close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Scoala pentru Democratie



| Organizator:
    Asociatia Expert Forum (Efor)
| Categorie:
    Programe
| Problema de fond
    Democratia exista atat timp cat cetatenii ei o doresc si contribuie activ la respectarea principiilor democratice. In sistemul de educatie din Romania educatia pentru democratie nu este o prioritate, in sensul ca pe de-o parte nu exista materii care sa abordeze aceste concepte la toate gimanziu si liceu, dar si prin faptul ca profesorii nu dispun la randul lor de formare pe aceste subiecte si nici de instrumente moderne de predare.
Mai mult decat atat, profesorii nu sunt neaparat sustinatori ai valorilor democratice (http://library.fes.de/pdf-files/bueros/bukarest/14767.pdf). Scoala pentru Democratie vine ca un raspuns la aceasta nevoie de formare a profesorilor din Romania despre democratie, stat de drept si implicare civica, adaptata realitatilor si provocarilor actuale.


| Scopul proiectului
    Scopul este imbunatatirea calitatii procesului educational, intelegerea importantei existentei unor mecanisme democratice solide si implicarea elevilor in procesul decizional de la nivel local. Astfel, obiectivele proiectul sunt de a facillita capacitatea profesorilor participanti de a preda cu impact educatie civica, de a disemina la nivel practic notiuni fundamentale legate de statul de drept, principiile democratiei si activism civic catre elevi, dar si de a creste implicarea elevilor in comunitate.

Scoala pentru Democratie Scoala pentru Democratie Scoala pentru Democratie

| Aria geografica
    Romania si Republica Moldova

| Rezumat
    In sistemul educational din Romania exista foarte putine contexte in care tinerii invata despre democratie, despre cum functioneaza puterile statului, despre ce drepturi au ca cetateni si de ce este importanta implicarea civica. Fie pentru ca programa scolara este depasita, fie pentru ca si atunci cand abordeaza aceste subiecte, precum la orele de cultura civica, o fac intr-un mod formal, cu profesori care nu au instrumente adecvate pentru a discuta pe intelesul lor. Scoala pentru Democratie vine ca un raspuns la aceasta nevoie de formare a profesorilor din Romania despre democratie, stat de drept si implicare civica, adaptata realitatilor si provocarilor actuale si, mai mult, de a le furniza instrumente non-formale care sa ii ajute sa genereze in comunitatile lor schimbare la firul ierbii prin implicarea elevilor si comunitatii in proiecte civice.
Scoala pentru Democratie este deci un seminar de 5-6 zile pentru care Expert Forum selecteaza la fiecare editie in jur de 20 de profesori care dovedesc un interes pentru implicare civica si schimbare.
Pe parcursul celor 5 zile de training, profesorii participa la ateliere pe teme precum metode non-formale de predare, statul de drept, instrumente de activism civic, detectarea si combaterea fake news, cum lucram cu comunitatea si scrierea si managementul proiectelor.
Dupa participarea la Scoala pentru Democratie, profesorii dezvolta si implementeaza proiecte civice impreuna cu elevii, care cauta sa rezolve o problema a comunitatii.


| Date beneficiari
    Beneficiarii directi ai programului sunt 90 de profesori din Romania si Republica Moldova care au participat la seminarul de instruire Scoala pentru Democratie din 2015 pana astazi. Profesorii sunt selectati prin intermediul unei proceduri publice, transparente. EFOR dezvolta o sectiune pe pagina proprie web (www.expertforum.ro), unde cei interesati pot consulta regulamentul si pot depune propunerea proprie, care va contine un CV, o scrisoare de intentie si un eseu de maxim doua pagini in care vor trebui sa explice cum vor schimba lucrurile in comunitatea sau in scoala lor, concret, prin participarea la aceasta Scoala.

| Date beneficiari
    Beneficiarii indirecți ai programului sunt, in primul rand, elevii claselor unde profesorii absolventi ai Scolii pentru Democratie predau si cu care au implmentat proiectele locale, dar si parintii acestora si membri ai comunitatilor locale. In cadrul celor 4 editii au fost implementate 30 de proiecte civice locale. Astfel, minim 800 de elevi, parinti, membri ai comunitatilor care au luat parte la activitati civice organizate de profesori impreuna cu echipa EFOR dar si elevii din alte clase sau generatii ale profesorilor participanti la scoala, unde ei continua sa aplice aceste metode si sa genereze noi proiecte. Numarul acestora nu poate fi determinat exact. De exemplu, dupa desfasurarea seminarului de la Sinaia, am sustinut profesori din toata tara sa organizeze activitatile in scolile de unde provin. Am organizat 10 evenimente, de la intalniri cu autoritatile locale, la proiectii de film sau cafenele publice privind prioritatile tinerilor. Am implicat peste 300 de tineri si profesori din localitatile unde au avut loc activitatile, la care se adauga primari, viceprimari sau consilieri locali. De asemenea, la activitatile din Bucuresti si Timisoara a participat vice-guvernatorul Regiunii Sogn og Fjordane din Norvegia. Acesta a fost impactul dupa prima editie a Scolii. Pana in prezent am avut 4.

| Activitati
    Lansarea apelului de candidaturi – consta intr-un chestionar online, CV si a unei propuneri de proiect civic pe care ar vrea sa il implementeze in comunitate.
Participarea la seminarul de instruire (5-6 zile). Agenda la fiecare editie este structurata in trei parti: metode non-formale de predare; buna guvernare, statul de drept si implicarea civica; scrierea si managementul unui proiect civic. Fiecare dintre aceste parti este apoi dezvoltata in ateliere si activitati cu diferiti experti. Astfel printre metodele folosite enumeram cafeneaua publica pentru identificarea problemelor la nivelul scolii de catre elevi, folosirea filmului documentar la clasa, biblioteca vie sau vanatoarea arhitecturala. Apoi ateliere despre cum folosim metode specifice organizarii comunitare pentru a rezolva probleme la nivelul scolii sau comunitatii locale, cum monitorizam activitatea alesilor locali, buna guvernare si statul de drept sau cum discutam si combatem fake news. Cu ajutorul echipei EFOR profesorii sunt ajutati sa identifice solutii pentru probleme din comunitatea lor si sa le dea forma unor proiecte fezabile.
Implementarea proiectelor la nivel local - proiectele dezvoltate de profesori sunt implementate cu ajutorul EFOR in comunitatile lor. Proiectele variaza de la simple cafenele publice pe subiectul violentei in scoala, la simularea alegerilor europarlamentare pentru a trezi interesul elevilor de a merge la vot sau discutii cu alesii locali despre nevoile comunitatii.


| Rezultatele proiectului
    Pe termen scurt si mediu rezultatele programului sunt ca profesorii invata elemente noi si de actualitate despre buna guvernare, stat de drept si democratie, precum si instrumente practice despre cum sa incurajeze implicarea civica in randul elevilor. Ei invata cum sa scrie si sa administreze un proiect. Aceste informatii le servesc pentru a-si construi un proiect civic imediat dupa terminarea trainingului. Toate acestea duc pe termen lung la o schimbare de paradigma atat la nivel individual, cat si la nivel colectiv. Profesorul trece de la “nu se poate” la o experienta despre cum sa generezi schimbare si cum sa gasesti aliati.

Profesorii vor exercita o influenta pozitiva nu doar asupra generatiei actuale de elevi, ci si asupra urmatoarelor, incurajandu-i la gandire critica, dialog si implicare civica.

Pana in prezent, am implementat aproximativ 30 de proiecte civice ca urmare a Scolii. Urmeaza implementarea a alte 6 proiecte in regiunea Dobrogei. Proiectele de pana acum includ “Viitorul incepe azi!” avand ca scop reducerea abandonului scolar, iar participantii au fost 20 de elevi si etnie roma, “Ieri a fost, astazi este, maine va fi” unde 40 elevi au participat la o excursie de studiu la Moara lui Asan, Bursa de Marfuri si Uzinele Malaxa. Proiectele ce urmeaza sa fie implementate sunt “Toleranta si drepturile omului” o discutie despre drepturile copiilor si despre combaterea discriminare prin joc, “E timpul pentru o schimbare, fii cetatean activ-voteaza” reprezentand discutii despre importanta votului, urmate de o simulare a alegerilor din Mai 2019.


| Bugetul
    350000

| Parteneri
    Prima editie a Scolii pentru Democratie dedicata profesorilor a avut loc in 2015 si a fost organizata impreuna cu British Council, finantata printr-un grant oferit de Programul Statul de Drept Europe de Sud-Est al Fundatiei Konrad Adenauer. In 2017, au fost organizate doua editii ale Scolii pentru Democratie – in martie pentru profesori din Republica Moldova, finantata printr-un grant al German Marshal Fund prin programul Black Sea Trust for Regional Cooperation si in august pentru profesori din Romania, cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civica, al Ambasada Canadei in Romania si Fondului pentru Democratie. Cea mai recenta editie, a patra, a avut loc in februarie 2019 cu sprijinul financiar al Raiffaisen Bank și Oversea Travel. Nu in ultimul rand, in 2019, reuniunea profesorilor absolventi ai Scolii pentru Democratie a fost organizata in ianuarie 2019 printr-un grant al Ambasadei SUA in Romania si al organizatiei partenere americane, Mikva Challenge. In plus, in toate editiile am beneficiat de suportul a altor organizatii ale societatii civile cu interes pentru subiectul educatiei si implicarii civice.

| Website proiect
    https://expertforum.ro/scoalapentrudemocratie/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes