Participanti & Proiecte
“Lumea prin lentile. Intersecționalitatea între concept și practică”
|
Organizator: Stratagents |
|
Sectiune: Campanii sociale |
În 2023, trei incidente au șocat societatea românească: într-un spital din Botoșani, Alexandra, o tânără de 25 de ani, murea după 7 ore de chinuri, timp în care nu a primit îngrijiri medicale. Cu doar câteva luni înainte, Roxana, o tânără de 24 de ani, năștea pe trotuar, în fața spitalului din Urziceni, după ce nu fusese primită la camera de gardă. În vara aceluiași an, izbucnea scandalul supranumit de presă „azilele groazei”, despre trei centre situate în Voluntari, județul Ilfov, unde persoane în vârstp și cu dizabilități erau înfometate, bătute, sechestrate și private de îngrijiri. Vârsta, dizabilitatea, etnia, genul? Care să fi fost cauza pentru tratamentul inuman la care au fost supuse toate victimele descrise mai sus și care să fie explicațiile? Și ce putem face pentru a schimba situația?
| Obiectivele campaniei
Campania și studiul se susțin pe pilonii intersecționalității, care, odată înțeleasă, aduce mai aproape de oameni și de vulnerabilitățile lor nu doar ONG-urile, ci și politicile publice, comunitățile.
Obiective:
Notorietate pentru conceptul de intersecționalitate dincolo de “granițele” celui de-al
treilea sector, sectorul ONG.
Venirea în ajutorul ONG-urilor care încep să folosească acest concept, dar au nevoie de suținere în implementare.
Generarea unei conversații publice despre intersecționalitate, punerea temei pe agenda publică.


| Acoperire
București
| Rezumat
Într-o societate cu inegalități tot mai complexe, este esențial să înțelegem cum diferite vulnerabilități se suprapun și pot influența viețile oamenilor. Campania ”Lumea prin lentile” a adus conceptul de „intersecționalitate” mai aproape de organizațiile neguvernamentale și de publicul larg, continuând astfel demersurile începute de FDSC în 2023 în componenta de finanțare a programului În Stare de Bine. Campania s-a concentrat prin evidențierea modului în care multiple vulnerabilități – legate de etnie, gen, vârstă, orientare sexuală, statut socio-economic, mediu de rezidență, etc – se ”intersectează” și creează realități complexe, ce necesită abordări integrate și specifice.
Deși termenul ”intersecționalitate” este folosit mai ales de organizațiile feministe și cele care luptă pentru drepturile omului, am vrut să încurajăm mai multe ONG-uri să-l înțeleagă și să-l aplice în inițiativele lor. În același timp, ne-am adresat și publicului larg, explicând conceptul într-un mod accesibil. Strategia de comunicare s-a bazat pe rezultate obținute în urma unei cercetări calitative și cantitative, apoi am ”tradus” conceptul pentru presă și creatori de conținut. 28 de canale TV, radio și online au preluat informația și 3 KOLs au creat mesaje personalizate pentru urmăritorii lor. În paralel am desfășurat și o campanie pe canalele de social media ale programului. Pentru ONG-uri am organizat un eveniment tematic.
Obiectivele principale au fost: (1) notorietate pentru concept dincolo de granițele sectorului ONG, (2) sprijin pentru ONG-urile care încep să folosească termenul și (3) generarea unei conversații publice despre intersecționalitate.
Campania a avut un impact semnificativ, depășind așteptările, cu o audiență de peste 1 milion de persoane în presă și pe social media.
| Public țintă
Audiența principală a fost formată din publicul larg (25-45 de ani), care a primit informații despre conceptul de intersecționalitate și pentru a înțelege cum ar trebui să arate azi politicile publice.
ONG-urile, activiștii și persoanele apropiate zonei non-profit au reprezentat audiența secundară, o provocare majoră a proiectului fiind reprezentată de faptul că nici la nivelul acestora conceptul nu era cunoscut decât în teorie și era extrem de rar utilizat în practică.
Demersul de cercetare a avut ca scop deschiderea unei conversații reale între partenerii instituționali și neguvernamentali în vederea construirii de politici inovatoare de sprijin pentru categoriile cele mai vulnerabile de populație.
| Activitati
În Stare de Bine este un program de finanțare care oferă anual granturi nerambursabile de 1 milion de euro către organizații neguvernamentale. Pentru a demonstra importanța acestui program și a schimbărilor pe care le generează nu doar la nivel de comunități, ci și în comunicare, am abordat o strategie de comunicare data-centrică.
Prima etapă a fost realizarea unui studiu cu: a) o componentă cantitativă, menită să sondeze publicul larg; b) o componentă calitativă - interviuri realizate cu reprezentanți ai ONG-urilor.
În a doua etapă a fost ales un frame pentru realizarea raportul de cercetare și s-a optat pentru utilizarea infograficelor ca metodă de explicare a rezultatelor studiului.
Tacticile de comunicare au fost completate în etapa următoare de o campanie extinsă pe câteva luni dedicate media relations (comunicat de presă, media pitching, interviuri, participări în emisiuni) și influencers involvement în Social Media.
În paralel cu aceste etape, s-a derulat comunicare “internă”: un workshop de învățare (learning workshop) dedicat angajaților din ONG-uri. Inclusiv grafica utilizată în promovarea workshop-ului face referire la dimensiunile unui om sau motivele pentru care poate fi discriminat: lanterna pune lumina pe om și dezvăluie aceste dimensiuni.
Implementarea în cifre:
2 cercetători: Claudia Petrescu, cercetătoare ICCV, și Emanuela Ignățoiu-Sora, profesor Universitatea București, au realizat prima cercetare de anvergură din România ce abordează intersecționalitatea, la inițiativa FDSC
400 de respondenți la cercetarea cantitativă (metoda CAWI)
9 organizații nonguvernamentale în care s-au realizat interviuri “in deep”
1 raport de cercetare
6 infografii (grafice elaborate) care au reprezentat un adevărat “digest” al rezultatelor cercetării, prin intermediul cărora informațiile au ajuns la publicul larg
3 key opinion leaders care au prezentat conceptul de intersecționalitate prin trei lentile diferite și au ilustrat astfel, din trei perspective, câte nuanțe adună acest concept.
13 ONG-uri participante la learning workshop, în componenta de „comunicare internă”: Asociația Magic, Asociația InfinitEdu, Asociația Moașelor Independente, Fundația Regală Margareta a României, ACCEPT România, MozaiQ, Asociația „Ana și Copiii”, Centrul pentru Legislație Nonprofit, Autism Voice, Agenția Împreună, Asociația The Social Incubator, Asociația Română pentru Intoleranța la Gluten – ARIG, Asociația SAMAS - Sănătate pentru Mame și Sugari.
| Rezultatele campaniei
Rezultatele studiului au fost preluate de publicații online, televiziuni, radiouri și influenceri relevanți, ale căror comunități au „rostogolit” subiectul și au dezbătut ideile în comentarii și shares. Intersecționalitatea a ajuns subiect de dezbatere, adică “pe agendă” în presă central și locală prin g4media.ro, B1TV, Prima TV, RFI sau GenStiri, Ziarul de Iași la Alba Știri.
Audiența totală cumulată, atât în presă cât și ca reach în social media, a depășit 1,5 milioane de persoane – peste obiectivul de notorietate setat la lansarea campaniei (audiență de 1 milion). Publicul larg a aflat astfel despre concept este posibil să fie mai atent la policy makers.
28 de canale, de la TV și radio la online și publicații exclusive în Social Media, prin intervenții earned și paid, un rezultat extraordinar pentru o informație de nișă.
Din acest total, campania din Social Media a înregistrat 77.913 de views pentru video-urile postate, 8.754 engagements (reactions, shares, comments, saves), 113.764 reach Facebook & Instagram, 31.709 story views (total) și 88.507 impressions.
Campania care a implicat key opinion leaders a prezentat prin trei “lentile” diferite conceptul de intersecționalitate și a ilustrat, astfel, prin trei perspective câte nuanțe adună acest concept.
Alex Stan, cu o comunitate de aproape 7.900 de followers pe Instagram și 20.600 de followers pe TikTok, a povestit din perspectiva unui om care s-a lovit toată viața de multiple tipuri de discriminare suprapuse: https://www.instagram.com/alexstan869/reel/DAK091Wyzr5/
Ruxandra Gîdei (4fără15) - a cărei comunitate ajunge la 45.300 followers pe Instagram și 14.700 de followers pe TokTok, a prezentat conceptul folosind personaje literare: https://www.tiktok.com/@4fara15/video/7421873270510685472
Iar Gaspar Gyorgy (111.000 de followers pe Instagram), reputat psiholog și terapeut, l-a explicat din perspectivă psihologică: https://www.instagram.com/gaspargyorgy/p/DAoaFatIEoM/?img_index=1
Un panel online organizat de paginadepsihologie.ro a explicat pentru specialiști dimensiunea psihologică a termenului: https://www.paginadepsihologie.ro/panel-online-intersectionalitatea/.
În urma acestui proiect, peste 20 de ONG-uri implicate au preluat și internalizat conceptul pentru a-l utiliza în programele destinate beneficiarilor.
| Parteneri
Campania a fost concepută de Stratagents în parteneriat cu FDSC și a beneficiat de un concept grafic QuickData.
ONG-urile care au participat la learning workshop și care au diseminat intern și extern, pe canale proprii, informația: Asociația Magic, Asociația InfinitEdu, Asociația Moașelor Independente, Fundația Regală Margareta a României, ACCEPT România, MozaiQ, Asociația „Ana și Copiii”, Centrul pentru Legislație Nonprofit, Autism Voice, Agenția Împreună, Asociația The Social Incubator, Asociația Română pentru Intoleranța la Gluten – ARIG, Asociația SAMAS - Sănătate pentru Mame și Sugari.
Studiul care a stat la baza campaniei - prima cercetare de anvergură din România ce abordează intersecționalitatea a fost realizat de o echipă de cercetători independenți - Claudia Petrescu, cercetătoare în cadrul Institutului de Cercetare a Calității Vieții, și Emanuela Ignățoiu-Sora, profesor la Universitatea București, la o inițiativa FDSC. Componenta cantitativă a cercetării a fost asigurată de Cult Market Research.
Conceptul a fost folosit în comunicarea celui de-al 7-lea an al programului În Stare de Bine, program de finanțare ce oferă anual granturi nerambursabile în valoare totală de peste 1 milion de euro organizațiilor neguvernamentale din România. Programul este susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.
| Despre organizator
Cu o activitate smart, curajoasă și de impact, Stratagents sunt de 8 ani în comunicarea strategică, prin PR, Social Media, influencers marketing, advocacy & public affairs pentru parteneri cu impact social precum FDSC, World Vision, Asociația SAMAS, CRPE sau Fundația OMV Petrom.
De 30 de ani, FDSC este o forță motrică în sectorul neguvernamental. Susține dezvoltarea ONG-urilor, dar și a unei societăți civile capabile să răspundă provocărilor, să promoveze drepturile omului și transparența.
| Website proiect
https://instaredebine.ro/studiu-fdsc-romanii-se-simt-cel-mai-mult-discriminati-din-cauza-varstei-a-venitului-ocupatiei-si-genului/