceptul de dezbatere ar trebui repus in valoare. Nu in ultimul rand, grupul de initiatori a formulat atat in documentele programatice ale platformei www.romaniapublica.ro cat si in cele doua dezbateri organizate necesitatea unui spatiu si unui format in care cetatenii sa poata partipa nemijlocit la dezbaterea publica, intr-o formula care sa le asigure informare corecta, posibilitatea interpelarii politicienilor si a votului.
Practic, am organizat doua dezbateri pe subiectul exploatarii gazelor si sist in Romania si pe chestiunea procedurii de revocare a parlamentarilor (recall),proband un format care s-a dovedit viabil: dezbaterea incepe cu prezentarile expertilor (pe ambelor pozitii), ale politicienilor si ale observatorilor interesati de subiect, in termeni de timp conveniti din start. Publicul este format din cetateni selectati dintr-un esantion reprezentativ (pe criterii de varsta/nivel de educatie/gen), ei putand vota la inceputul si finalul dezbaterii asupra subiectului si fiind implicati in dezbatere cu sprijinul unui moderator. Dezbaterile publice sunt completate in online, pe o platforma dedicata, urmand un model consacrat (gen The Economist), avand invitati care prezinta punctele de vedere de start pe ambele pozitii.


| Date beneficiari
    Beneficiarii (participantii la dezbaterea publica) au participat la focus-grupuri inainte de prima dezbatere, in cadrul raportului de cercetare pe care l-au intocmit colegii de la MRC. De asemenea, ei au completat chestionare la inceputul si finalul dezbaterilor, in care au evaluat impactul si felul in care au perceput participarea la proiect. Rezultatele preliminare ale raportului (va fi lansat in aprilie 2014) sustin ipoteza ca in conditiile unei informari corespunzatoare, cetatenii obisnuiti pot sa participe efectiv la dezbaterea publica pe subiecte considerate de regula specializate si accesibile in special expertilor. De asemenea,am investigat in acest raport si felul in care publicul evalueaza capacitatea de argumentare pe un anumit subiect, ca si exigentele fata de ofertele electorale ale partidelor politice in general.

| Rezultatele proiectului
    Proiectul a avut ca prim scop presarea partidelor politice pentru a-si asuma pozitii pe cele doua subiecte selectionate. Trei partide prezente(din cele 9 invitate) au raspuns pozitiv prin declaratii publice post-dezbatere (chiar daca una dintre ele - PNL despre gazele de sist - a fost asumata doar in nume personal de catre senatorul prezent). In al doilea rand, raportul de cercetare care a insotit cele doua dezbateri a validat ipoteza conform careia subiectele de interes public (chiar daca sunt ample si controversate) pot fi facute accesibile unui public nespecializat in conditiile unei informari clare si echilibrate, intr-un spatiu in care sunt permise interpelarile si sunt incurajate abordarea responsabila si civilizata. Astfel, in cadrul acestui proiect pilot am pus bazele constructiei proiectului pe termen mediu: am validat un format de dezbatere (atat live cat si online) care sa cuprinda si publicul si care sa contribuie la un grad mai mare de incredere in rostul dezbaterilor si al participarii. Faptul ca in cele doua dezbateri votul s-a schimbat de la inceput la final (in ambele cazuri in contra-curentului initial) dovedeste ca acest format este eficace si ca poate fi continuat intr-o formula sistematica. Proiectul a completat prin doua dezbateri online(urmand un model clasic, The Economist) participarea celor care sunt interesati de subiect. Ca extra-rezultat, platforma testVot (prezentata pe site-ul proiectului) a fost facuta mai vizibila, ea evaluand compatibilitatea votantilor cu partidele politice, in functie de asumarile partidelor din campanii si extra-campani

| Bugetul proiectului (in RON)
    44000

| Parteneri
    ARDOR (Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica) si partenerii Median Research Center (Open Politics.ro) si Grasp (Societatea Globala a Tinerilor Profesionisti Romani)

| Website-ul proiectului
    www.romaniapublica.ro





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes