close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Jazz in the Park



| Organizator:
    Asociatia Fapte
| Categorie:
    Arta si cultura
| Problema de fond
    Cluj-Napoca este, dupa Bucuresti, orasul din Romania cu cea mai mare vitalitate culturala, conform unui studiu al Centrului de Cercetare si Consultanta in Domeniul Culturii (2007, 2008 și 2010). In 2015 Clujul a fost Capitala Europeana a Tineretului, iar Jazz in the Park a avut o editie dedicata acestui statut. Astfel, Jazz in the Park a devenit festivalul de profil cu cea mai mare audienta din Romania. In anul Capitalei Tineretului, am dezvoltat festivalul si l-am extins si la alte zone din oras (Parcul Central si Malul Somesului), am crescut de la 3 zile la 7 zile de festival. Rezultate concrete: editia din 2015 a avut 55.000 de participanti, 57 de trupe si 285 de muzicieni, 6 scene, 97 de ore de muzica live, 7 zile de desfasurare in care festivalul a avut loc atat Parcul Central, cat si Malul Somesului.

| Scopul proiectului
    Jazz in the Park a fost mereu o forma de activare a comunitatii prin arta si nu un simplu festival muzical, atat in perceptia publica, cat si in viziunea nostru ca organizatori. Insa oportunitatile si nevoile efective adresate de acesta au evoluat odata cu cresterea si dezvoltarea sa.
In 2013 festivalul a pornit de la dorința de a face interventii culturale in spatii nefolosite, dar cu potential de a fi integrate in circuitul artistic si cultural al orasului; de la dorinta de a propune o agenda culturala diferita fata de evenimentele deja existente pe piata.
In 2015 i-am adaugat o noua componenta, cea de festival comunitar prin dezvoltarea Fondului Jazz in the Park, un demers unic in Romania. Din banii stransi am creat fondul Jazz in the Park, un fond al comunitatii, destinat finantarii de proiecte comunitare care au ca scop interventia culturala in spațiul urban si acordarea de burse catre tineri muzicieni. Odata cu acesta, Jazz in the Park a devenit o sarbatoare a comunitatii, unde toata lumea este invitata, iar cei care isi doresc, pot contribui la fondul prin care stimulam si alti operatori culturali sa aiba interventii asemeni proiectului nostru.
Scopul festivalului Jazz in the Park este de a produce un impact pozitiv cultural si social la nivelul comunitatii locale, folosindu-ne de capacitatea unui eveniment cultural de amploare de a mobiliza si a atrage atentia unui public numeros.
Obiectivele generale ale Jazz in the park sunt:
1. Promovarea muzicii de calitate, in special a jazz-ului și a influențelor acestuia, precum și a noilor forme de manifestare artistica, in randul publicului larg, contribuind la dezvoltarea audientei acestora.
2. Extinderea locaților de manifestare culturala dincolo de spațiile clasice, contribuind la revitalizarea prin arta a acestora.
3. Implicarea activa a publicului (in special a celui participant la evenimente gratuite) in sustinerea proiectelor culturale locale si imputernicirea acestuia ca decident al agendei culturale locale.


Jazz in the Park Jazz in the Park Jazz in the Park

| Aria geografica
    Cluj-Napoca/Cluj

| Rezumat
    Jazz in the Park, proiectul emblema al asociației Fapte, a fost demarat in 2013 pornind atunci de la dorinta de a reda Parcul Central clujenilor si de a contribui la dezvoltarea audientei jazz-ului si influentelor contemporane ale acestuia. Jazz in the Park, chiar daca un concept atipic de festival, pe atunci, in Romania, este o adaptare a unui concept foarte popular in Statele Unite si Australia, acela de a pune in valoare muzica de calitate interpretata in spatii verzi, atipice unor astfel de evenimente.

Primele trei ediții au dovedit ca impreuna putem face multe lucruri frumoase pentru Cluj. In 2013 am contribuit la conturarea spiritului liber al orasului, am redat locuitorilor sai placerea de a se intalni in Parcul Central. In 2015, cu sprijinul EEA Grants si cu un buget semnificativ crescut, am reusit sa ne extindem dincolo de Parcul Central, ne-am luat în primire Somesul, redand locuitorilor un nou spatiu in circuitul cultural local.

Mai mult de atat, in 2015, cu sprijinul Fondului pentru Inovare Civica, am creat Fondul Jazz in the Park, o initiativa unica in Romania, prin care am introdus conceptul de bilet neobligatoriu. Din banii stransi am creat un fond al comunitatii, destinat finantarii de proiecte de interventie culturala in spatiul urban si acordarii de burse catre tineri muzicieni.

Nevoile adresate si oportunitatile exploatate de proiect au evoluat si ele odata cu conceptul proiectului, iar Jazz in the Park a evoluat de la un festival muzical la un proiect de activare a comunitatii locale prin intermediul muzicii, al artei urbane si al culturii. Astfel, putem spune ca Jazz in the Park raspunde azi unui set de 3 nevoi complementare:
- Promovarea muzicii de calitate, in special a jazz-ului si a influențelor acestuia, precum si a noilor forme de arta, in randul publicului larg.
- Extinderea locatiilor de manifestare culturala, dincolo de spațiile clasice, contribuind la revitalizarea prin arta a acestora.
- Implicarea activa a publicului (in special a celui participant la evenimente gratuite) in sustinerea proiectelor culturale locale si imputernicirea acestuia ca decident al agendei culturale locale.


| Date beneficiari
    Jazz in the Park este un proiect universal, deschis intregii comunitati, nu doar prin accesul liber la eveniment, cat si prin implementarea de activitati dedicate diferitor segmente de varsta, astfel incat toata lumea sa fie binevenita. Jazz in the Park se adreseaza tuturor celor interesati sa-l descopere si sa-l savureze, iar noi ne asiguram ca fiecare isi poate gasi aici o activitate pe placul sau, motiv pentru care campaniile de promovare ale Jazz in the Park sunt complexe si utilizeaza cat mai multe canale de comunicare. Editiile anterioare ale proiectului ne arata ca publicul Jazz in the Park are urmatorul profil: - Proportia barbati/femei este de 35% / 65% in favoarea publicului feminin - Distributia pe varsta este urmaroarea: 42% sunt persoane cu varsta intre 25 si 34 ani, 35% sunt persoane cu varsta intre 18 si 24 de ani, iar 23% sunt persoane de alte vârste Jazz in the Park ramane si în 2016 un proiect adresat intregii comunitatii, fini cunoscatori ai muzicii de jazz, obisnuiti ai manifestarilor culturale locale sau simpli trecatori prin Parcul Central. Stilurile muzicale abordate de Jazz in the Park vin sa raspunda nevoilor publicului nostru, propunand mai degraba o agenda muzicala educationala, decat una elitista. Abordam stilul jazz, dar cu multe influente si derivate, pentru a face festivalul placut atat pentru publicul cunoscator, cat si pentru cel amator de evenimente si manifestari culturale. Ne propunem sa aprofundam stiluri de jazz tot mai nisate pe masura ce reusim sa fidelizam tot mai tare participantii la festival. Unul dintre scopurile Jazz in the park fiind si acelea de educare muzicala a publicului larg. Pe langa publicul participant, festivalul se adreseaza si artistilor si operatorilor culturali, din dorinta de colaborare si expunere catre publicul larg. De la infiintare, festivalul primeste numeroase astfel de solicitari de colaborare, deopotriva de la muzicieni si alti artisti sau operatori culturali care vor sa prezinte diferite activitati si proiecte. De altfel, pe termen lung, festivalul isi propune sa devina un cadru de exprimare pentru tot mai multi activisti in domeniul cultural. Artistii care urca pe scena principala a festivalului sunt deopotriva trupe consacrate, de un anumit calibru muzical, cat si artisti, de regula romani, care sunt talentati si care au nevoie de prezente la cat mai multe evenimente cu un numar ridicat de participanti pentru a deveni consacrati. Pentru scena de concurs vizam artisti cu varsta de pana la 30 de ani impliniti, care alcatuiesc trupe de jazz debutante si care nu au mai concertat pe scene importante. Concursul este la nivel international, dar majoritatea trupelor participante sunt de pe teritoriul Romaniei. Nu in ultimul rand, festivalul este adresat operatorilor culturali (organizatori de evenimente, artisti, manageri culturali) si ca un spatiu din care se pot inspira cat si ca un cadru in care pot participa activ. Festivalul nu se rezuma doar la muzica, ci are o suita de activitati pe tot parcursul zilei, activitati pe care ne propunem sa le realizam in parteneriat cu colaboratori externi.

| Date beneficiari
    Beneficiari indirecti ai festivalului au fost toti locuitorii orasului, care au acum parte de diverse evenimente culturale care se organizeaza in Cluj-Napoca, tocmai deoarece publicul a inceput sa aprecieze muzica jazz in urma participarii la festival.

| Activitati
    Festivalul este pregatit pe 12 luni in etape:
- Planificare si elaborare a conceptului, a furnizorilor si a continutului artistic si a unei strategii de comunicare (august–septembrie)
- Atragerea de parteneri si resurse (octombrie–ianuarie)
- Aplicarea strategiei de comunicare (ianuarie–august)
- Aducerea de continut artistic (ianuarie–iulie)
- Productia logistica (aprilie–iulie)
- Implementarea planului (iulie)
- Evaluare (iulie)

Echipa de proiect participa la sedinte saptamanale. Filosofia proiectului este de a crea suficiente activitati incat publicul sa-si doreasca sa petreaca cat mai mult timp in spatiile evenimentului.Pe langa continutul cultural si de divertisment, publicul are parte de spatii de relaxare, zone comerciale, puncte sanitare si de prim-ajutor.

Conținutul artistic al festivalului se imparte in 3 categorii:
- Continut comercial, menit sa atraga prin popularitate publicul la eveniment (concerte mari, activitati, targuri de carte, artizanat, prezenta diferitor celebritati)
- Conținut cultural de integrare: actiuni care au scopul promovarii altor artiști sau a altor entitati: targuri de carte si artizanat, evenimente culturale, teatru.
- Continut interactiv: continutul menit sa propuna diferite interactiuni intre public si artisti/interpreti. In aceste activitati publicul este implicat activ, nu doar pasiv (precum sunt ascultatorii la concerte).


| Rezultatele proiectului
    Unul dintre principalele beneficii concrete obtinute in urma organizarii festivalului este schimbarea regulamentului de ordine interna in cazul Parcului Central din Cluj-Napoca. Inainte de prima editie Jazz in the Park, in Parcul Central era interzisa calcarea ierbii, nu se organizau evenimente publice in acest spatiu si nici in alte locuri publice, iar muzica jazz era accesibila doar celor direct interesati si cunoscatori ai genului. Acum la Cluj au loc zeci de evenimente in Parcul Central sau in alte zone publice, s-au inmultit concertele de jazz la care participa atat cunoscatori ai genului, cat si public care indrageste acest gen muzical descoperit in parc.

| Bugetul
    936119,0

| Parteneri
    EEA Grants, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, Primaria Cluj-Napoca, British Council, Universitatea de Arta si Design, Asociația Editorilor din Romania, Skirt Bike, Pegas, Totto Space, Create. Act. Enjoy, Centrul de Cultura Urbana Casino, Book Story, Asociatia AltArt, Federația Share, Societatea Culturala Filarmonia, Universitatea Tehnica Cluj-Napoca, Staropramen, BCR, Pepsi, Bosch, Colin’s, Daisler Printhouse, Vodafone, Cora, Iulius Mall, Compexit, Hampton, Donau Invest, Vitrina Advertising, CSI, Magic FM, Radio Romania Zile si Nopti, Romania Libera, HotNews, Sinteza, Elle, Viva, Galmour, Jazz.ro, Jazz Compas, Transilvania Reporter, Ziua de Cluj, Cotidianul Transilvan, Cluj Today, eClujeanul, Clujul Cultural, Cluj Life, partytude.ro, I love Cluj, Cluj.com, Visit Cluj, InfoTrafic, Cat Costa Clujul, Zelist.

| Website proiect
    http://jazzinthepark.ro/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes