close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



ZIUA NATIONALA A TESTARII CONSUMULUI PERSONAL DE ALCOOL



| Organizator:
    Alianta pentru Lupta Impotriva Alcoolismului si Toxicomaniilor
| Categorie:
    Sanatate
| Problema de fond
    Proiectul a plecat de la o situatie identificata in activitatea ALIAT de peste 20 de ani: desi Romania a fost mereu fruntasa in clasamentele OMS privind consumul de alcool si riscurile asupra sanatatii, in Romania nu exista date suficiente privind tiparul de consum al romanilor, nu a fost realizat pana acum nici un screening national, iar romanii nu au exercitiul monitorizarii/evaluarii consumului propriu de alcool, in asa fel incat sa prevenim si sa reducem riscurile asociate unui consum abuziv de alcool. In activitatile derulate din 2009 in programul ALCOHELP, in care am intrat in contact cu beneficiarii (la Cortul de chill din Vama Veche,in caravanele din orase/universitati/spitale etc), am observat nevoia lor de a afla ce inseamna consumul excesiv de alcool, unde se situeaza ei si daca felul in care beau alcool le afecteaza sanatatea.

| Scopul proiectului
    Scopul proiectului a fost de a realiza primul screening national privind consumul de alcool, pentru a reduce riscurile asociate consumului abuziv. Principalul obiectiv a fost sa convingem cat mai multi romani sa isi faca Testul AUDIT, intr-o zi-maraton/an, asa cum o data pe an ne facem analizele la sange, sa putem crea acest ”obicei” sanatos, si sa obtinem astfel si o prima situatie statistica la nivel national pe aceasta tema. Ne-am propus de asemenea sa atragem cat mai multi parteneri (publici si privati) si sa formam voluntari in domeniul informarii si prevenirii adictiilor, in toata tara.

ZIUA NATIONALA A TESTARII CONSUMULUI PERSONAL DE ALCOOL ZIUA NATIONALA A TESTARII CONSUMULUI PERSONAL DE ALCOOL ZIUA NATIONALA A TESTARII CONSUMULUI PERSONAL DE ALCOOL

| Aria geografica
    41 de judete, 245 de locatii de testare deschise in 136 de localitati din toate judetele tarii (20% rural, 80% urban)

| Rezumat
    Ziua nationala a testarii consumului personal de alcool a fost prima campanie nationala de evaluare a consumului de alcool, derulata in Romania. Pe data de 5 iunie 2019, romanii din toata tara au venit in cele aproape 250 de centre de testare deschise in toate judetele, in peste 130 de localitati, inclusiv in Bucuresti, sa-si evalueze, in doar 5 minute, consumul personal de alcool, prin aplicarea chestionarului AUDIT (un instrument stiintific de evaluare si diagnosticare timpurie a consumului riscant, creat de Organizatia Mondiala a Sanatatii-OMS), cu ajutorul celor aproximativ 600 de specialisti si voluntari implicati in proiect. Consumul daunator de alcool reprezinta o problema importanta de sanatate publica: Romania este pe locul 8 in Regiunea Europeana si pe locul 9 in lume la consumul de alcool, cu 12,6 litri de alcool pur/locuitor/an, peste media Uniunii Europene, potrivit ultimului raport global OMS din 2018. Dincolo de primul screening national pe alcool, evenimentul si-a propus sa le ofere celor care se confrunta cu un consum riscant indrumarea necesara pentru a evita viitoare probleme de sanatate, sa permita o intelegere mai clara a fenomenului la nivel national si colectarea de date utile dezvoltarii unor programe de prevenire eficiente. A fost creata o platforma dedicata evenimentului (www.ziuaaudit.ro), un modul de training online pentru voluntari și un test de evaluare pentru a putea deveni tester AUDIT, un Kit fizic cu materiale de informare si testare trimis celor selectati, o harta online actualizata cu toate centrele de testare pentru populatie si o campanie de informare in mass media si social media (peste 300 de articole). Rezultatul a fost unul neasteptat: peste 14.400 de romani si-au testat consumul de alcool prin testul AUDIT, intr-o singura zi.

| Date beneficiari
    14.400 de romani din toata tara, 46% femei/54% barbati, 20% din mediul rural/80% urban (20% din Bucuresti), cu varste intre 18-65 de ani, 35% cu studii superioare, 27% studii medii și 19% liceale. In urma analizarii testelor AUDIT, 79% din romanii chestionati au obtinut un scor intre 0-7 puncte, adica au inregistrat un consum de alcool cu risc scazut pentru sanatate, 14% au avut scorul intre 8-15 puncte (consum riscant), 2.7% au avut intre 16-19 puncte (consum nociv), iar 4.49% au inregistrat peste 20 de puncte, adica un consum de alcool extrem de nociv.

| Date beneficiari
    Aproximativ 600 de voluntari (asistenti sociali, asistenti medicali, medici, psihologi, psihiatri, psihoterapeuti, medicina muncii, studenti etc) formati in domeniul informarii si prevenirii consumului abuziv de alcool. Sute de mii de romani care au fost informati, prin campania media, despre utilitatea testului AUDIT si despre ce inseamna si cum poate fi prevenit consumul excesiv de alcool.

| Activitati
    Am pornit la inceputul anului 2019 cu creatia publicitara si conceptul evenimentului, in paralel cu dezvoltarea platformei evenimentului www.ziuaaudit.ro. Dincolo de partenerul traditional al ALIAT - Institutul National de Sanatate Publica, pentru a atrage parteneri publici si privati (cabinete medicale, psihologi, psihiatri, asociatii, clinci private, companii etc) din toata tara, a fost lansata in luna mai o campanie publica, cu bloggeri, influenceri in Social media, alaturi de invitatia publica de a se alatura evenimentului, prin inscrierea pe platforma online. Am atras peste 200 de entitati alaturi de noi. Pe platforma a fost definitivata procedura de inregistrare a centrelor de testare si a testerilor: fiecare voluntar a parcurs modulelele de training online, a trecut testul privind aplicarea chestionarului si a fost confirmat ca tester AUDIT si centrul validat pe harta nationala. Fiecare centru a primit si un kit fizic cu materiale de informare si publicitate a evenimentului (ghid de interventie, pliante, flyere, afise, roll-up, pin-uri, tricouri inscriptionate cu identitatea evenimentului). A fost lansata o noua comunicare catre mass media nationale si locale, cu o zi inainte de eveniment, iar pe 5 iunie, cei aproape 600 de voluntari au aplicat testul AUDIT romanilor veniti la centrele de testare. Pana in august 2019, toate testele au fost centralizate la ALIAT, iar rezultatele au fost analizate si interpretate de specialisti pentru a avea situatia la nivel national.

| Rezultatele proiectului
    Romanii (adulti, peste 18 ani) care si-au facut testul AUDIT in cadrul evenimentului au putut afla care este tiparul lor de consum si in ce fel le poate afecta sau le afecteaza sanatatea, pe baza punctajului obtinut. Mai mult, dupa aflarea rezultatului, voluntarii trainuiti le-au oferit si o interpretare a rezultatului, precum si o scurta interventie de consiliere cu sfaturi legate de cum ar putea sa mai reduca din numarul de bauturi sau din frecventa de consum. Mai mult, in cazul celor care au fost depistati cu un consum de alcool nociv sau extrem de nociv, ceea ce echivaleaza cu efecte grave asupra sanatatii, potrivit OMS, daca au dorit sa stea de vorba cu un psiholog/psihiatru/psihoterapeut au fost directionati catre resursele existente in acest sens, oferindu-le solutii adaptate zonei. Mai mult, prin campania media derulata in lunile mai si iunie, populatia a putut afla ce inseamna sa consumi prea mult alcool, care sunt riscurile si sa fie crescut astfel interesul romanilor fata de testarea si evaluarea propriului model de consum si adoptarea unor comportamente sanatoase. Efectele unei astfel de interventii, cum este Ziua nationala a evaluarii consumului personal de alcool, se vor vedea in urmatorii ani, cand vom evalua prin comparatie pattern-urile de consum ale romanilor, prin alte evenimente identice.

| Bugetul
    150000,00

| Parteneri
    Parteneri principali - Ministerul Sanatatii, Institutul National de Sanatate Publica, Directiile de sanatate publica, Primaria Capitalei si Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale din Bucuresti, precum si alte peste 200 de instituții, spitale, cabinete medicale, SSM, CIP, ONG-uri implicați voluntar ca parteneri (lista completa pe www.ziuaaudit.ro). Campania de comunicare a fost realizata de Conan PR.

| Website proiect
    www.ziuaaudit.ro





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes