Organizația Salvați Copiii România atrage atenția că e nevoie de norme metodologice clare, pentru ca toate școlile să permită reîntoarcerea elevilor, în condiții de siguranță și non-discriminare. Salvați Copiii atrage în acelaşi timp atenţia că 21% dintre școlile din Romania nu sunt pregătite să își primească elevii înapoi la şcoală, peste o treime dintre elevii din România învață în școli cu spații excedentare, iar aproape jumătate dintre elevii români (47%) au avut acces limitat la educația online.
 
Organizația solicită autorităților relevante, atât din domeniul educației, cât și al sănătății, să elaboreze un ghid comprehensiv care să ajute școlile să decidă asupra soluțiilor optime de începere a anului școlar în funcție de mai mulți factori, dincolo de contextul local al incidenței și transmiterii COVID 19: spațiile disponibile și gradul de aglomerație al școlii, distanța parcursă și modul în care elevii și cadrele didactice ajung la școală, condițiile igienice din unitățile de învățământ (accesul la apă și canalizare) etc. 
 
Toți copiii trebuie să revină la școală, în condiții egale de siguranță sanitară și acces real la educație de calitate.
 
”În opinia noastră, în absența unui astfel de ghid, deciziile privind modalitatea de începere a cursurilor riscă să fie una greșit fundamentată sau arbitrară și nu pot sprijini asigurarea unei educații de calitate pentru toți copiii, în funcție de circumstanțele individuale și de evoluția contextului pandemic”, consideră Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România. 
 
Totodată, în baza art. 63 alin. 3 și 3^1 (1), solicităm Ministerului Educației Naționale să facă publică situația unităților de învățământ în care funcționează formațiuni de studiu cu un număr de elevi/preșcolari mai mare decât maximum prevăzut de legea educației naționale, să comunice soluțiile optime pentru începerea anului școlar în aceste unități de învățământ, dar și să supună dezbaterii publice un set de măsuri care să poată contribui la evitarea unor astfel de situații în viitor. 
 
Organizația Salvați Copiii Romînia salută totodată anunțul făcut de președintele Klaus Iohannis, ca decizia privind felul în care va arăta participarea școlară să fie descentralizată și fiecare autoritate locală să își asume, în  funcție de contextul epidemiologic, de comunitate, de nevoile reale ale copiilor și de măsurile pe siguranță pe care le implementează, cum vor fi organizate cursurile. 
 
“Punem la dispoziția Președinției și a autorităților expertiza Salvați Copiii, pentru ca educația copiilor să fie prioritatea absolută a agendei. Este sențial e ca toți copiii să se întoarcă la școală, în condiții de siguranță și de acces egal. Anul școlar nu poate începe doar pentru unii copii. Școlile trebuie să asigure copiilor condiții optime, atât de igienă și distanțare socială, cât și de acces real la educație”, a spus Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.
 
COPIII VOR LA ȘCOALĂ
Organizația Salvați Copiii dă voce dorinței copiilor din România și lansează campania – Vreau la școală. Campania aduce în centrul atenției restabilirea dreptului tuturor copiilor la educație, grav afectat de criza Covid-19 și de izolare, și solicită autorităţilor implementarea unor măsuri concrete de pregătire a şcolilor, în contextul începerii noului an școlar. 
  
“Creșterea finanțării educației este singura cale prin care toți copiii pot avea acces în mod egal la educație! Invităm publicul larg să posteze o fotografie sau un video cu mesajul copiilor „Vreau la scoala”, însoțite de hashtag-ul #VreauLaScoala și să ne ajute să mobilizăm autorităţile să pregătească şcolile în vederea începerii anului şcolar.”,  a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.  
 
Aproape trei milioane de elevi vor reveni la școală în luna septembrie, iar şcoala nu va mai fi la fel ca înainte. Atât școlile, cât și familiile nu trebuie să se confrunte singure cu aceste provocări.
 
Organizația Salvați Copiii România face apel public către autorități - Guvern, Parlament și autoritățile locale – pentru ca, prin eforturi conjugate, să fie identificate cele mai bune soluții, ca niciun copil să nu mai fie lăsat în afara școlii. Educația este cu adevărat o urgență și o prioritate națională atunci când toți copiii au acces real și egal la școală.

“Este nevoie de asumarea angajamentului de creștere a finanțării educației, singura cale care permite implementarea de măsuri și planuri de recuperare la nivel național în ceea ce privește educația în contextul COVID-19.”, a continuat Gabriela Alexandrescu.
 
Context 
Raportul ”Salvați-ne educația” (Save Our Education (2), lansat la nivel global de Save the Children International), estimează că, la începutul lunii aprilie 2020, în încercarea de a stopa răspândirea virusului COVID-19, 1,6 miliarde de elevi la nivel global – 91% din numărul total – nu mergeau la școală. Pentru prima dată în istoria învățământului modern, o întreagă generație de copii la nivel mondial își întrerupea studiile.
 
De asemenea, datele studiul ”Impactul Covid-19 asupra copiilor din România” realizat de Salvați Copiii România arată că aproape jumătate dintre copii nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecțiile online, iar peste 50% spun că unul dintre riscurile majore ale acestei perioade a fost dependenţa de internet și, ca atare, expunere la conținut agresiv și la fake news.
 
Studiul ”Impactul Covid-19 asupra copiilor din România”, a fost realizat în urma consultării a 5.000 de copii din România, din ciclul de învățământ primar, gimnazial și liceal, prin intermediul unui sondaj online.
 
“Copiii vor la școală, asta e concluzia cea mai directă a sondajului realizat în rândul copiilor. Cei mai mulți dintre ei s-au confruntat deja cu diverse probleme emoționale, cu sentimente de izolare, panică și furie, iar în cazul celor care nu au avut acces la educația online sau au avut acces limitat, prin intermediul unui telefon, aceste stări sunt dublate de un sentiment dramatic de marginalizare. Aceste situații trebuie corectate.
De aceea, Salvați Copiii România se adresează în special autorităților locale, pentru a le îndemna şi susţine să implementeze măsuri concrete care să asigure accesul la educație pentru cei mai vulnerabili dintre copiii care trăiesc în condiții de sărăcie și izolare socială.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.  
 
Printre măsurile pe care copiii intervievaţi şi Organizaţia Salvaţi Copiii România le propun spre implementare se regăsesc:
• crearea de inițiative pentru perioada verii, în totală conformitate cu protocoalele de sănătate, care vizează recuperarea competențelor cognitive și de socializare compromise din pricina absenței îndelungate de la școală;
• asigurarea distribuirii de instrumente educaționale (tablete sau PC-uri) necesare învățării de la distanță tuturor elevilor care au nevoie și acordarea de sprijin individual în învățare;
• planificarea intervențiilor inovatoare care să reorganizeze atât școlile cât și parcursurile de învățare în perspectiva următorului an școlar, ceea ce presupune pregătirea cadrelor didactice în susținerea lecțiilor online și garantarea materialelor personalizate și de suport de învățare pentru elevii aflați în situațiile cele mai dificile;
• pregătirea tuturor școlilor, indiferent de localitate și de resursele autorităților locale, pentru a asigura condiții de siguranță medicală și monitorizarea aplicării regulilor sanitare și de distanțare socială, astfel încât toți copiii să învețe în condiții decente și sigure în școlile lor (repararea și renovarea spațiilor, grupuri sanitare în interiorul școlilor, apă curentă, canalizare, transport, spații pentru timp liber și activități sportive etc.).
 
***
Despre Organizaţia Salvaţi Copiii: 30 de ani 
De 30 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societatea și autoritatea publică, în beneficiul  copilului.
 
În trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. 
 
Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. 
 
În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. În cei 30 de ani de activitate, peste 2.200.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii. 

_________________________________________
(1) Legea 1/2011 a educației naționale, art. 63 (3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).
( (3^1) Situațiile aprobate de inspectoratul școlar se comunică Ministerului Educației și Cercetării și autorităților locale pentru asigurarea finanțării.