S-a încheiat cea de-a 8-a ediție a programului educațional național „Stil de viață sănătos, o alimentație diversificată și o atitudine eco-responsabilă” sub deviza „Bun pentru Gust, Bun pentru Sănătate, Bun pentru Planetă!”, organizat de Asociația Sărbătoarea Gustului și finanțat de Fundația Auchan cu 100.000 euro. Programul este menit să transmită tinerelor generații principiile unei alimentații sănătoase, de calitate și gesturi responsabile față de mediul înconjurător. Acesta vine în sprijinul învățătorilor oferind suport didactic pentru modulul opțional de „alimentație sănătoasă și un stil de viață sănătos” inclus în programa școlară.

Programul Sărbătoarea Gustului, susținut de Ministerul Educației, s-a desfășurat în 6.000 de școli primare și de gimnaziu, în perioada 16 octombrie 2024 – 30 mai 2025, fiind dedicat elevilor de clasa a III-a și părinților acestora.  

Pentru această ediție a programului Sărbătoarea Gustului au fost produse și distribuite:

  • 185.000 de caiete de exerciții „Broșuri Pedagogice”, ce cuprind subiecte și exerciții care au ajuns la: 185.000 elevi de clasa a III-a, 25.000 de învățători, directori de unități școlare și la alți 400.000 de părinți și rude care au fost implicate prin temele pentru acasă. 

  • 5.400 de Bonete de Bucătar, imprimate cu cele 12 gesturi antirisipă alimentară și cu semnătura Chef Alain Alexanian, Chef Joseph Hadad și Chef Daniel Dobre. Bonetele simbolizează excelența în meseria de bucătar și sunt semnate anual de chefi renumiți. În cadrul vizitelor desfășurate în școli, fiecare copil participant la evenimentele organizate sub egida „Sărbătoarea Gustului” primește o bonetă de bucătar, ca semn al implicării și al respectului pentru arta culinară.

  • Alte 1.000 de „Broșuri Pedagogice” și 1.000 de Bonete de Bucătar au fost distribuite către primarii orașelor în care a fost realizat turneul „Lecțiile Gustului - Stil de Viață Sănătos”. 

 

Educația pentru un „Stil de viață sănătos, o alimentație diversificată și o atitudine eco-responsabilă” pe care Asociația Sărbătoarea Gustului o realizează prin „Broșura Pedagogică” și cartea „Arta de a mânca bine” este un instrument pedagogic masiv prin care se dobândesc și cunoștințe de geografie, științe ale naturii, matematică, francofonie, cultură, istorie, turism, cultură civică, patriotism,agricultură sustenabilă și meserii din industria alimentației și Horeca. 

„Pentru o viață sănătoasă, cheia se află în educația gustului, începând din copilărie. Astfel, acționăm din timp, militând pe termen lung pentru binele fiecărui cetățean, pentru a avea o sănătate mai bună, pentru reducerea risipei alimentare și, odată cu aceasta, și la reducerea amprentei de carbon (pentru o planetă sănătoasă). Știm că hrana destinată consumului uman și animal generează 34% din emisiile globale de GES. 80% din ambalajele de uz casnic provin din alimente și astfel afectează 13 ODD (obiectivele de dezvoltare durabilă) din 17 definite de ONU (Organizația Națiunilor Unite). Din acest motiv e nevoie de un program național educațional care să fie benefic atât pentru binele personal, cât și pentru binele planetei”, a declarat Dobre Daniel, Co-fondator Sărbătoarea Gustului. 

Programul educațional a fost completat și anul acesta de un turneu național de ateliere interactive:  „Lecțiile de Gust”. Acestea au avut loc în 52 de școli din țară, în orașe precum București, Ploiești, Brașov, Sibiu, Timișoara, Deva, Arad, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Zalău, Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Pitești, Suceava, Iași, Bacău, Galați, Constanța și Craiova.   

  • În București, evenimentele au avut loc în 15 școli primare, pentru 53 de clase (învățători), la care au fost prezenți cca. 1.350 de elevi.

  • În țară, caravana a străbătut cca 17.000 km în 20 de orașe, evenimentele fiind susținute în 37 de școli primare, pentru 143 de clase (învățători), cu participarea a cca. 3.800 de elevi. 

Astfel, în cadrul ediției 2024–2025 a programului „Lecțiile Gustului”, au fost parcurși peste 18.000 de kilometri, în 52 de zile. Inițiativa a ajuns în 21 de orașe și 52 de școli, implicând 196 de clase, aproximativ 5.150 de elevi de clasa a III-a și aproape 200 de cadre didactice. 

Sub îndrumarea chef-ului Daniel Dobre, specialist în gastronomie și trainer în dezvoltare personală, elevii au învățat cum să adopte o alimentație diversificată și să recunoască produsele de calitate. Prin exerciții practice, copiii au fost încurajați să citească etichetele alimentare și să identifice siglele de calitate, dezvoltându-și astfel gândirea critică și creativă — competențe esențiale pentru propria sănătate, pentru binele comunității și pentru protejarea planetei.

Cu sprijinul Fundației Auchan, partener strategic și sponsorul principal al programului, elevii, împreună cu părinții și cadrele didactice, au avut parte atât de ateliere interactive, cât și de un caiet de exerciții pentru a lucra concret pentru îmbogățirea și deprinderea cunoștințelor și a gesturilor responsabile - pornind de la actul de a cumpăra local și de sezon, la a citi etichetele și a recunoaște siglele de calitate europene, până la a folosi eficient resursele naturale (apă, gaz, electricitate), necesare în procesul de gătit. 

„Suntem încântați că atât de mulți copii, în special elevi din ciclul primar, au avut oportunitatea de a lua contact cu acest proiect educațional care promovează încă de la o vârstă fragedă principiile alimentației sănătoase și ale consumului responsabil. Credem cu tărie că educația timpurie joacă un rol esențial în formarea generațiilor viitoare, iar inițiativa Asociației Sărbătoarea Gustului se aliniază cu obiectivele noastre de sustenabilitate, mai ales în ceea ce privește promovarea unei alimentații echilibrate, a declarat Corina Dospinoiu-Imre, Director Sustenabilitate Auchan România.     

Ediția 2024–2025 a programului educațional a fost marcată de extinderea parteneriatelor instituționale, alături de susținerea tradițională a Ministerului Educației și a Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, fiind cooptat și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Finalul ediției a avut loc în zilele de 28, 29 și 30 mai 2025, printr-o serie de acțiuni educaționale desfășurate în colaborare cu ANSVSA – Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, nou partener instituțional al programului.

Totodată, programul educațional Sărbătoarea Gustului a demarat și o ediție pilot în Valencia, Spania, adaptată în limba spaniolă, proiectul fiind extrem de bine primit de către autorități, urmând a fi implementat la nivel național. 

Programul Sărbătoarea Gustului este susținut și de partenerii: Auchan România, Cris-Tim, Michelin, Ecocert Romania, Macromex – Edenia Foods, Hutton Paste, Up Romania, Continental Hotels, Europcar Romania.

Despre Sărbătoarea Gustului 

Motto: Bun pentru Gust, Bun pentru Sănătate, Bun pentru Planetă!

Asociația „Sărbătoarea Gustului” se preocupă de educarea gustului consumatorilor în rândul copiilor şi al părinților, liceenilor și tinerelor generații de bucătari prin informarea și transparența pedagogică asupra produselor, originilor acestora și modului de producție și trasabilitate. În egală măsură, Asociația își propune transmiterea cunoștințelor și încurajarea unui comportament alimentar echilibrat, sănătos și durabil.

www.sarbatoarea-gustului.ro 

https://www.facebook.com/SarbatoareaGustului 

https://www.instagram.com/sarbatoarea_gustului 

Despre Fundația Auchan 

Fundația Auchan promovează accesul la hrană bună și sănătoasă ca o prioritate pentru cei care au nevoie, cu tot ceea ce presupune acest lucru – plăcerea de a mânca bun și sănătos, păstrarea identității și a tradițiilor culinare și interacțiunea socială. Astfel, lupta împotriva insecurității alimentare urmărește asigurarea accesului la produse sigure, diversificate, de bună calitate și în cantități suficiente pentru persoanele aflate în situații vulnerabile din punct de vedere economic sau social. Mai mult, peste tot în lume, Auchan dezvoltă proiecte pentru o alimentație sănătoasă colaborând și sprijinind producătorii locali, elaborând game de produse marcă proprie, mai sănătoase și mai prietenoase cu mediul sau diversificând oferta de produse bio.