close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Telefonul Vârstnicului



| Organizator:
    Fundatia Regală Margareta a Romaniei
| Categorie:
    Servicii de Asistență socială
| Problema de fond
    Fenomenul de îmbătrânire demografică se accentuează de la un an la altul. La 1 ianuarie 2021, populația vârstnică a României era de 3,8 milioane, iar 1 milion de vârstnici locuiau singuri în gospodărie înainte de declanșarea pandemiei de SARS-COV-2. Dacă tendința de îmbătrânire demografică se păstrează, atunci vom observa un profund impact asupra generațiilor viitoare și asupra domeniilor de activitate economică și socială: piața muncii, protecția socială, educație, cultură. Ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, în octombrie 2015 Fundația Regală Margareta a României a dezvoltat proiectul Telefonul Vârstnicului, care este singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială, destinată vârstnicilor care au nevoie de informare și consiliere socială.


| Scopul proiectului
    Scopul proiectului este creșterea calității vieții, prin facilitarea accesului la servicii dedicate și a participării sociale a persoanelor vârstnice din România.
1. Consiliere socială acordată telefonic unui număr de 3000 vârstnici
2. Susținere emoțională și alinarea singurătății pentru 250 de vârstnici
3. Consiliere psihologică pentru 50 de vârstnici care se confruntă cu anxietate sau depresie, accentuate de pandemie
4. Ajutor material pentru 100 de vârstnici aflați în situații materiale precare.
5. Cartografierea nevoilor vârstnicilor și promovarea liniei de suport la nivel național.


Telefonul Vârstnicului Telefonul Vârstnicului Telefonul Vârstnicului

| Aria geografica
    Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Brăila, București, Buzău, Caraș-Severin, Calarași, Cluj, Constanța, Covasna, Dâmbovița, Dolj, Galați, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomița, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Olt, Prahova, Satu-Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea

| Rezumat
    Telefonul Vârstnicului este o linie Telefonică gratuită și confidențială, destinată vârstnicilor din România. La numărul de telefon 0800 460 001 au sunat vârstnici care au avut nevoie de informare și consiliere socială, dar și dacă s-au simțit singuri din cauza izolării sociale foarte răspândite printre persoanele cu vârsta de peste 65 de ani. Echipa de asistenți sociali a îndrumat vârstnicii către resursele din comunitate, iar împreună cu echipa de 15 voluntari special pregătiți, a alinat singurătatea vârstnicilor prin conversație și ascultare. Prin intermediul TeleClubul seniorilor, un sistem de teleconferință special dezvoltat, vârstnicii au putut discuta teme de interes comune.

De Ziua Internațională a Vârstnicului (1 octombrie), am organizat online, cea de a 5 a ediție a Conferinței Naționale “Bune Practici pentru o bătrânețe frumoasă”. Peste 450 de specialiști din domeniul senectuții au aflat soluții care să ajute la creșterea calității vieții persoanelor vârstnice.

În anul 2021 am înregistrat 2296 beneficiari unici și 13624 interacțiuni telefonice (apeluri primite și efectuate), am stabilit 262 de relații de prietenie prin serviciul de reapelare săptămânală cu ajutorul a 15 voluntari special pregătiți și am organizat 21 TeleCluburi. Cu sprijinul a 5 voluntari psihologi, 26 de vârstnici care s-au confruntat cu stări de anxietate sau depresie, au beneficiat de consiliere psihologică gratuită. Acționând într-o manieră intergenerațională, 50 de vârstnici din două centre rezidențiale din București s-au bucurat de un spectacol virtual de colinde, realizat de 30 copii si tineri beneficiari ai altor proiecte ale Fundației.


| Date beneficiari direcţi
     Consiliere socială: 2296 apelanți unici, persoane din România cu vârsta peste 65 de ani, indiferent de sex, din mediul urban și rural, cu acces la servicii de telefonie fixă/mobilă. Reapelare regulată: 262 vârstnici cu nevoie de socializare și suport moral. TeleClubul Seniorilor: 25 vârstnici cu nevoie de socializare cu alți vârstnici pe teme de interes comune, 5 vârstnici/intâlnire. Specialiști invitați la conferința “Bune Practici pentru o bătrânețe frumoasă”: 450 persoane care lucrează cu vârstnicii în diverse sisteme, servicii și instituții de asistență socială.

| Date beneficiari
    775 apelanți unici, persoane din România cu vârsta sub 50 de ani (aparținători), indiferent de sex, din mediul urban și rural, cu acces la servicii de telefonie fixă/mobilă. 450 ONG-uri/instituții din intreaga țară către care îndrumăm apelanții pentru sprijin practic.

| Activitati
    1. Oferirea de servicii de consiliere socială și suport moral prin: îndrumare către instituțiile competente, servicii de informare și consiliere specializate pe problemele vârstnicilor, socializarea vârstnicilor afectați de singurătate și apelarea lor regulată.
2. Susținerea sesiunilor din cadrul TeleClubului Seniorilor pe teme de interes comune pentru vârstnicii care au optat pentru această formă de socializare.
3. Oferirea de consiliere psihologică gratuită prin: ședințe telefonice de consiliere oferite vârstnicilor care se confruntă cu stări de anxietate sau depresie.
4. Acțiuni punctuale de ajutor material pentru vârstnicii cu situații materiale precare, prin tichete sociale și/sau meniuri de sărbători
5.Promovarea proiectului și a serviciilor pentru publicul larg prin: campanii de mediatizare (mediul urban și rural), pe canale accesibile în rândul vârstnicilor (diseminare flyere, media scrisă și TV), campanii în social media destinate persoanelor de toate vârstele.
6. Organizarea Conferinței naționale “Bune Practici pentru o bătrânețe frumoasă”, dedicată specialiștilor care lucrează cu vârstnicii în diverse servicii și instituții, vizând promovarea către specialiști a celor mai inovative și eficiente soluții în domeniul senectuții.
7. Analiza datelor și raportarea informațiilor: broșura “Topul nevoilor și soluțiile oferite vârstnicilor din România”.


| Rezultatele proiectului
    Telefonul Vârstnicului a fost un serviciu esențial în perioada pandemiei pentru seniorii României. Nevoile la care am răspuns au vizat soluții rezidențiale, îngrijiri la domiciliu, cazuri sociale, cazuri medicale, alinarea singurătății, consiliere psihologică, precum și creșterea calității vieții. Astfel, linia telefonică a funcționat ca un instrument de legătura între cei în nevoie și resursele din comunitate.
Anul 2021 a însemnat:
- servicii de consiliere socială, îndrumare și sprijin moral pentru 2296 apelanți unici
- s-au înregistrat 13624 interacțiuni (apeluri efectuate sau primite)
- au fost accesate peste 450 instituții, furnizori de servicii, ONG-uri abilitate în domeniu.
- a fost organizată conferința națională “Bune practici pentru o bătrânețe frumoasă”, organizat fizic și online și vizionat de peste 450 de specialiști care lucrează cu persoanele vârstnice în diverse servicii și instituții.
- am facilitat 262 de relații de prietenie între vârstnicii singuri și 15 de voluntari de diferite vârste, care i-au apelat regulat pentru socializare.
- 50 de vârstnici din două centre rezidențiale din București s-au bucurat virtual de un spectacol de colinde realizat de 30 copii si tineri beneficiari ai altor proiecte ale Fundației
- 5 voluntari psihologi au oferit consiliere psihologică gratuită prin telefon, unui număr de 26 de vârstnici.
- Aproximativ 49,6% dintre apelanții nostri au declarat că locuiesc în marile orașe sau București și 50,4% în mediul rural și în orașele mici


| Bugetul
    664345,00

| Parteneri
    Fundatia Vodafone Romania, SC Johnson Wax, CN Loteria Romana, Adobe Foundation, Johnson&Johnson-Janssen

| Website proiect
    www.telefonulvarstnicului.ro





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes