Proiect: Leadership Autentic - educatie pentru copiii din comunitatile locale Petrom
Organizator: Fundatia LEADERS
Sectiunea: Proiecte si campanii de Responsabilitate Sociala

Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Oct / 2009 - Dec / 2014
Programul din care face parte: Leadership Autentic // implementat de 6 ani
Acoperirea geografica a proiectului: locala/ localitatile: Nationala / Suplacu de Barcau, Ianca, Berca, Buzau, Adjud, Constanta, Moreni, Moinesti, Targoviste, Corbii Mari, Potlogi, Bustuchin, Baicoi, Boldesti Scaeni, Urlati, Campina, Pitesti, Vedea, Videle, Visina, Isalnita, Dragasani, Bolintin Vale, Valea Calugareasca
 
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect:
Initiator si sponsor al programului: OMV Petrom Companii partenere: D&D Research, Autonom Rent a Car, Xerox Institutii publice: Ministerul Educatiei Nationale, Consiliul National al Elevilor, Institutii educationale: Buzau- Colegiul National “Mihai Eminescu”, Colegiul National “B.P. Hasdeu”; Ianca - Liceul Teoretic “Constantin Angelescu”; Berca - Liceul Tehnologic “Sf. MC. Berca”; Adjud - Liceul Teoretic “Emil Botta”; Constanta - Colegiul National “Mircea cel Batran”, Colegiul National Pedagogic “Constantin Bratescu”, Colegiul National “Mihai Eminescu”, Liceul Teoretic “Traian; Moreni- Liceul Teoretic “I.L. Caragiale; Moinesti - Liceul Teoretic “Spiru Haret”; Targoviste- Colegiul National “Ienachita Vacarescu”; Corbii Mari - Liceul de Arte si Meserii Corbii Mari; - Potlogi Scoala de Arte si Meserii Potlogi; Bustuchin - Liceul Tehnologic Bustuchin; Baicoi- Liceul Tehnologic “Constantin Cantacuzino”; Boldesti- Liceul “Teodor Diamant” Boldesti; Urlati: Liceul Teoretic “Brancoveanu Voda”; Campina: Colegiul National “Nicolae Grigorescu”; Pitesti: Colegiul National “Alexandru Odobescu”, Colegiul Economic “Maria Teiuleanu”; Vedea- Grup Scolar “I.G. Duca” Vedea; Videle- Liceul Teoretic Videle; Visina- Liceul Teoretic “Mihai Viteazu” Visina; Dragasani: Colegiul National “Gib Mihaescu” Dragasani; Bolintin Vale: Liceul Teoretic “Dimitrie Bolintineanu”.

Rezumatul proiectului:
Proiectul a debutat in anul 2009 cand, conform Raportului asupra Starii Sistemului National de Invatamant 2009, doar 27% dintre tinerii din mediul rural care terminau liceul ajungeau la facultate. Ne-am propus sa venim in completarea sistemului educational raspunzand nevoilor de autocunoastere, dezvoltare a potentialului de leadership si aspiritului proactiv al tinerilor, cat si de sprijin in alegerea unei cariere si in continuarea studiilor. 
 
Parteneriatul cu OMV Petrom a venit ca o continuare fireasca a demersurile Fundatiei Leaders, intrucat strategia de sustenabilitate a companiei implica dezvoltarea celor peste 300 de comunitati locale in care isi desfasoara activitatea prin educatie si calificare profesionala. Obiectivul comun al programului este de a contribui la formarea unei generatii care sa faca fata cu success provocarilor de pe piata muncii si, nu in ultimul rand, care sa creasca in armonie cu propriul potential de dezvoltare. Astfel, scopul proiectului (contributie activa la dezvoltarea tinerelor generatii din Romania atat din mediul urban, cat si din mediul rural, prin metode educationale complementare), nevoia de a avea un partener care sa sustina participarea gratuita a tinerilor, cat si strategia de dezvoltare durabila a companiei OMV Petrom prin care sunt sustinute proiecte in beneficiul comunitatilor in care isi desfasoara activitatea, s-au completat si au rezultat in acest program care astazi numara peste 2000 de beneficiari. 

Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Ne-am propus sa completam experienta educationala a tinerilor din sistemul preuniversitar atat din mediul urban, cat si din mediul rural. Ministerul Educatiei Nationale a enuntat in Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei 2013-2020-2030 obiectivul de “Dezvoltare a capitalului uman” printr-o serie de obiective specifice. Astfel am realizat ca nevoile identificate de noi nu reprezinta o stare de fapt izolata ci o problema fundamentala, pe care inclusiv structura de stat incearca sa o adreseze. Prin continutul sau, Leadership Autentic si-a propus sa completeze formarea scolara cu privire la 5 dintre competente cheie stabilite ca obiective in Strategia Nationala:1)comunicarea in limba romana, 2)competente de invatare, 3)competente sociale si civice, 4) initiativa si antreprenoriat, 5)competente culturale.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul initial :oferirea unui cadru de formare tinerilor din sistemul preuniversitar atat tineri din mediul urban cat si tineri din mediul rural.
 
Obiective :extinderea programului la nivel national in minimum 20 de licee/an scolar; crearea unui efect de multiplicare prin formarea de Ambasadori; sanse egale mentinerea accesului gratuit; realizarea de proiecte conexe in fiecare comunitate in care programul este implementat; pana in anul 2020 orice tanar, oriunde s-ar afla, sa aiba in apropierea resedintei sale (maximum 100km) posibilitatea sa participe la un program Leadership Autentic.
 
Principalele activitati:
1) Stabilirea strategiei alaturi de compania partener – Petrom: Alegerea comunitatilor in care ne vom desfasura activitatea in fiecare an – pe baza feedback-ului venit din partea echipelor locale, a trainerilor implicati direct in lucrul cu elevii si totodata centralizarea cenrintelor venite din partea profesorilor si elevilor.
2) Implementare ETAPA 1) planificarea si implementarea a 30 de ore de curs in fiecare comunitate (training-uri livrate de catre specialisti LEADERS cu peste 6 ani de experienta in dezvoltarea programelor de leadership pentru tineri), alegerea a 2 coordonatori (dintre tineri), Ambasadorii Leadership Autentic in fiecare comunitate, realizarea modulului de orientare in cariera (intalniri unu la unu cu consilieri LEADERS) pentru a trasa un parcurs de cariera pentru fiecare elev participant in program, modul realizat cu ajutorul instrumentului Jackson Vocational Interest Survey aplicat cu fiecare elev din comunitati, participant in program.

ETAPA 2) Realizarea proiectelor Ambasadorilor: in fiecare comunitate cei 2 ambasadori realizeaza proiecte pentru membrii comunitatii, proiecte ce au ca scop diseminarea informatiilor despre leadership, implicare in viata comunitatii, comunicare si colaborare. 
ETAPA 3) Implicarea echipelor locale ale companiei partener, Petrom, in sesiuni numite “Intalniri pentru viitor”. Angajati locali se implica in intalniri de mentorat cu elevii de la Leadership Autentic, ajutandu-i sa ia decizii importante cu privire la viitorul lor
 
Beneficiari:
Directi: - 2000 de tineri cu varste cuprinse intre 14 si 18 ani din 25 de comunitati locale;
 
Indirecti: - 1000 de elevi de liceu cu varste cuprinse intre 14 si 18 ani din 25 de localitati in care au fost implementate Proiectele Ambasadorilor;
- parintii celor 2000 de tineri implicati in Leadership Autentic in comunitati. - 50 de profesori implicati in organizarea proiectului in scolile gazda din cele 25 de localitati.

Implicarea beneficiarilor: 
Absolventii programului deveniti Ambasadori: Ambasadorii sunt implicati in implementarea programului prin mentinerea legaturii intre organizatori si liceele gazda, prin organizarea locala (pregatirea salilor de curs inainte de program), identificarea de personalitati locale care pot participa in calitate de vorbitori inspirationali, identificarea de parteneri locali (care sa ofere pauza de pranz din cadrul programului/cazarea echipei).
Absolventii Leadership Autentic: sprijin in comunicarea programelor la nivel national, transmiterea informatiilor catre elevii din comunitatile lor care pot participa la Leadership Autentic, distribuirea de brosuri cu informatii despre posibilitatile de implicare in program, realizarea de parteneriate cu institutii de invatamant din comunitatile lor.
 
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
- 2000 de tineri din 24 de localitati au participat gratuit intr-un program educational care le ofera oportunitati in toti cei 4 ani ai liceului, avand parte de peste 30 de ore de dezvoltare a abilitatilor precum: leadership, valori, public speaking, comunicare in scris, planificare a viitorului, viziune, determinand astfel schimbari majore in viata acestor tineri. Schimbari si impact major: tineri care nu voiau sa continue studiile la facultate, care s-au razgandit; tineri care aveau interese vocationale precum (muzica, arte creative) care nu aveau curaj sa le exprime, iar dupa descoperirea lor fac performanta.
- 80% dintre tinerii participanti in program au inceput sa se implice in activitati extrascolare si sa ia decizii importante cu privire la viitorul lor(aplicarea instrumentului psihometric Jackson Vocational Interest Survey realizat in mod gratuit cu fiecare elev; alegandu-si astfel un parcurs universitar in conformitate cu interesele lor;
- 30 de proiecte la nivel national cu alti peste 1000 de beneficiari s-au dezvoltat in urma programului-platforma Ambasador;
- Cadru de colaborare si comunicare cu principalii stakeholderi din comunitati: autoritatile locale, companii, scoli, ONG-uri locale.
Efecte neintentionate: caracterul social prin dorinta de implicare a absolventilor din comunitati in proiecte care sustin cauze locale. Ex. Absolventii programului din Bolintin Vale care fac voluntariat la Asociatia Crestina “Sfantul Stelian”, organizarea de campanii de ex. “Mos Nicolae cu absolventii Leadership Autentic”. – astfel de activitati au loc in fiecare comunitate.

Resursele umane implicate:
Echipa principala de organizare si dezvoltare 2 persoane: Director de program si Manager de proiect; 
Echipa de formatori; 5 formatori;
Echipa nationala: 10 voluntari (absolventi ai programului Leadership Autentic) din urmatoarele regiuni: muntenia, moldova, ardeal, dobrogea.
Echipa locala Petrom (aprox. 20 voluntari): implicare voluntara in fiecare comunitate in care este realizat proiectul.
Ambasadorii Leadership Autentic (aprox. 20 voluntari): implicare voluntara in realizarea de proiecte comunitare dupa absolvirea cursurilor Leadership Autentic.

Voluntarii si implicarea lor:
Programul are mai multe categorii de voluntari:1)(10 pers) membri la nivel national - toti acestia sunt absolventi care vor sa dea mai departe ceea ce au invatat la training. Sunt alesi pe baza de selectie nationala. Implicare in organizarea trainingurilor si realizarea strategiei.2)ambasadorii programului(20pers)care sunt alesi dintre participantii la training din fiecare comunitate. Organizeaza proiecte in comunitati.3) voluntari din cadrul Petrom(20pers) contribuie la organizarea, sunt invitati in cadrul sesiunilor “Intalniri pentru Viitor".
 
Responsabilitatile partenerilor:
Compania Petrom: sustinerea financiara a programului in fiecare comunitate in care programul este realizat. asigurand acoperirea costurilor de participare in programul Leadership Autentic si proiectele aferente acestuia acces gratuit tinerilor alesi; totodata, angajatii companiei se implica in calitate de voluntari in mai multe modalitati: invitati speciali in program; ofera suport in organizare;
Organizatiile de tineret (ex. Consiliul National al Elevilor) – asigura diseminarea informatiilor despre programul Leadership Autentic si proiectele din cadrul acestuia catre comunitati de tineri care fac parte din target-ul lor;
Institutii de invatamant (ex. Licee/Scoli de arte si Meserii) – asigura gazduirea programului si a proiectelor aferente, disemineaza informatia catre tinerii care pot reprezenta un target; se implica in campania de comunicare locala.
 
Buget: 642.218 RON
 
Contributiile in natura:
Pentru buna desfasurare a sa programul a beneficiat de urmatoarele tipuri de produse si servicii in sistem barter: echipamente pentru tiparirea suporturilor de curs; inchirierea de automobile pentru deplasarea in localitatile in care se desfasoara cursul; servicii de curierat pentru tansmiterea materialelor de curs si a logisticii catre echipa locala de Ambasadori; oferirea spatiului de desfasurare in anumite locuri.
*3. Numele persoanei responsabile de administrarea bugetului. Mentionati daca organizatia sau proiectul au fost auditate.
Bugetul programului este stabilit de echipa de organizare, Adina Maria Ghita, Director Program si Beatrice Alexandrescu, Project Manager
 
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Principalul obstacol a fost reticenta anumitor profesori de a prezenta programul Leadership Autentic elevilor din anumite licee. Anumiti profesori nu au fost dornici sa colaboreze in vederea diseminarii informatiei catre elevii din liceu, motivand acest lucru cu lipsa timpului, salariile foarte mici care ii determina sa nu se mai implice si in activitati extracurriculare. Obstacolul a fost depasit pe masura ce programul inregistra mai multe rezultate. Implicarea tinerilor care au absolvit programul in comunicarea cu profesorii a fost o metoda esentiala in depasirea obstacolului deoarece acestia au fost impresionati de feedback-ul tinerilor, implicandu-se astfel in fiecare liceu. De asemenea, recunoasterea primita din partea Ministerului Educatiei Nationale a contribuit foarte mult la depasirea acestor situatii
 
Lectii invatate: 
Am incepe oricand Leadership Autentic pentru ca este, asa cum beneficiarii l-au numit, “o gura de oxigen” si “o sansa de a-si schimba viata” pentru elevii din Romania. Una dintre cele mai puternice lectii invatate este “puterea comunitatilor”. Daca am incepe din nou acest program am pune mai mult accent, inca de la inceput, pe comunitatile de absolventi care se formeaza la nivel national. Totodata, ne-am orienta inca de la inceput spre o colaborare cu tineri deja implicati in anumite organizatii (ex. Consiliul National al Elevilor, Consiliile Scolare Judetene si Locale).
 
Calitatile proiectului:
1. Rezistenta in timp: Proiectul Leadership Autentic realizat in comunitatile locale Petrom se afla astazi in cel de-al saselea an de activitate. In cei sase ani am contribuit la dezvoltarea a peste 2000 de tineri, atat din medul urban, cat si din mediul rural, completand formarea scolara cu privire la 5 dintre competente cheie stabilite ca obiective in Strategia Nationala.
2. Proiect complex adresat comunitatilor: Leadership Autentic este un program care completeaza formarea scolara a elevilor, oferindu-le o solutie pe termen lung astfel: 30 de ore de cursuri alaturi de specialistii LEADERS, modul de creionare a unei viitoare cariere utilizand unul dintre cele mai performante instrumente psihometrice Jackson Vocational Interest Survey, responsabilizarea absolventilor care realizeaza anual proiecte in platforma Ambasador Leadership Autentic, mentorat cu oameni de succes din comunitati cadrul modulului “Intalniri pentru Viitor”.
 
Argumentarea inscrierii in cadrul sectiunii “Proiecte si campanii de Responsabilitate Sociala” 
1. Fundatia LEADERS a fost desemnata “ONG de nota 10” in cadrul companiei Petrom, pentru activitatile desfasurate in comunitati in cadrul programului Leadership Autentic;
2. Succesul proiectului are loc la intersectia a 3 stakeholderi care se implica activ in fiecare sesiune: autoritati locale(implicati in fiecare sesiune Leadership Autentic, oferindu-le tinerilor sfaturi si sprijin in realizarea proiectelor de Ambasadori); compania Petrom care isi desfasoara activitatea in comunitate(sustinand activ proiectul de educatie in comunitati si permitandu-le elevilor sa participe gratuit in toate etapele proiectului, implicandu-se inclusiv voluntar prin echipele locale); scoala=profesori+elevi(care participa activ in programul Leadership Autentic); ONG-uri locale(care se implica in organizarea programului Leadership Autentic); parintii copiilor care participa la Leadership Autentic.
 
Criterii optionale // Durabilitate
Programul este sustenabil in primul rand datorita efectului de multiplicare oferit de platforma “Ambasadorii Leadership Autentic”. Acestia au oportunitatea si datoria de a duce mai departe programul (anual din Leadership Autentic reies alte cel putin 10 proiecte locale realizate de Ambasadori) si de a-i invata si pe alti elevi ceea ce au invatat ei la training. 
Proiectele realizate de catre Ambasadori sunt realizate la initiativa lor, resursele de care au nevoie sunt obtinute de catre fiecare ambasador – acestea sustinandu-se singure, independent de activitatea principala a programului Leadership Autentic.
Sunt deja peste 30 de proiecte noi care se intampla anual in comunitati, coordonate si implementate direct de catre ambasadori, Fundatia LEADERS implicandu-se in cu sprijin de know-how si mentorat pentru realizarea acestora.
Un exemplu de astfel de proiect este initiativa “Intalniri pentru Viitor” care are loc in toate comunitatile in care programul a fost implementat si este reprezentata de sesiuni de mentorat care au loc in fiecare luna, sesiuni in care sunt invitati oameni de succes din comunitati, care fac performanta in ariile de activitate pe care si elevii le-au descoperit ca fiind de interes pentru ei, in cadrul modulului de orientare in cariera. Astfel, de ex. Toti elevii care descopera la Leadership Autentic faptul ca au interese vocationale in domeniul “medicina” beneficiaza de sesiuni de mentorat cu medici de succes din comunitate.
 
Comunicare
Web site proiect: www.leadershipautentic.ro
 
***
Despre Organizator
Fundatia LEADERS este despre aspiratii, experiente inedite si valori. Organizatia s-a constituit in anul 2000, moment in care societatea romaneasca, post-comunista era lipsita de o componenta proeminenta de leadership. LEADERS si-a asumat astfel misiunea de a identifica lideri autentici din randul tinerilor, acoperind prin programe categoriile de varste 14-35 ani, dar si de a responsabiliza viitoarea generatie de lideri, promovand un model de leadership in care schimbarea incepe de jos.