Peste 630.000 de preșcolari și elevi din învățământul românesc au învățat în ultimii 10 ani cum să își gestioneze banii, să cheltuiască responsabil sau să economisească, în cadrul disciplinei opționale “Educație financiară”, proiect susținut de Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE) încă de la înființare.
 

Disciplina "Educație financiară" a început să fie predată în învățământul primar din Romania în anul scolar 2013-2014. Proiectul a fost demarat, inițial, de Banca Națională a României, în colaborare cu Ministerul Educației, iar Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE), membru afiliat INDE/OECD, a spijinit proiectul de la început, funcționând ca un “liant” între Ministerul Educației-BNR-bănci și companii în vederea asigurării implementării unitare a strategiei de educație financiară.
 

„Anul școlar 2023-2024, reprezintă cel de al unsprezecelea an școlar de predare a acestui optional în învățământul preuniversitar din Romania. Numărul celor care il studiază a crescut de la an la an, respectiv peste 630.100 preșcolari și elevi din învățământul preuniversitar (din București și din cele 41 județe) se bucură de predarea unei ore pe săptămână din acestă disciplină, sub formă de: opțional - adică curriculum la decizia școlii; (CDȘ), interdisciplinar - cu istoria, matematica, limba română, antreprenoriat, dezvoltare personală sau extracurricular. Totodată, în perioada 2013-2023, APPE a oferit cu titlu gratuit cca. 1,5 milioane de manuale”, a declarat Ligia Georgescu-Goloșoiu președinte APPE.
 

Numai în anul școlar 2023-2024 s-au înscris peste 25.100 preșcolari și elevi, pe grupe de vârstă: preșcolari 4-5 ani, preșcolari 5-6 ani, elevi din clasele pregatitoare/cls.I/cls.a II a și elevi din  clasele .a III și/sau a IV a, elevii din învățământul gimnazial și liceal au beneficiat  atât de manuale, cât și de utilizarea platformei deschise e-learning https://scoala.appe.ro. Ca și în anii trecuți, proiectul de implementare a Educației financiare în învățământul preuniversitar se derulează pe trei paliere:
 

  • unul formal (desfășurat prin școală, pe baza manualelor școlare scrise după programele Ministerului Educației și avizate de către acesta),
  • unul non-formal (vizita la o bancă, la un muzeu de istorie, la Muzeul BNR, la o companie etc.),
  • unul informal (prin utilizarea platformei deschise e-learning) de implementare a Educației financiare pe grupe de vâsrtă (învățământ preșcolar-liceu).

 

Predarea disciplinei Educație financiară se realizează hibrid:

  1. folosind auxiliarele curriculare fizice și rezolvând exercițiile;
  2. folosind platforma e-learning gratuită atât pentru profesori, cât si pentru preșcolari și elevi: Pe acestă platformă, se pot gasi manualele digitale și interactive, pe grupe de vârstă.

 

Și în acest an școlar, costul tuturor manualelor școlare a fost suportat de Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE), cu sprijinul partenerilor tradiționali Alpha Bank Romania SA, Banca Transilvania SA, CEC Bank SA, Garanti BBVA și Mastercard. Transportul gratuit al materialelor a fost asigurat de Fancurier SA.

 

ReRezultatele obținute în proiect :

  • elaborarea de către APPE și avizarea de către minister a tuturor manualelor școlare pe grupe de vârstă pentru tot învățământul preuniversitar și a unei reviste trimestriale de educație financiară.
  • monitorizare directă în școli a proiectului național (vizită în școli și grădinițe din 35 județe );
  • evaluarea cunoștințelor acumulate de elevi prin studierea Educației financiare realizându-se prin concursul național de educație financiară “Olimpiada Micilor Bancheri”;
  • evaluarea cunoștințelor economice și de specialitate a profesorilor, prin Cursul de formare continua a celor implicați în predarea educației financiare; perfecționarea se realizează prin casa corpului didactic județeaan cu metodiștii acesteia.
  • dezvoltarea unei aplicații de educație  financiară online, „Kids-o afacere de succes”.
  • Încărcarea tuturor manualelor digitale și interactive pe platforma e-learning.

 

    Numărul membrilor platformei este de 7.880 și este în continuă creștere.

     Platforma de învățare online include:

  • Suportul de curs pentru cadrele didactice, pe grupe de vârstă;
  • Materialele digitalizate și interactive, pe grupe de vârstă;
  • Ghiduri de predare pentru profesori;
  • Revista Educație Financiară pe Înțelesul Tuturor, cu o periodicitate trimestrială, care a ajuns la nr.42 (https://appe.ro/despre-noi/proiecte/revista-educatie-financiara-pe-intelesul-tuturor/).
  • Glosare de terminologie financiar-bancară etc

 

Prin introducerea acestei noi discipline, s-a urmărit: utilizarea unor metode și tehnici inovatoare de predare de către cadrele didactice (ghid de predare), precum și dezvoltarea gândirii  logico-matemetice și creativitatea copiilor, ceea ce reprezintă inovație în educație.

 

Elevii, profesorii și părinții sunt încântați de acestă nouă disciplină care îi învață cum să-și gestioneze banii și cum să se dezvolte în viața de zi cu zi și să formeze niște tineri care pot fi independenți financiar, care știu ce înseamnă bugetul personal, cum să cheltuiască responsabil banii de care dispun, cum să economisească, să investească sau să devină și generoși cu colegii lor care nu au aceleași posibilități. Manualele de educație financiară reprezintă o bază a educației financiare din România și, în acest fel, elevii vor putea acumula noi cunoștinte în domeniu și vor fi în măsură să ia decizii responsabile cu privire la bugetul personal. Vor deveni mai chibzuiți/responsabili și respectuoși față de munca părinților, față de bani, de persoane și chiar de instituții.

 

În concluzie, proiectul de educație financiară vizează o pregătire continuă, permanentă și egală a copiilor, astfel încât investiția financiarăîn copiii din școlile și grădințele românești să devină cât mai eficientă și benefică pentru economia românească, asigurându-se astfel o forță de muncă calificată și capabilă să facă față tuturor provocărilor unei economii de piață sănătoase.

 

Alte Planuri de viitor:

  • pregătirea și participarea elevilor la Olimpiada Micilor Bancheri – Ediția a X a;
  • pregatirea și derularea unor activităţi de educaţie financiară în cadrul proiectului internațional Global Money Week, proiect derulat în parteneriat cu  OCDE/OECD și Ministerul Educației.
  • sărbătorirea Zilei Educației Financiare din România,.

Calendarul activităților de Educație financiară desfășurate în acest an școlar este:

 

  • 18-24 martie 2024 – Global Money Week
  •  11 aprilie 2024 - Ziua Educației Financiare din România;
  •  martie – mai 2024 - Olimpiada Micilor Bancheri pentru învățământul primar;
  •  31 octombrie  - Ziua Internațională a Economisirii.