În contextul ultimelor cazuri controversate apărute în spațiul public cu privire la potențiale greșeli medicale care au condus la decesul pacienților, Asociația Ayan își manifestă disponibilitatea de a acorda asistență persoanelor care se confruntă cu un posibil caz de malpraxis. 
 
Demersul Asociației Ayan se adresează atât pacienților care sunt potențiale victime ale unor culpe medicale, cât și aparținătorilor, pentru cazurile în care și-au pierdut un membru al familiei și suspectează un caz de malpraxis. 
 
„Am înființat Asociația Ayan după ce fiul nostru a decedat în luna martie a anului trecut în urma unei răceli. Ayan a primit medicație și tratament neadecvate în cadrul Spitalului Județean de Urgență Vâlcea, a făcut stop cardio-respirator în ambulanță și a ajuns la Spitalul Marie Curie în comă glasgow de gradul III. Medicii de la Marie Curie ne-au spus că lipsesc multe acte medicale care ar fi trebuit să ajungă cu băiețelul nostru la București. Din fișele existente nu reieșea ce medicație i s-a administrat, cât a stat în stop cardio-respirator, cât a fost resuscitat, ce doză de adrenalină i-a fost administrată, la ce interval și sub ce formă. Băiatul nostru a decedat pe 2 martie 2019, la spitalul din București. Noi am mers mai departe și am simțit pe propria piele ce înseamnă demersul pentru probarea și denunțarea malpraxisului în România și vrem să le dăm o mână de ajutor și altor persoane care trec prin ceea ce trecem noi. În țara noastră este nevoie de o schimbare pentru ca oamenii să înțeleagă de ce și cum trebuie raportate cazurile de malpraxis, iar autoritățile să acționeze în așa fel încât aceste culpe medicale să nu mai rămână fără ecou și să fie cât se poate de transparente”, a declarat Denisa-Elena Mutu, mama lui Ayan şi Preşedinta Asociaţiei Ayan. 
 
În cazul în care există suspiciunea unui caz de malpraxis, Asociația Ayan recomandă ca victimele să acționeze imediat, urmând câțiva pași. În primul rând, victimele trebuie să obțină informații de la instituțiile implicate - unitatea medicala, Serviciul de Ambulanță, SMURD - printr-o cerere scrisă depusă la Registratura instituției respective. Ulterior, trebuie să sesizeze Colegiul Medicilor și Comisia de monitorizare Comisia de monitorizare și competență profesională pentru cazurile de malpraxis care funcționează pe lângă Direcția de Sănătate Publică, urmând ca, în funcție de concluziile anchetei organelor mai sus menționate, victimele sau reprezentanții acestora să se adreseze instanțelor judecătorești.
 
Pacienții și/sau reprezentanții acestora nu trebuie să uite că au dreptul de a fi informați în permanență cu privire la actul medical. Asociaţia Ayan le recomandă acestora să facă toate demersurile pentru a fi informaţi cu privire la starea de sănătate, rezultatul investigațiilor sau tratamentul aplicat și efectele acestuia.

Asociația Ayan poate fi contactată prin intermediul paginii de Facebook.  
 
***
Despre Asociația Ayan
Asociația Ayan a luat naștere în anul 2019, ca urmare a unui caz tragic de malpraxis în care Ayan, un copil de numai un an, şi-a pierdut viaţa. Sesizând educaţia precară în rândul publicului cu privire la drepturile pacienţilor, în general, şi a malpraxisului, în special, părinţii lui Ayan au decis înfiinţarea Asociaţiei, prin care îşi propun să facă o schimbare în sistemul medical românesc, astfel încât cazuri precum cel al lui Ayan să nu se mai poată întâmpla. 
 
Astfel, Asociaţia îşi propune educarea publicului în legătură cu drepturile pacientului, stimularea sa de a reacționa atunci când există disfuncționalități în interacțiunea cu sistemul medical, precum şi inițierea unui dialog între stakeholderi cu privire la problematica malpraxisului. Asociația Ayan doreşte să aducă la aceeaşi masă pacienții, medicii și autoritățile, pentru ca malpraxisul să nu mai fie un subiect tabu şi să poată fi găsite soluţii în beneficiul tuturor părţilor implicate.