close

Aboneaza-te

Scrie numele si adresa ta de email mai jos iar noi iti vom trimite mail de cate ori avem noutati pentru tine.





  

Participanti & Proiecte



Nicio localitate fără burse școlare!



| Organizator:
    Societatea Academica din Romania
| Categorie:
    Apărarea drepturilor individuale/ colective
| Problema de fond
    În contextul demersurilor realizate pentru respectarea dreptului la burse școlare în cele cinci județe pilot ale proiectului Școli curate, aflat încă în derulare (TM, CJ, MS, VL și BC), am constatat că problema sesizată de noi exceed cadrul celor cinci județe, iar încălcarea de către autoritățile publice locale a dreptului elevilor la cele patru tipuri de burse școlare (ajutor social, studiu, merit și performanță), consacrat de art. 32 din Constituție și reglementat la art. 82 din Legea educației naționale nr. 1/2011, este o problemă cu implicații naționale, doar că lipsea o radiografie pe acest subiect, care să ne arate imaginea reală, precum și o analiză a cauzelor pentru care se încalcă dreptul la burse al elevilor, în așa fel încât să poată fi găsită o soluție pentru respectarea dreptului elevilor la burse școlare în întreaga țară

| Scopul proiectului
    Scopul proiectului a fost îmbunătățirea modului în care autoritățile publice locale respectă dreptul elevilor la burse școlare, obiectivele sale specifice fiind:

1. Realizarea unei radiografii complete, la nivel național, asupra gradului de respectare al dreptului la burse școlare;
2. Identificarea cauzelor pentru care dreptul la burse școlare al elevilor nu este respectat, precum și formularea unor propuneri de politică publică;
3. Desfășurarea unei campanii de advocacy pentru implementarea propunerilor de politică publică și îmbunătățirea efectivă a modului de acordare a burselor.


Nicio localitate fără burse școlare! Nicio localitate fără burse școlare! Nicio localitate fără burse școlare!

| Aria geografica
    Proiect la nivel național

| Rezumat
    Nerespectarea dreptului la burse al elevilor, prevăzut de Constituție și reglementat în Legea educației naționale, este o problemă sesizată la nivel național încă din anul 2015, însă nu existau date agregate la nivel național despre dimensiunea reală a încălcării acestui drept. Astfel, Societatea Academică din România a demarat în anul 2020 prima cercetare națională privind respectarea dreptului la burse al elevilor, care a arătat că 3002 autorități locale din 3182 (94,34%) încalcă legea și, ori nu acordă burse, ori le acordă parțial sau cu încălcarea criteriilor, iar 2139 (67,22%) nu acordă niciun tip de bursă școlară. Pe deasupra, în multe localități elevii beneficiază de burse extrem de mici – e.g.: 6-7 lei/lună.

Pe baza acestor date, în septembrie 2020 am formulat o serie de propuneri de politici publice și am demarat o campanie de advocacy pentru punerea lor în aplicare, la care au aderat 20 de organizații naționale din domeniul educației. În urma demersurilor, în decembrie Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre, un cuantum minim de 100 RON/lună, sub care autoritățile locale nu pot coborî, pentru toate cele patru tipuri de burse. De asemenea, din bugetul de stat au fost alocate aprox. 530 mil. RON pentru ca la nivel local bursele să se plătească la cel puțin valoarea cuantumului minim.

Am implementat acest proiect pentru ca elevilor să nu le mai fie încălcat un drept fundamental și pentru a contribui la un deziderat în care credem – acces liber la o educație de calitate pentru fiecare copil.


| Date beneficiari direcţi
    Elevii care au, conform criteriilor din OMECTS nr. 5576/2011, dreptul de a beneficia de burse școlare

| Date beneficiari
    42 de instituții ale prefectului și inspectorate școlare județene; 3182 de autorități publice locale

| Activitati
    1. Activitatea principală a constat în Realizarea primului raport național pe tema respectării dreptului elevilor la burse școlare (https://bit.ly/raport-burse), care a conținut date de la toate cele 3182 de autorități publice locale obligate să acorde burse școlare pentru elevii, acestea fiind colectate cu sprijinul Instituției Avocatului Poporului și al instituțiilor prefectului. Raportul, lansat în septembrie 2020, a arătat că aprox. 95% din autoritățile locale încalcă dreptul elevilor la burse școlare – ori nu acordau burse deloc, ori le acordau incomplet sau cu încălcarea criteriilor prevăzute de lege, iar 2139 din 3182 nu acordau deloc, niciun tip de burse.

2. Am lansat, în septembrie 2020, un policy brief privind cauzele nerespectării dreptului la burse școlare al elevilor (https://bit.ly/3l3fUYa), în cadrul căruia am corelat datele cercetării noastre cu alte seturi de date. Am constatat că nivelul bugetului UAT nu influențează acordarea burselor, fiind vorba exclusiv de dezinteresul generalizat al autorităților. Cercetarea noastră a constatat inclusiv existența unei xenofobii instituționalizate: cu cât există într-un județ mai mulți cetățeni de etnie romă, cu atât sunt mai puține UAT-uri care acordă burse de ajutor social.

3. În perioada septembrie 2020-februarie 2021, am realizat o campanie națională de advocacy pentru ca Guvernul să stabilească cuantumul unei burse minime și să aloce bani pentru plata acesteia către toți elevii care au dreptul.


| Rezultatele proiectului
    Livrabilele principale sunt:

1. Prima cercetare exhaustivă pe tema respectării dreptului la burse școlare al elevilor, care a oferit dimensiunea reală problemei, pentru o campanie de advocacy cât mai eficientă;

2. Primul policy-brief pe tema cauzelor încălcării dreptului la burse școlare, care a subliniat existența unei atitudini de xenofobie instituționalizată raportat la acordarea burselor școlare;

3. Un set de propuneri de politici publice și acțiuni concrete, propuse către prefecți, inspectorate școlare, autorități locale, precum și Guvern;
În urma campaniei de advocacy derulate (petiții, presiune publică, negocieri cu instituțiile competente și asociațiile autorităților locale, dezbateri și conferințe ș.a), s-au înregistrat următoarele schimbări și efecte concrete:

1. Adoptarea HG nr. 1064/2020, care reglementează un cuantum minim de 100 RON/lună pentru toate cele patru tipuri de burse (merit, studiu, socială și performanță), consiliile locale putând crește această sumă. Astfel, se înlătură problema cuantumurilor de 6-7-10 lei/lună, semnalată în urma raportului nostru;

2. A fost alocată către autoritățile publice locale, prin Legea bugetului de stat, suma de 530 mil. lei pentru ca acestea să plătească bursele elevilor la cel puțin cuantumul minim. Astfel, dispare inclusiv problema lipsei fondurilor, invocată deseori de autoritățile locale, în discuțiile purtate, ca scuză pentru neacordarea burselor.

În concret, în prezent fiecare primărie are fondurile necesare pentru a acorda burse de minimum 100 RON/lună pentru toți elevii care se încadrează în criterii.


| Bugetul
    10000

| Parteneri
    Societatea Academică din România. Au sprijinit punctual diferite componente ale proiectului: Avocatul Poporului, instituțiile prefectului, Fundația Friedrich Ebert

| Website proiect
    https://www.romaniacurata.ro/burse/





Copyright © Gala Societatii Civile si Millenium People 2010 - 2021
Site dezvoltat de Netvibes & BORŢUN•OLTEANU D/G/TAL