Cultura organizationala este un mecanism complex la baza caruia sta intotdeauna resursa umana. Cultura interna este cea care sustine o organizatie constituind cea mai puternica forta de coeziune, permitandu-le membrilor ei sa aiba o viziune comuna asupra evenimentelor si oferindu-le stabilitatea de care organizatia are nevoie pentru a supravietui intr-o lume in continua schimbare.

O organizatie este mai mult decat o suma de cladiri si analize strategice, ea este reprezentata in primul rand de oamenii din interior, ei sunt adevaratul motor. Prin intermediul acestui studiu ne-am dorit sa analizam cultura organizationala in ONG-uri, aceasta fiind, alaturi de scopul organizatiei, printre putinele mijloace de a pastra si motiva voluntarii.

In acest scop, am invitat cateva dintre oganizatiile care activeaza in sectorul tertiar sa participe la un studiu despre comunicarea interna pentru a vedea cum este aceasta gestionata si ce metode se folosesc in relatia cu voluntarii.

Organizatiile care au dat curs invitatiei noastre sunt: Crucea Rosie, Fundatia Aldea Tudorache, EcoAssist, Fundatia Chance for Life, Fundatia Inima de copil, Salvati Copiii Romania, Mai Mult Verde, World Vision Romania si initiatorii proiectului Charity Gift.

Principalele metode de “fidelizare” a voluntarilor

Fara indoiala, tehnicile de motivare a voluntarilor in organizatiile non-profit difera de cele folosite in companii. Devii voluntar in primul rand pentru a sustine o cauza, pentru a te implica in viata comunitatii. Organizatiilor nu le ramane decat sa “valorifice aceasta motivatie in interesul proiectului si al voluntarului” dupa cum declara Nicoleta Talpes, initiatoarea proiectului Charity Gift.

Unele organizatii precum EcoAssist sau Fundatia Aldea-Tudorache mizeaza exclusiv pe atractivitatea activitatilor desfasurate. Anamaria Bogdan, Manager Comunicare al organizatiei MaiMultVerde, afirma ca principala motivatie a celor peste 6.000 de voluntari ai ONG-ului este dorinta de a proteja mediul, “copacii plantati, gunoaiele adunate sau semnaturile stranse sunt realizarile si motivatiile lor”.

Dorinta de a ajuta este principala motivatie a voluntarilor de pretutindeni, insa in functie de amploarea proiectului si de posibilitatile organizatiei, acestia pot beneficia si de anumite privilegii. Poate cea mai eficienta forma de motivare este cea a recunoasterii muncii si eforturilor voluntarilor. ”Nu este nimic mai demotivant decat sa treci cu vederea munca si rezultatele cuiva, fie el angajat sau voluntar” dupa cum apreciaza Irina Jarrett Thorpe, Director Executiv al Fundatiei Chance for Life.

Si fundatia Inima de Copil aplica cu succes metoda recunoasterii publice a meritelor voluntarilor. Astfel, in cadrul Zilei Copiilor Nostri, unul dintre evenimentele de traditie ale fundatiei, cei mai dedicati dintre voluntarii ultimului an sunt premiati, primind “aprecierea noastra publica, diplome, flori si aplauzele tuturor participantilor la eveniment” dupa cum declara Anca Chiosea, Responsabil Comunicare. Pentru World Vision Romania si Salvati Copiii, aceasta recunoastere imbraca forma unor diplome sau certificate oferite la finalul proiectelor sau campaniilor desfasurate.

Un loc important pe lista metodelor de fidelizare a voluntarilor il ocupa si preocuparea pentru dezvoltarea personala si profesionala a acestora. Atentia acordata profilului si nevoilor specifice ale voluntarilor si implicarea lor in programe care sa raspunda acestor nevoi si sa le ofere satisfactii atat la nivel profesional, cat si personal, conteaza mult pentru cei ce lucreaza in regim de voluntariat.

Irina Jarrett Thorpe este de parere ca “nu este etic doar sa primim, ci sa dam la randul nostru voluntarilor cat mai multe oportunitati de dezvoltare”, materializate in cursuri de formare, tabere nationale si internationale, sesiuni de mentoring si coaching. In cazul organizatiei Crucea Rosie, “voluntarii au ocazia sa participe la diferite tabere, excursii, evenimente si schimburi de experienta nationale si internationale beneficiind de pregatire specializata si echipamente adecvate” dupa cum afirma Anca Zaharia, Director Departament Comunicare, Drept International Umanitar si Relatii Internationale pentru Crucea Rosie Romana. In functie de oportunitatile pe care le are, si fundatia Inima de Copil ofera voluntarilor sansa de a participa la cursuri, seminarii si schimburi de experienta  care sa ii ajute pe voluntari sa isi perfectioneze abilitatile. Pentru dezvoltarea personala si profesionala a voluntarilor, Salvati Copiii Romania opteaza pentru sesiuni de formare regulate, pe diverse teme specifice, dar si de interes general (management de proiect, redactare de proiecte).

Pe cat posibil, se incearca şi alocarea unui buget pentru motivarea voluntarilor sub diferite forme. Astfel, banii sunt folositi “pentru a organiza serbari dedicate voluntarilor, premii de recunostinta sau materiale promotionale”, dupa cum declara Anca Zaharia. Prin intermediul acestor metode, voluntarilor li se arata ca organizatia le valorizeaza contributia la proiectele desfasurate şi se construieste atasamentul fata de organizatie.

Articoul integral poate fi citit pe PR-Romania.
Partea a doua a articolului poate fi citita aici.


de Andreea Pana