Pentru a simti pulsul fenomenului comunicarii online in sectorul non-profit am rugat cateva ONG-uri sa raspunda unui chestionar. Cei care ne-au ajutat si carora le multumim sunt: Fundatia Sensiblu, Fundatia Alaturi de voi, Asociatia Alternative Sociale, Fundatia Baylor Marea Neagra, Fundatia Chance for life, Fundatia Romana pentru Copii, Comunitate si Familie, Fundatia de Sprijin Comunitar Bacau, Fundatia Comunitara Cluj, Liga Apararii Drepturilor Omului Filiala Satu Mare, Asociatia Ovidiu Rom, Asocatie Heidenroslein, Salvati Dunarea si Delta, SOS Satele Copiilor Romania, VIP Romania, Junior Achievement Romania si MaiMultVerde.


Ce beneficii aduce comunicarea online?


Intrebati ce beneficii aduce promovarea online, Iuliana Dinu, Coordonator programe al Fundatiei Chance for Life, ne-a enumerat:
-    transparenta activitatilor,
-    parteneri noi,
-    atragerea voluntarilor noi,
-    credibilitatea pentru public,
-    o imagine pozitiva,
-    noi sponsori si donatori. 

Simona Serban, Director executiv al Fundatiei Comunitara Cluj , a mai adaugat listei de beneficii:
-    modalitate de diseminare a informatiei mai rapida,
-    receptori mai numerosi,
-    modalitate de evaluare a numarului celor care primesc/ vizualizea informatia,
-    posibilitatea ca cei care primesc/ vizualizeaza informatia sa raspunda (ei au acces la contact)/ interactivitate,
-    posibilitati mai generoase/creative de promovare, imbracare a mesajului,
-    vizibilitatea online este in crestere raportat la canalele traditionale de comunicare (afise, presa scrisa etc).

Alte beneficii ar fi: informare pe plan national chiar daca sunt un ONG cu activitate regionala, vizibilitate, inscrieri in programe/ conferinte/ evenimente, feedback parteneri completeaza Nicoleta Iacob - Coordonator proiecte speciale Fundatia Baylor Marea Neagra - si Dorin Calin - Program Manager Junior Achievement Romania.

Exista si ONG-uri care au inteles foarte bine ce oportunitati poate aduce comunicarea online si au speculat asta. Iar un exemplu este MaiMultVerde. Referitor la beneficiile obtinute, Anamaria Bogdan, Directorul de comunicare de la MMV ne-a declarat: “Posibilitatile sunt nelimitate, avem exemple de zone intregi impadurite prin intermediul unor initiative ingenioase online precum Click a Tree in Europa sau  Twitter for Trees, programul de plantari de copaci al Natiunilor Unite.  MaiMultVerde a plantat anul trecut 2000 de puieti de brad la Piatra Craiului cu 100 de voluntari ai Unicredit Tiriac Bank prin intermediul unui joc online – www.padureanoastra.ro. Sunt cateva exemple reale despre beneficiile  pentru mediu pe care le aduce promovarea in mediul online. Referindu-ne la beneficiile pentru ONG, avem o notorietate mai mare (in doar un an de la infiintare si dupa realizarea platformei de voluntariat, MaiMultVerde este una dintre cele mai cunoscute organizatii de mediu din Romania), posibilitati de fundraising prin campanii online, interes pentru activitatile desfasurate, in general.”

Alte ONG-uri care au avut succes in urma promovarii pe Internet sunt: Chance for Life: „Promovarea online ne-a adus foarte multi parteneri si sponsori de-a lungul timpului. In acest moment avem o galerie online de produse realizate de copiii pe site-ul unei companii care ne aduce permanent noi voluntari cat si donatori.” declara Iuliana Dinu, Coordonator programe. Cristiana Ionescu, PR&FR Specialist la SOS Satele Copiilor adauga "am obtinut si emisiuni radio si tv si aparitii in presa scrisa ca urmare a trimiterii unui newsletter".

Recapituland, un lucru e clar: comunicand online, ONG-ul poate obtine maximum de eficienta cu minimum de costuri.

   
Dar folosirea Internetului nu garanteaza succesul vizibilitatii. Asa cum in Marsul lui Gandhi nu era de ajuns ca participantii sa inteleaga puterea non-violentei, ci trebuiau sa reziste tentatiei de a raspunde provocarilor, asa si ONG-urile trebuie sa inteleaga ca o campanie de promovare online e un proces de durata, persuasiv, si al carui succes depinde foarte mult de mijloacele de promovare folosite si de modul in care sunt folosite.

Centralizand raspunsurile oferite de ONG-urile care ne-au completat chestionarul am ajuns la urmatoarele concluzii:

-    toate organizatiile non-profit au declarat ca au cel putin un site;
-    cel mai frecvent mod de comunicare este e-mail-ul, urmat de website si comunicat de presa;
-    majoritatea actualizeaza site-ul cel putin o data pe saptamana;
-    majoritatea trimit cel putin o data pe luna un comunicat de presa;
-    majoritatea trimit newsletter-ul in format .pdf sau in alte formate, neavand un template personalizat.


Instrumente si mijloace de comunicare online


Intrebati care sunt mijloacele prin care se promoveaza pe Internet, Anamaria Bogdan, Director de comunicare la MMV ne-a raspuns: "Site-ul si platforma de voluntariat   maimultverde.ro, blogul MaiMultVerde , in social media pe conturile de Facebook si Twitter, pe Youtube, Trilulilu si Flickr  pentru fotografii si video-uri sau Issu.com, unde gasiti si raportul anual  dupa primul an de infiintare al asociatiei. Pe langa mijloacele online proprii, suntem adesea sustinuti in campanii de bloggeri cunoscuti  din blogosfera romaneasca (manafu.ro, zoso.ro, cabral.ro) sau  alte site-uri si bloguri de specialitate, din domeniul protectiei mediului. Mai avem si site-urile proiectelor proprii, viatadupacolectare.ro si blogul Viata dupa colectare si cicloteque.ro".

Fiind un domeniu relativ tanar nu exista guideline-uri clare despre cum ar trebui sa se desfasoare comunicarea online, dar exista mijloace prin care aceasta poate fi eficientizata. Principalul aspect pe care ar trebui sa-l aiba in vedere ONG-urile e sa gaseasca un echilibru in comunicare. Daca un ONG transmite prea multe informatii si prea des, e posibil ca munca lor sa fie perceputa ca zgomot de fond. Pe de alta parte, daca fluxul informational nu are un ritm constant sau informatiile sunt oferite foarte rar, ONG-ul risca sa nu fie perceput ca o entitate.


Cum comunicam online?


E foarte important ca site-ul sa fie actualizat constant, si la fel de important e ca ONG-ul sa comunice in jurul site-ului si sa faca schimb de linkuri. Materialele postate trebuie sa fie scrise cat mai atractiv si sa aiba un continut original si de calitate. Pentru ca asta ajuta site-ul sa fie preluat cu mai multa eficienta de catre motoarele de cautare. De asemenea, ONG-urile isi pot face un blog, avantajele acestuia fiind  faptul ca e mai ieftin decat un site, iar abordarea e mult mai personala.

Regula actualizarii constante se pastreaza si aici. In plus, pentru mai multi vizitatori, ONG-urile trebuie sa incerce sa ajunga in blogrollul cat mai multor bloggeri. Si daca tot vorbim de bloggeri, e foarte eficient pentru o organizatie non-profit sa fie sprijinita de un blogger, care ii poate sustine pro-bono. Pentru ca, astfel, toti cititorii lui vor afla de ONG-ul respectiv si de proiectele acestuia.
   
Comunicatul de presa ar trebui trimis doar atunci cand informatia care se vrea a fi comunicata e foarte importanta si are valoare de stire, in restul situatiilor, e de preferat ca ONG-ul sa scrie o informare de presa si sa o trimita catre jurnalisti.
   
O alta modalitate o reprezinta newsletterul. Si aceasta modalitate poate fi eficientizata prin diverse metode. Prima ar fi ca newsletterul sa apara in corpul e-mailului si nu atasat. Pentru ca downloadul lui presupune un efort pe care nu toti vor fi dispusi sa-l faca. De asemenea, acesta ar trebui sa fie destul de complex si sa fie trimis cu regularitate, dar nu foarte des (o data pe saptamana/ o data la doua saptamani). Pentru a asigura un public interesat de newsletter, cel mai potrivit ar fi ca abonarea la acesta sa se faca prin intermediul siteului organizatiei. Astfel, doar cei interesati il vor primi.


Importanta retelelor sociale


Cea mai noua metoda de comunicare online si cea care prinde cel mai mare avant  in prezent o reprezinta retelele sociale. Pe fondul decredibilizarii celorlalte media, retelele sociale s-au dezvoltat foarte mult si pentru asta, ONG-urile nu ar trebui sa rateze ocazia si sa speculeze aceste noi media. Acolo isi pot face conturi si se pot imprieteni cu publicul pe care il vizeaza si, cel mai important, e un loc prielnic pentru comunicare.

In ceea ce priveste importanta si influenta retelelor sociale, Anamaria Bogdan da urmatorul sfat: “Exprima-te natural, socializeaza in mediul tau de interes! Social media spune mai multe despre oameni decat despre institutii si organizatii.  Vestea buna e ca, in spatele fiecarei  organizatii, se afla oameni care cred intr-o cauza si impartasesc viziunea lor. Contul de social media al unei organizatii spune multe despre activitatile ei, dar si mai multe despre personalitatea ei. Restul vine de la sine, de la cauza lansata pe Facebook la direct mess-ul  trimis  pe Twitter.”

Alte sfaturi despre cum se poate eficientiza comunicarea online de la MMV: “Prin crearea unei comunitati online, care sa se implice in mod real in activitatile organizatiei.  Prin intermediul platformei de voluntariat, MaiMultVerde a derulat campanii vizibile de protectia mediului precum Recycle, raft & race! sau  programul Voluntariat 2.0 . Comunicarea online devine cu adevarat eficienta atunci cand este sustinuta de activitatea ONG-ului si de rezultatele concrete ale acesteia.  Calitatea content-ului  este influentata de calitatea activitatilor si implicarea sociala a  comunitatii online si offline.”

In concluzie, ONG-urile trebuie sa inteleaga importanta vizibilitatii si faptul ca un mediu prielnic lor este Internetul. O data intelese aceste doua lucruri, tot ce le ramane de facut e sa porneasca procesul de comunicare online si sa fie prezenti cat mai mult pe Internet, pentru ca doar asa vor reusi sa ia pulsul online-ului si sa isi dea seama care sunt cele mai potrivite metode de comunicare. Iar  celor care au inteles deja importanta Internetului, tot ce le ramane de facut e sa caute constant modalitatile de eficientizare a comunicarii.

Daca la intrebarea lui Shakespeare e destul de greu de raspuns, la intrebarea de la inceputul acestui text, raspunsul e destul de clar: a comunica despre faptul ca existi. Pentru ca a fi nu mai e de ajuns.



Sfatul specialistului:

-    Chiar daca site-ul organizatiei sau proiectului nu poate fi actualizat constant din lipsa de subiecte, site-ul sau blog-ul trebuie sa includa o pagina in care sa fie descrisa organizatia si zona in care activeaza sau a proiectelor implementate, care trebuie sa fie permanent actualizata. Ar fi indicat ca aceasta pagina, care poate fi intitulata simplu “Despre”, sa aiba si o minimalista traducere in engleza. Exista foarte multe companii sau agentii in Romania ai carei oameni de marketing  nu vorbesc limba romana, existand, de asemenea, si foarte multe multinationale "mici" de 3-4-10 angajati, de obicei, reprezentante comerciale, distribuitori.  In lipsa de subiecte, pe site pot fi adaugate stiri sau posturi despre alte organizatii sau proiecte din zona in care activeaza organizatia.

-    Pentru a putea fi comparat cu alte site-uri din acelasi domeniu sau zona este indicat ca acesta sa fie inscris in www.trafic.ro.  Cu aceasta ocazie organizatia poate vedea cati vizitatori are site-ul, cate afisari putand sa faca o analiza cantitativa a comunicarii in mediul online. Inscrierea intr-un astfel de instrument de masurare al audientei online, organizatia va putea ilustra partenerilor din sectorul business la incheierea unui parteneriat ce beneficiu reprezinta prezenta logo-ului/banner-ului acestora pe site. Iar pentru site, poate fi folosit cu succes wordpress ca motor pentru site care are mii de teme gratuite. Decat un site care poate fi gata peste un an, mai bine un site sau un instrument pe care sa se poata coumunica de pe acum.

-    O alta modalitate de comunicare online pentru ONG-uri este crearea unei pagini pe www.wikipedia.org. Pagina in care sa explice concis, fara a intra in detalii motivationale subiective (Wikipedia fiind un spatiu al datelor seci, unde se comunica cat mai obiectiv ce s-a intamplat), cu ce se ocupa ONG-ul, aria de activitate si  care sunt principalele proiecte etc.

-    Pentru mai multa credibilitate, ONG-ul ar trebui sa sa-si cumpere un domeniu si sa isi creeze propriile adrese de mail cu acel domeniu. Involuntar, o adresa de genul ion.popescu@numeong.ro iti ofera mai multa incredere decat o adresa de genul ionutz931@yahoo.com.

Cristian Ditoiu, Managing Partner Webmaker, agentie de comunicare si dezvoltare online