Participanti & Proiecte
În Cutia Bebelușului, toate lucrurile sunt importante
|
Organizator: Stratagents |
|
Sectiune: Campanii sociale |
În România, mortalitatea infantilă înregistrează în continuare cifre mari. Un bebeluș mai mic de un an moare la fiecare 10 ore [1], 1 din 10 mame este adolescentă. [2], peste 60.000 de copii se nasc în sărăcie.[3]
Natalitatea scade dramatic: în 2024 au venit pe lume sub 150.000 de copii, cei mai puțini din ultima sută de ani. Sunt localități unde nu s-a născut niciun copil în ultimii trei ani. Și sute de localități în care în 2023 au venit pe lume cel mult 5 copii. Dacă până în 2003, numărul nașterilor din rural îl depășea pe cel de la oraș, în ultimii 20 de ani, tendința s-a inversat.
[1] Institutul Național de Statistică: evenimente demografice 2023
[2] Institutul Național de Statistică: evenimente demografice 2024
[3] Eurostat: children at risk of poverty or social exclusion, 2023
[4] Institutul Național de Statistică, februarie 2025
| Obiectivele campaniei
1) Conștientizarea în rândul părinților că 80% dintre decesele nou-născuților pot fi prevenite; și prin utilizarea unui spațiu sigur, cum este Cutia Bebelușului, pentru somnul celui mic.
2) Notorietate pentru un program care contribuie la reducerea mortalității infantile și la îmbunătățirea stării de sănătate, siguranței și calității vieții mamelor și bebelușilor.
3) Transformarea Cutiei Bebelușului într-un canal de comunicare și educare a părinților, un canal de educație pentru sănătate. Informarea potențialilor beneficiari referitor la accesul în program.



| Acoperire
București & toate județele
| Rezumat
Campania “În Cutia Bebelușului, toate sunt importante” a fost concepută pentru a marca lansarea studiului de impact al primului an al programului Cutia Bebelusului, finanțat de Fundația OMV Petrom și implementată de cei doi parteneri strategici – Asociația SAMAS și Salvați Copiii România. Cu o execuție 360 grade (de la PR la digital și spot TV) și cu o audiență de peste 8,5 milioane, campania a avut ca obiectiv conștientizarea în rândul părinților a importanței creșterii în siguranță a bebelușilor. Finanțatorul și organizațiile care implementează programul (în valoare de 6,1 milioane de euro), au vrut să atragă atenția asupra cauzelor mortalității infantile și a nevoilor mamelor și familiilor vulnerabile: educația necesară pentru îngrijirea bebelușului, asistență medicală și produse esențiale în primul an de viață al micuțului.
Am vorbit despre aceste lucruri folosind cazuri de beneficiari ai programului care au povestit despre schimbările în bine pe care Cutia Bebelușului le-a adus în viața lor.
Fundaţia OMV Petrom, în parteneriat cu Salvaţi Copiii România şi Asociaţia SAMAS, derulează în acest moment a doua etapă a programului: Cutia Bebeluşului ajunge astfel la 15.300 de mame și nou-născuții acestora din 1.300 de comunități dezavantajate. 870 de cadre medicale (medici de familie și asistenți medicali comunitari) au fost cooptate în program.
Inspirată din Finlanda, Cutia Bebelușului conține peste 60 de de produse esențiale pentru bebeluși și mame și poate fi folosită împreună cu pătura și salteaua ca loc sigur de dormit pentru cel mic în primele luni de viață ale acestuia. Programul include și o componentă educațională - sesiuni de instruire pe teme de puericultură și alăptare, educație pentru sănătate, și facilitează accesul la servicii medicale.
| Public țintă
Am considerat că ne adresăm pe de o parte potențialilor beneficiari – femei vulnerabile și familiile lor, iar pe de altă parte publicului larg care trebuie să cunoască și să înțeleagă nevoile particulare ale unei gravide, ale unei mame la început de drum și ale bebelușilor nou-născuți și sugari.
Un alt public important îl reprezintă specialiștii în sănătate (asistenți medicali comunitari, medici de familie): ei trebuie să cunoască programul și să îl recomande. Lor li se adaugă autoritățile locale și județene, care sunt parteneri importanți în derularea programului, starea de sănătate în comunitățile locale depinzând de colaborarea la acest nivel.
Și nu în ultimul rând, angajații OMV Petrom care au participat la numeroase evenimente de voluntariat și au fost adevărați ambasadori ai cauzei în campaniei.
| Activitati
Strategia de comunicare a fost construită pe rezultatele raportului de impact al programului „Cutia Bebelușului”, cercetare derulată în perioada mai-iunie 2024, pe 800 de beneficiare din 17 județe.
Datele au fost completate de emoția poveștilor de viață ale mamelor din program: acestea au fost invitate să relateze modul în care au interacționat cu specialiștii, sentimentele pe care le-au trăit când echipa Cutiei Bebelușului le-a venit în ajutor prin cursuri și recomandări medicale, dar și prin sprijinul material pe care produsele oferite în cutie l-a adus în casele lor. Poveștile spuse de mame în fața camerei de luat vederi arată că, pe de o parte, “în Cutia Bebelușului, toate lucrurile sunt importante” - de la scutece, creme pentru bebe și mamă până la jucării sau scrisoarea personalizată pe care o primește fiecare beneficiară; iar pe de altă parte sentimentul de siguranță, cunoștințele de care beneficiezi fac din acest program unul cu impact pe termen lung.
Pentru a spune “povestea” din spatele cifrelor am ales familii care au făcut parte din primul an de program, bebeluși care au primit cutia și care deja se bucuraseră de toate produsele, dar și de siguranța de a dormi în această cutie care le-a fost pătuț. Albert, Giulia, Alexandru – “bebelușii Cutiei” – au jucat propriile roluri, iar părinții lor Ana Maria, Ioan, Ana Maria și Narcisa-Ioana i-au ținut în brațe în fața camerelor de luat vederi. “Părerea specialistului” a venit de la colegii din program, medicul de familie Mirela Csabai (Săcele, județul Brașov) și asistenta medicală comunitară Ionela Bădei (comuna Ungureni, Bacău).
Mixul de comunicare a inclus: PR (comunicate de presă la nivel național și local, interviuri, participări la emisiuni TV și radio, earned și paid media); comunicare digitală în Social Media (campanii de promovare în Meta – Facebook și Instagram, precum și pe YouTube) și o campanie TV națională.
Cele mai de impact livrabile ale campaniei au fost spotul TV, reel-urile de social media și video long version (3 minute) difuzat pe YouTube.
Alături de spotul TV, cea mai mare audiență au avut-o participarea la emisiunea ProTV La Măruță, dar și interviurile radio difuzate la nivel național.
Comunicarea internă a programului s-a realizat printr-un maraton de voluntariat organizat de OMV Petrom, în luna decembrie 2024. În cadrul acestei acțiuni, 40 de angajați au construit cutia de la zero, au echipat-o cu toate produsele necesare, fără a uita să scrie un mesaj de suflet destinat mamei.
| Rezultatele campaniei
Campania TV a depășit așteptările, având o expunere mai mare, un public mai bine direcționat și o frecvență ridicată a vizionărilor.
În primul flight, care s-a derulat în perioada 8 noiembrie – 30 noiembrie 2024, spotul TV a avut o expunere semnificativă:
- 8.566.000 de persoane (76,8% din publicul vizat) au văzut spotul cel puțin o dată.
- 7.048.000 de persoane (63,2% din publicul vizat) au văzut spotul de cel puțin 3 ori.
- În al doilea flight al campaniei TV, desfășurat între 6 ianuarie – 31 ianuarie 2025, impactul campaniei s-a menținut la un nivel ridicat:
- 8.207.000 de persoane (73,8% din publicul vizat) au văzut spotul cel puțin o dată.
- 6.773.000 de persoane (60,9% din publicul vizat) au văzut spotul de cel puțin 3 ori.
În privința afinității spotului, mai multe persoane din grupul nostru țintă au văzut spotul. În primul val a fost o creștere cu peste 3% peste planificare, ceea ce indică o direcționare precisă către publicul țintă. În al doilea flight (6 ianuarie – 31 ianuarie 2025), afinitatea a crescut și mai mult, ajungând la 9% peste planificare.
De asemenea campania a ajuns la mai multe persoane sau a fost văzută mai des de publicul țintă decât am estimat inițial și am avut +6% în primul val și +9% în al doilea val de comunicare peste planificare.
În perioada de campanie, în presa scrisă, audiovizuală și online au fost publicate 92 de articole, interviuri și reportaje, toate cu un “tone of voice” pozitiv, cu o audiență cumulată de 1,7 milioane de cititori / telespectatori / ascultători și o valoare estimată de advertising (AVE) de 77.342 de euro., conform monitorizărilor platformei MediaTrust.
Componenta online a campaniei în care au fost promovate video long version și reels rezultate din acesta, a generat următoarele rezultate: 1,1 milioane view, 4 milioane reach - opportunities to see, 2.200 de interacțiuni cu videourile de campanie.
La evenimentul de voluntariat organizat în perioada campaniei au participat 40 de voluntari din cadrul companiei OMV Petrom City, care au echipat 400 de cutii pentru mame și nou-născuții lor din județele Bacău, Neamț, Botoșani, Suceava, Bistrița-Năsăud, Călărași, Constanța, Gorj, Mehedinți și Dolj.
Ca urmare a acestor rezultate și a creșterii cererilor din teren, pentru anul 2025-2026 al programului, acesta a fost extins cu încă două județe.
| Parteneri
Fundația OMV Petrom
Asociația SAMAS
Salvați Copiii România
Stratagents
Unknown Production
| Despre organizator
Cu o activitate smart, curajoasă și de impact, Stratagents sunt de 8 ani în comunicare strategică, prin servicii de PR, Social Media, influencers marketing, advocacy & public affairs pentru parteneri cu impact social precum FDSC, World Vision România, Asociația SAMAS, CRPE sau Fundația OMV Petrom.
https://fundatiaomvpetrom.ro/proiect/cutia-bebelusului-11
https://www.programsamas.ro
https://www.salvaticopiii.ro/ce-facem/Sanatate/Cutia-bebelusului
| Website proiect
https://www.youtube.com/watch?v=mtwzTpqLMTE&t=106