In luna aprilie 2014, Scoala de Valori si Ipsos Research Romania cu sprijinul Ministerului Educatiei Nationale au realizat o cercetare despre valorile si modelele tinerilor din Romania. Rezultatele studiului au aratat faptul ca adolescentii romani au ca model de viata unul dintre parinti si apreciaza onestitatea si perseverenta.
 
Mitul #1: Tinerii din Romania nu sunt interesati de studii - FALS
Cercetarea a scos la iveala ca 8 din 10 tineri intentioneaza sa urmeze studiile universitare dupa terminarea liceului. Doar jumatate dintre acestia insa s-au gandit mai departe si la profesia pe care o vor urma.  Explicatia este aceea ca elevii nu percep o legatura directa intre facultatea aleasa si meseria pe care o vor urma. Acest lucru se intampla deoarece tinerii nu considera ca scoala ii pregateste pentru piata muncii. 
In ceea ce priveste domeniul ales, primele 4 optiuni de studii universitare ale acestora sunt: stiintele sociale (28%), stiintele medicale (16%), stiintele ingineresti (15%) si stiintele economice (12%). Beneficiile percepute de elevi in alegerea acestor  domenii sunt accesul la un loc de munca bine platit si usurinta in gasirea unui loc de munca.
Doar 1% dintre liceenii intervievati cred ca nu vor termina liceul. Principalul motiv pentru a nu finaliza studiile ar putea fi plecarea la lucru in strainatate. 
 
Mitul #2: Modelele tinerilor sunt vedetele de la televizor – FALS 
Rolul parintilor este foarte important in viata tinerilor de liceu. Pentru cei mai multi liceeni, parintii sunt acele persoane pe care le considera modele (62%). Acest lucru este valabil pentru toti tinerii, indiferent de profilul studiilor liceale, sex, varsta, regiune sau alte caracteristici.
In plus, cercetarea ne arata ca parintii sunt cei mai puternici influentatori ai tinerilor atat in insuflarea valorilor (66%) cat si in alegerea facultatii pe care o vor urma (54%). Persoanele publice, “vedetele”, sunt intr-o foarte mica masura considerate modele de catre liceeni: 2% au ca modele vedete din strainatate, respectiv 0.5% vedete din Romania. 
 
Mitul #3: Tinerii din Romania trebuie invatati ce inseamna “valori” - ADEVARAT
52% dintre elevii de liceu din Romania, din mediul urban, au un set de valori propriu dupa care isi ghideaza viata. 33% dintre acestia au demonstrat ca  inteleg foarte  bine conceptul de valoare  si au identificat  ca principale valori: sinceritatea, perseverenta, respectul, corectitudinea, increderea si  familia. Restul de 19% dintre adolescenti au intampinat greutati in a isi sintetiza si abstractiza ideile, insa au numit un set de valori reale, in timp ce 20% dintre liceeni nu au  putut numi nicio valoare.

Cercetarea despre valorile si modelele tinerilor, “adolescentii romani intre aparenta si esenta” poate fi  consultata aici
 
###
Metodologia cercetarii a cuprins o etapa calitativa, in care au fost realizate interviuri in profunzime cu profesorii - acei profesori cu reputatie de lideri de opinie in mediul pre-universitar - care au putut explica ce sta in spatele valorilor tinerilor si modul in care generatiile de elevi evolueaza. 
Etapa calitativa a fost urmata de una cantitativa in care a fost aplicat un chestionar unui esantion de 1000 de elevi de liceu din intreaga tara, din mediul urban (esantion reprezentativ la nivel de sex, profil, an de studiu, regiune si mediu de resedinta).
 
Scoala de Valori este o organizatie non-guvernamentala moderna ce are ca viziune dezvoltarea unei societati bazate pe valori prin educatie inovativa. Punem sub semnul intrebarii granitele educatiei traditionale si cream oportunitatea persoanelor de a accesa informatii de valoare, experiente de formare a caracterului, de a interactiona cu modele pozitive si de a avea expunere internationala, cu scopul de a creste responsabilitatea personala si controlul fiecaruia asupra alegerilor personale. 
 
Ipsos Research este parte a grupului francez Ipsos - locul 3 global intre companiile specializate in cercetare de marketing. La nivel international, Grupul Ipsos este prezent in 86 de tari, compania operand sondaje online si offline pentru mai mult de 5.000 de clienti. In prezent, grupul Ipsos numara 16.000 de angajati permanenti si este listat la bursa din Paris.
Pentru mai multe detalii despre rezultatele studiului puteti contacta Silvia Bogdan (silvia.bogdan@scoaladevalori.ro) si Sorina Isac (sorina.isac@ipsos.com).