În cadrul Campaniei Internaționale de 16 Zile de Activism împotriva Violenței asupra Femeilor, Asociația Ecumenică a Bisericilor din România (AIDRom), împreună MTH Digital și Flaminjoy, au  lansat campania #NumaraDarurile, o chemare publică la recunoașterea și înțelegerea formelor invizibile de abuz care se strecoară în poveștile de zi cu zi a zeci de mii de victime ale violenței de gen. Campania #NumaraDarurile invită societatea să fie atentă la aceste indicii, să asculte activ și să nu treacă peste mărturii care pot anunța un pericol. Controlul financiar, izolarea, presiunea emoțională și manipularea sunt forme de violență la fel de reale ca agresiunea fizică.

 

Când un „DAR…” ascunde un pericol real

Suntem în luna darurilor, dar sunt multe „DAR-uri” pe care nicio femeie nu ar trebui să le primească: semnale subtile ale unui comportament posesiv, restrictiv sau violent. Sunt acele „dar-uri” strecurate în conversații aparent banale:

„E bine… dar nu prea mai pot ieși singură.”
„Nu s-a întâmplat nimic… dar controlează fiecare cheltuială.”
„Suntem ok… dar nu mai pot vorbi cu nimeni fără să întrebe cine e.”

Aceste fraze nu sunt simple nuanțe. Sunt semnale, sunt avertismente, sunt începuturi de poveste care pot ascunde control, izolare, manipulare, abuz financiar sau emoțional, forme de violență la fel de reale ca agresiunea fizică. „Violența de gen începe, de multe ori, cu fraze mici, aruncate în treacăt, dar încărcate de teamă. Dacă le privim cu atenție, putem interveni înainte ca abuzul să escaladeze”, explică  Zoltani Katalin, Secretar Executiv AIDRom.

 

Povești care cer să fie auzite

Fiecare „DAR” ascunde o poveste. Unele sunt rostite în șoaptă, altele cu un zâmbet care încearcă să mascheze teamă, rușine sau neputință. Campania nu oferă doar mesaje vizuale; propune o schimbare de atitudine colectivă: să nu mai trecem pe lângă aceste semnale, să nu minimalizăm și să nu interpretăm misogin sau superficial violența de gen.

„În digital vedem zilnic cum poveștile femeilor sunt distorsionate, ignorate sau transformate în divertisment. Prin #NumaraDarurile, ne dorim să reconstruim empatia și să readucem în centrul conversației experiențele reale ale victimelor”, declară Anca Toma, Chief Digital Strategy Officer MTH Digital, agenția care a propus conceptul creativ al campaniei și care coordonează implementarea în mediul digital.

Flaminjoy se alătură cu infrastructură de distribuție pentru a duce mesajul în comunități și către creatori de conținut și invită public creatoarele și creatorii de conținut care doresc să susțină campania să se implice prin distribuirea mesajelor, crearea de conținut propriu sau participarea la activările realizate în perioada celor 16 Zile de Activism împotriva violenței de gen. „Este responsabilitatea noastră să amplificăm vocile femeilor care nu se pot face auzite. Creatorii de conținut au un rol uriaș în felul în care societatea înțelege și recunoaște abuzul, iar, prin implicare lor, #NumaraDarurile poate deveni o mișcare dacă fiecare dintre noi alege să privească mai atent poveștile celor din jur.”, spune Alexander-Stoica Marcu, Co-fondator Flaminjoy.

 

„Cuvinte care pot vindeca și salva”

Pentru AIDRom, lupta împotriva violenței de gen nu este o campanie punctuală, ci o misiune continuă, asumată prin proiecte precum HEART – Abilitare Holistică și Acces pentru Reziliență și Transformare, derulat în parteneriat cu Hungarian Interchurch Aid – HIA și co-finanțat de Comisia Europeană. Datorită acestui proiect, care își propune să susțină femeile ucrainene stabilite în România, inclusiv în lupta lor cu violența de gen, campania  #NumaraDarurile va include și o serie de traininguri dedicate jurnaliștilor, interesați de „Cuvinte care pot vindeca și salva: cum reflectăm responsabil violența de gen în presă”. Sesiunile vor fi susținute de experți în violență bazată pe gen precum Mihaela Gheorghe (ACEDO) și Balázs Rácsok (HIA Ungaria), care vor oferi jurnaliștilor instrumente prin care să poată folosi un limbaj corect și non-victimizant, să evite senzaționalizarea, să înțeleagă abuzului și să protejeze identitatea și demnitatea victimelor.

Miile de articole apărute doar în acest an indică faptul că violența împotriva femeilor din România continuă să crească atât ca număr, cât și ca gravitate, culminând cu femicide, iar modul în care prezentăm aceste situații în mass-media poate influența percepții, comportamente și chiar siguranța persoanelor afectate.

 

Fii atentă la poveștile care încep cu „A, nimic, DAR…”.
Ele pot fi primul strigăt de ajutor.
Vorbește. Caută ajutor. Susține. #NumaraDarurile.

 

***
 

Despre AIDRom

AIDRom (Asociația Ecumenică a Bisericilor din România) și-a început activitatea în 1991 ca un demers comun al Bisericilor istorice prin membrii fondatori: Biserica Ortodoxă Română, Biserica Reformată din România și Biserica Evanghelică de Confesiune Augustană din România, în cooperare cu Unitatea IV (Împărtășire și Slujire) a Consiliul Mondial al Bisericilor. În 1993 a dobândit statut juridic, iar în 1994 s-au alăturat alți doi membri: Biserica Evanghelică Luterană din România și Biserica Ortodoxă Armeană.

AIDRom promovează incluziunea persoanelor marginalizate, contribuie la reintegrarea socială a persoanelor cu risc ridicat, asigură egalitatea de șanse și luptă împotriva traficului de persoane și a discriminării. Oferă asistență refugiaților și migranților care doresc să se integreze în România și are un răspuns de urgență în caz de dezastre. Prin acțiunile sale, AIDRom întărește cooperarea interreligioasa și interetnică pentru pace și stabilitate pentru a atenua segregarea în comunitățile multietnice și pentru a asigura respectarea drepturilor omului. Centrele Multifuncționale de Consiliere a persoanelor în situație de risc dezvoltate de AIDRom în București, Iași și Timișoara, au ca scop consilierea și asistența persoanelor vulnerabile aflate în dificultate, a refugiaților și a migranților.

Puteți afla mai multe despre activitatea asociației AIDRom accesând site-ul: http://www.AIDRom.ro/.

 

Despre MTH Digital

MTH Digital este agenție de digital marketing full-service care îmbină creativitea cu focusul pe performance marketing și rezultate. Cei peste 20 de specialiști în marketing online din echipa MTH Digital livrează din 2016 rezultate concrete și focusate pe creștere pentru branduri precum Garmin, Mega Image, La Fântâna, Herlitz, Bottega Verde, Transavia, Theodora Golf Club și Transilvania Nuts.

 

Despre Flaminjoy

Flaminjoy este platforma completă de influencer marketing, cu AI integrat. Este liderul în industria influencer marketing tech, cu peste 51.000 de influenceri conectați. Tehnologia Run-of-Network integrează automat creatorii potriviți cu audiențele corecte și selectează mixul ideal de media în timp real. Rezultatul este un proces simplificat, complet automatizat, care maximizează impactul fără costuri adiționale.

 

Partener de monitorizare: mediaTRUST Romania.