close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Clubul de Educatie Alternativa



| Organizator:
    Fundatia Policy Center for Roma and Minorities
| Categorie:
    Incluziune sociala
| Problema de fond
    Copiii si tinerii din comunitatea dezavantajata din Ferentari nu au acces la educatie de calitate, din cauza saraciei, iar acest lucru se reflecta in fenomene precum analfabetism functional, participare si rezultate scolare scazute, motivatie scazuta si perspective de dezvoltare limitate, in ciuda potentialului extraordinar. Ei duc o existenta marginalizata, caracterizata de conditii de locuire precare, lipsa de modele si expunere ridicata la numerosi factori de risc. Cladiri supra-aglomerate și degradate, cu garsoniere subechipate edilitar in care locuiesc 6-12 persoane (dintre care majoritatea sunt copii) reprezinta standardul de locuire in aceasta comunitate dezavantajata. In acest mediu, oportunitatile educationale ale copiilor sunt reduse, acestia riscand sa parcurga traseul nefericit al vietii unora dintre parinti.

| Scopul proiectului
    Combaterea abandonului scolar, imbunatatirea educatiei si stimularea cetateniei active in randul copiilor si adolescentilor aflati in situatie de risc din ghetoul din Ferentari, in raport cu nevoile specifice de dezvoltare armonioasa ale acestora.
Obiective: dezvoltarea abilitatilor sociale, de viata si maximizarea potentialului si talentelor copiilor si adolescentilor din Ferentari; imbunatatirea motivatiei, participarii si rezultatelor scolare; promovarea cetateniei active in comunitatea din Ferentari; combaterea atitudinilor negative, rasismului, stereotipurilor fata de minoritatea roma.


Clubul de Educatie Alternativa Clubul de Educatie Alternativa Clubul de Educatie Alternativa

| Aria geografica
    Sector 5, Bucuresti

| Rezumat
    CEA este un spatiu sigur, prietenos, inovator, dezvoltat din 2010 pentru copiii si adolescentii aflati in situatii de risc care traiesc in comunitatea dezavantajata din cartierul Ferentari, ca masura de combatere a abandonului scolar si a excluziunii sociale. Acesta este un program educational alternativ amplu ce valorifica puterea educatiei non-formale, prin arta, sport, creativitate, stimulare cognitiva, terapie, joaca, pentru a dezvolta potentialul copiilor care provin din familii sarace, rome si nerome. In 2018,aproximativ 280 de copii din Sc.Gimnaziale nr. 136 si ”Petrache Poenaru” (avand 7-17 ani)au petrecut un timp constructiv in CEA, descoperindu-si si valorificandu-si talentele, potentialul de dezvoltare, motivatia scolara, participand activ la ateliere educationale prin care au fost sprijiniti in lupta lor cu marginalizarea, contribuind la reducerea decalajului educational cu care acestia se confrunta. Am initiat CEA deoarece credem in puterea educatiei asupra dezvoltarii armonioase a copiilor, dar si asupra comunitatii, asupra societatii, aceasta reflectandu-se in toate aspectele vietii. Copiii din Ferentari nu au acces la educatie de calitate, din cauza saraciei, iar acest lucru se reflecta in fenomene precum analfabetism functional, participare si rezultate scolare scazute, motivatie scazuta si perspective de dezvoltare limitate, in ciuda potentialului extraordinar. Acestia au nevoie de incurajari, sa simta ca ideile lor sunt importante, atat pentru ei cat si pentru cei din jur, de abordari care sa ii puna in valoare, stimulandu-le gandirea critica si participarea activa,incat scoala sa devina mai atractiva.In jurul CEA s-a dezvoltat ”Clubul Mamelor”,un grup de initiativa cetateneasca format predominant din mame care cauta solutii la problemele comunitatii.

| Date beneficiari
    La activitatile CEA participa activ copii si adolescenti romi si neromi aflati in situatii de risc (abandon scolar; rezultate si participare scolare scazute; lipsa de implicare a familiei; expunere la fenomene neadecvate dezvoltarii copilului, precum alcoolism, violenta fizica si verbala, consum si trafic de droguri; saracie extrema; lipsa parintilor/parintelui in viata copilului) din Ferentari, cu varste intre 7 si 17 ani (elevi in clasele a I-a – a VIII-a). In 2018, aproximativ 280 de copii si adolescenti au conturat povestea si dinamica CEA. 30 de cadre didactice au inteles mai bine contextul vietii acestor copii si au descoperit cum ii pot sprijini si in activitatile de la clasa abordand educatia non-formala, iar 30 de parinti au fost mai aproape de ei, gasind impreuna solutii al diferite provocari privind educatia si cresterea lor.

| Date beneficiari
    Cadrele didactice din Sc. Gimnaziale nr 136 si Petrache Poenaru (aproximativ 60); Familiile extinse ale copiilor din CEA (5 - 12 membrii per familie); Comunitatea din Ferentrai (aproximativ 20 000 locuitori); ceilalti elevi din scolile gazda (aproximativ 400); publicul larg

| Activitati
    In 2018, in CEA, zilnic, copiii au petrecut un timp constructiv in care au descoperit mai multe despre potentialul propriu, devenind mai increzatori in propriile forte si mai motivati de a continua scoala. Principalele activitati in care ei au participat activ au fost (dezvoltate in raport cu nevoile specifice fiecarui copil, prin abordari non-formale, atractive pentru copii):
- ateliere zilnice de educatie remediala si stimulare cognitiva, pentru a recupera decalajul educational intre varsta scolara si biologica
- ateliere saptamanale :
 de educatie pentru sanatate si nutritie; street-dance (in cadrul CEA s-a dezvoltat o trupa de street dance - Born4Trouble - care a primit aprecieri la nivel national si international). In 2018, B4T a avut mai multe reprezentatii publice.
 teatru (in cadrul CEA s-a dezvoltat o trupa de teatru - PlayHood - implicarea copiilor si tinerilor fiind apreciata la nivel national). In 2018, Playhood a avut mai multe reprezentatii publice, spectacolele fiind inspirate din viata lor.
 muzica
 fotbal (in cadrul CEA s-au dezvoltat o echipa de fotabl de fete si o echipe de fotbal de baieti)
 desen, pictura, si grafica
 educatie sociala si financiara
 antreprenoriat creativ
 consiliere privind combaterea consumului de droguri
 lectura si storytelling
 limba engleza
 STEM
 mentorat si dezvoltare personala
- activitati recreative (ex. activitati in parc, vizite la muzee, cinema)
- traininguri adresate cadrelor didactice
- educatie parentala


| Rezultatele proiectului
    CEA reprezinta un spatiu sigur si primitor pentru copiii si adolescentii din ghetou, un cadru care ii motiveaza sa se descopere, sa creada in propriile forte, sa isi dezvolte perspective si sa depaseasca marginalizarea. In acest mediu, ei se simt in siguranta si pusi in valoare. Cel mai mare rezultat consta in modul in care copiii se raporteaza la CEA, percepandu-l ca un mediu constructiv, benefic dezvoltarii lor, simtindu-se pusi in valoare:
„Activitatile din Club ma ajuta la invatatura, sa am note mai mari, sa trec la ore...”
„Clubul este ca o familie. De cand vin la club nu mai stau pe strazi. De cand vin la Club am invatat foarte multe lucruri noi si sa citesc.”
92.5% dintre copii considera ca CEA este un loc in care se simt bine, in siguranta si in care ideile lor conteaza
86% apreciaza ca si-au imbunatatit nivelul atentiei si al ascultarii active
72% au manifestat interes crescut pentru a descoperi lucruri noi
86% si-au imbunatatit disciplina si comportamentul
89% sunt mai increzatori in propriile forte
88% si-au imbunatit abilitatile de a lucra in echipa
87.5% si-au imbunatatit motivatia scolara
Altele: unul dintre adolescentii care a fost parte din CEA, pasionat de regie, si-a realizat primul scurt metraj, primind recunoastere nationala la cateva festivaluri de profil din Romania; trupa de teatru CEA, Playhood, a primit recunoastere prin premiul Gala Societatii Civile; trupa de street-dance a CEA, B4T s-a clasificat pe locul 7 in cadrul competitiei nationale de hip-hop; realizarea unei cartii de povesti „Povestea kendamei pierdute” inspirata din viata copiilor.


| Bugetul
    350000

| Parteneri
    Scolile Gimnaziale nr. 136 si Petrache Poenaru (Sector 5, Bucuresti), Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 5

| Website proiect
    www.policycenter.eu





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes