Urmărește promo proiect...

Nume proiect: Colectia Costica Acsinte
Nume organizatie: Cezar Popescu (persoană fizică)
 
Sectiunea/Sectiunile
Arta si cultura
Proiecte si campanii de voluntariat
 
Date generale
Data de incepere a proiectului
Mar / 2013
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2015
 
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei
Slobozia / Internationala

Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect
Cezar Popescu, Muzeul Județean Ialomița

Rezumatul proiectului:
Proiectul Colecția Costică Acsinte a avut ca obiectiv principal digitizarea și punerea în valoare a arhivei de fotografii realizate de Costică Acsinte, aflată în administrarea Muzeului Județean Ialomița.
 
Au fost scanate un număr de 6840 de obiecte (majoritate negative pe sticlă și o mică parte pozitive pe hîrtie), rezultînd un număr de 7594 fotografii distincte). Imaginile în sine au fost vizualizate de peste 17.000.000 de ori numai pe flickr. Pe baza lor au fost create opere noi: colorizări digitale ale fotografiilor alb-negru, colaje digitale, coperți de carte, o serie de bandă desenată, desene în creion, operă scrisă scurtă și poezii.
 
Costul pentru bugetul de stat: 0 lei.


Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Am solicitat în repetate rînduri conducerii muzeului inițierea unei colaborări și în primăvara lui 2013 a fost semnat un contract de colaborare/voluntariat între mine, Cezar Popescu, ca persoană fizică și Muzeul Județean Ialomița.
 
Nevoile beneficiarului nu au fost identificate ci mai mult create, adică acesta a fost convins că digitizarea arhivei Costică Acsinte îl reprezintă un plus pentru activitatea dumnealor.
 
Scopul si obiectivele:
Digitizarea în totalitate a arhivei fotografice cunoscută sub denumirea Colecția Costică Acsinte și punerea ei în valoare prin orice mijloace disponibile.
 
Principalele activitati
Deoarece majoritatea materialelor din arhivă o reprezintă negativele pe sticlă, discuția următoare se referă la acestea (procedura pentru fotografiile pe hîrtie fiind asemănătoare):
- plăcuțele au fost întîi curățate de corpuri străine, individual, cu alcool izopropilic și soluție de spălat geamuri de uz caznic.
- scanarea s-a făcut pe un Epson V750 Pro cu Vuescan în mod grayscale, la rezoluție de cel puțin 1200dpi (mai mult pentru artefactele mici), în format raw (Adobe DNG).
- salvarea fișierelor s-a efectuat pe o mașină de lucru și pe două suporturi de stocare externe dintre care unul al muzeului.
- prelucrarea fotografiilor s-a rezumat la îndreptarea marginilor, normalizarea histogramei, inversare. Toate operațiunile sînt nedistructive, putînd fi modificate/înlăturate oricînd.
- a fost generat un set de fișiere pentru postare online pe site-ul proiectului, pe flickr, facebook, google+
- în baza unui grant obținut la sfîrșitul lui 2014, începutul lui 2015 am publicat două ediții cu imagini reprezentative axate pe tema vieții sociale și am realizat un număr de 30 de fotografii înrămate ce au făcut obiectul a 7 expoziții în diverse orașe din țară.
 

Beneficiari:
Beneficiarii direcți: Muzeul Județean Ialomița - instituție publică, edituri comerciale - 5, artiști în diverse domenii: 12
 
Public țintă: iubitorii de fotografie veche - peste 17.000.000

Implicarea beneficiarilor:
Muzeul a alocat o persoană de contact care preda/primea obiectele digitizate.
 

Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
La momentul actual muzeul deține o copie digitală a tuturor fotografiilor din Colecția Costică Acsinte.
 
În primăvara-vara lui 2014 am avut o campanie publică de strîngere de fonduri care mi-a permis să acopăr parte din cheltuielile pe care le-am făcut. Mi-a picat bine deși această campanie nu fusese planificată inițial.
 
La fel și cu grantul de Luminous Landscape din iarna 2014-2015: nici acesta nu fusese planificat ci un ajutor binevenit ce mi-a permis să extind proiectul prin publicarea celor două ediții de carte.

Resursele umane implicate:
Echipa de proiect a fost constituită dintr-o singură persoană, adică eu. Am lucrat ca voluntar pe întreaga durată a desfășurării proiectului. Am menționat și persoana de contact de la muzeu (o oră pe săptămînă, cu diverse întreruperi).
 
Implicarea voluntarilor:
Un singur voluntar, m-am implicat pentru că așa am vrut și am făcut tot ce a trebuit să fie făcut.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Conform contractului de colaborare, muzeul s-a obligat să îmi asigure accesul la colecție, punîndu-mi la dispoziție o persoană de contact.
Pe cealaltă parte, eu am făcut restul.
 
Buget: 10.000 lei
 
Contributiile in natura:
Am primit de fiecare dată de la editori cel puțin un exemplar din cărțile pe care le-au publicat folosind imagini din Colecția Costică Acsinte (fotografiile au fost oferite gratuit de fiecare dată).
 
Am primit un număr de 50 de exemplare dintr-o traducere în engleză a uneia dintre edițiile scoase de mine, traducere realizată pe cheltuiala lor de către Asociația Producătorilor de Ambalaje din România. Traducerea în engleză nu a fost comercializată, avînd un circuit oarecum închis (cărțile în engleză au fost făcute cadou participanților la un congres).
 
Resurse folosite: un laptop, două harddiscuri externe, plic și coală albă pentru fiecare obiect digitizat (aproximativ 7.000), alcool izopropilic 2l, soluței curățat geamuri 2l, șervețele hîrtie (aproximativ 1000m) și alte mici diverse.
 
 
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Munca fiind repetitivă, plictiseala a fost un obstacol major de aceea am avut destul de multe pauze în derularea proiectului.
Un alt obstacol a fost lipsa de timp: de exemplu cu ocazia publicării unui articol într-un ziar internațional destul de cunoscut, a urmat o avalanșă de solicitări de la diverse alte media cărora le-am făcut cu foarte mare greutate față, prioritizînd mult cererile. Deși a implicat un efort considerabil, mă mîndresc să afirm că am răspuns tuturor solicitărilor, de orice natură, ce au avut legătură cu proiectul (cu excepția unică a unui interviu la TrinitasTV).
 
Lectii invatate:
În continuare aș încerca pe cît posibil să stau departe de bani publici și în nici un caz nu m-aș mai apuca singur de un proiect de o asemenea anvergură. Acesta este și motivul pentru care anul trecut am înființat o asociație non-profit.
 
Calitatile proiectului:
Colecția Costică Acsinte a fost prima instituție din România care a fost acceptată în Flickr Commons.
 
Proiectul a militat cu orice ocazie pentru recunoașterea realității puțin cunoscute că orice fotografie publicată în România înainte de 1990, actualmente se află în domeniul public.
 
Proiectul are ca beneficiar direct o instituție publică și totuși a costat bugetul de stat zero lei.
 

Comunicare
Planul de comunicare: 
Planul de comunicare a fost destul de simplu: postez pozele pe toate canalele la care am acces și răspund la absolut toate solicitările. S-a dovedit destul de eficace, editorul New York Times ce a scris primul articol despre proiect a aflat de el pe twitter :)
 
***
Despre Organizator
Proiectul a fost inițiat și realizat de o persoană fizică.