close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte







| Organizator:
    
| Sectiune:
    Servicii de Asistență socială
| Problema de fond
    Punctul de pornire a fost nevoia de aducere în lumină a unui adevăr crunt, ce marchează o pată neagră în istoria României: abandonul a aproximativ o jumătate de milion de copii în instituții de stat, în perioada 1966-1997. Investigațiile IICCMER au descoperit că, în aceeași perioadă, aproximativ 15.000 de copii au murit în cămine-spital în România, din cauze prevenibile sau tratabile. Numărul total al copiilor care au suferit tratamente inumane în aceste instituții nu este cunoscut nici până în ziua de astăzi.
Prezentul proiect și-a propus aducerea în prim-plan al acestui punct de ruptură profund din istoria României, să readucă în atenție trauma colectivă a unei societăți care încă ezită să-și privească trecutul în față și ale cărui răni sunt prezente și în societatea anului 2025.


| Scopul proiectului
    Scopul proiectului a fost îmbunătățirea ofertei artistice angajate politic prin crearea unui performance durațional ce promovează implicarea civică în subiectul adopției și, în general, a implicării civice pe teme sociale urgente în societatea românească.

Obiectivele au inclus dezvoltarea unui concept artistic socio-politic, integrarea de bune practici norvegiene și europene, producerea unui performance durațional de 168 de ore non-stop și adresarea către un număr de cel puțin 50.000 de beneficiari, prin oferirea unui instrumentar de implicare civică.




| Acoperire
    București (și online)

| Rezumat
    „Papercuts” este prima platformă din România ce utilizează mijloace teatrale pentru a încuraja implicarea civică activă: urmărește să tragă un semnal de alarmă asupra unor necesități legale ce pot avea un impact pozitiv asupra societății și propune instrumente concrete de implicare a cetățenilor.

„Horror Vacui” este proiectul care a deschis acest demers - un performance durațional de 7 zile non-stop, în care 505 actori au interpretat 505 povești pe tema abandonului. Bazat pe sute de mărturii de la Muzeul Abandonului, proiectul a adus în prim-plan o traumă colectivă ignorată de societate și a transpus artistic documente istorice și povești reale, transformând spațiul performativ în unul al adevărului și al confruntării cu trecutul.

Proiectul a facilitat crearea unei baze de date de spectatori ce își doresc implicare civică de lungă durată. Aceștia sunt informați asupra subiectului și dispun de un instrumentar specific, prin componenta Muzeului Implicării. Un demers important este conceptualizarea petiției prin care se cere recunoașterea oficială a suferințelor copiilor instituționalizați în perioada 1966-1997.

Proiectul pune în practică relația dintre teatru și schimbare socială, propunând cel mai longeviv produs cultural românesc în Cartea Recordurilor, angrenând în compoziția sa peste 700 de artiști și un număr general de peste 50.000 de beneficiari. Partenerul norvegian (Feil Teater) a facilitat un transfer de know-how și mentorat în perioada 10-20 decembrie 2024, ca parte din procesul de documentare și pre-producție (noiembrie - decembrie 2024). În aceeași perioadă, organizatorii au pornit procesul de curatoriere a poveștilor și au demarat producția sistemului de implicare civică, în strânsă legătură cu partenerii și colaboratorii proiectului.


| Date beneficiari direcţi
    Publicul țintă conține tineri adulți (18-25 ani) implicați social-politic, beneficiari ai unor soluții concrete de implicare civică (incluzând întâlniri cu decidenți politici), tineri părinți (25-35 ani) interesați de situația sistemului de protecție socială și persoane care au făcut/fac parte din sistemul de protecție/asistență socială.

Beneficiarii direcți sunt spectatorii prezenți fizic (peste 5k - beneficiază de cel mai longeviv performance teatral, ce încurajează și oferă instrumente pentru implicare civică), audiența generală (peste 150k - expusă la perspective și instrumente de implicare civică române și norvegiene, atinsă prin campanii fizice, online și livestream), echipa proiectului - beneficiarii procesului de cercetare, învățare și aplicare a informațiilor deduse pe parcursul implementării (incluzând echipa artistică, cu peste 500 de artiști - implicați într-un amplu demers de teatru politic), 7 organizații - prin promovarea și susținerea demersurilor legislative (incluzând un spațiu cultural activat în sezonul rece) și cel puțin alți 2 operatori culturali, care sunt implicați în organizarea evenimentului.


| Activitati
    Proiectul a conținut următoarele activități: management - realizarea unui grafic de lucru detaliat care conține activitățile, rezultatele anticipate, responsabilii, termenele, precum și planificarea, monitorizarea și evaluarea proiectului; transfer de know-how și cooperare - include realizarea schimbului de experiență cu partenerul norvegian și implicarea acestuia prin expunerea expertizei unui performer și a unui sociolog norvegian, cu privire la impactul proiectului asupra beneficiarilor; realizarea performance-ului Horror Vacui - ce cuprinde documentarea și editarea textelor, prin studierea resurselor despre sistemul de protecție socială din perioada comunismului până în prezent, alături de producerea propriu-zisă și promovarea evenimentului (și, implicit, a întregului proiect).

Experiența spectatorilor este atent curatoriată, realizându-se pe traiectoria informare (prin OOH) - experiență (performance) - implicare (prin instrumente concrete). Acest drum este evaluat și cuantificat prin mijloace concrete ce devin resurse pentru continuitatea proiectului (înregistrări, contacte, opinii).

Activitățile derulate în perioada 1 noiembrie - 31 decembrie 2024 sunt activitățile de management (incipient), transfer de know-how și cooperare și procesul de pre-producție a performance-ului. Aceste activități au pus bazele implementării cu succes a proiectului, prin crearea sistemului de implicare civică, curatorierea poveștilor și a întregii experiențe.


| Rezultatele proiectului
    În noiembrie 2024 a fost lansat un open call de adunare a voluntarilor, în care s-au prezentat succint scopul și intențiile socio-politice și artistice ale proiectului. În urma acestuia s-a format o echipă de 21 de voluntare principale (care s-au implicat în producție), la care s-au mai adăugat 27 de voluntari periodici, care au susținut procesul de adunare a resursei umane și s-au implicat în cadrul performance-ului (artistic sau în producție).

Doi membri ai echipei au participat la o vizită-studiu în Oslo, în decembrie 2024. Vizita a fost realizată în cadrul parteneriatului cu Feil Teater și a presupus, printre altele, observarea și discutarea despre sistemul teatral independent norvegian, funcționalitatea și valorile acestuia, dar și un schimb de experiență și bune practici în conceptualizarea și implementarea proiectelor culturale cu accent pe schimbare socială (și, implicit, politică). Activitatea s-a încheiat cu o serie de rapoarte și analize comparative a celor două sisteme culturale și sociale.

Această vizită a adus beneficii profesionale membrilor, dar și echipei extinse și a stat la baza finalizării conceptului artistic al proiectului, fapt ce a constat într-un plan de lucru, formarea departamentelor și inițierea planurilor de producție (incluzând schițele incipiente ale spațiului și conținutul Muzeului Implicării).

Ulterior, s-a realizat crearea unui performance durațional de 7 zile non-stop, implicarea a 505 performeri în acest demers, cu 5180 de bilete cu valoare 0 vândute și 9721 de persoane înscrise în baza de date a platformei Papercuts.


| Parteneri
    Partener de proiect: Feil Teater (NO). Proiect realizat în colaborare cu: Muzeul Abandonului, Galateca, Centrul de Resurse Juridice, Politică la Minut, Justice Initiative, Declic.

| Despre organizator
    A.R.T. Fusion este o organizație de tineret care oferă o perspectivă realistă asupra problemelor cu care se confruntă societatea românească și globală în zilele noastre. Vrem să schimbăm atitudinile oamenilor din comunitatea noastră prin dezvoltarea de contexte creative și participative de învățare prin artă. Metodologia pe care o folosim aparține educației non-formale și se află la răscrucea dintre artă și activism, precum - Biblioteca Vie, campanii stradale și Teatrul celor Opresați.

| Website proiect
    www.papercuts.ro



Copyright © Gala Societății Civile - 2025
Site dezvoltat de Netvibes

-->