În România, trăiesc 40.000 de persoane cu autism, iar în evidența statului figurează doar 15.537 de copii și adulți. Anual, 1.000 de copii sunt diagnosticați cu autism, iar 1 copil cu autism din 4 nu merge la școală sau grădiniță, deși are vârsta potrivită. 1 copil din 10 are o tulburare de integrare senzorială. 1 copil din 36 ar putea avea o formă de autism. Deci 1 copil sau 2 din fiecare clasă are nevoie de mai multă înțelegere și suport. În Europa, mai puțin de 10% dintre adulții cu autism au un loc de muncă, în timp ce în România procentul este de 1%. Aceste necesități fundamentale de dezvoltare au trasat o nouă direcție, pe care Asociația HELP Autism a început să o dezvolte în ultimii ani, înțelegând importanța sa pentru integrarea persoanelor cu tulburări de spectru autist în societate: educație pentru incluziune.



Asociația HELP Autism anunță încheierea proiectului „Grădinițe incluzive în Sector 2”, derulat în perioada august – octombrie 2023 cu o finanțare nerambursabilă oferită de Primăria Sectorul 2 al Municipiului București. În urma unui apel public deschis, 358 de copii de grădiniță și 150 de cadre didactice din grădinițele din Sectorul 2, atât private, cât și de stat, au beneficiat de sesiuni de formare, mentorat și conștientizare cu privire la Tulburările de Spectru Autist (TSA), online și față-n față, oferite gratuit de către specialiștii Asociației HELP Autism.

 

În cadrul proiectului, HELP Autism a creat și oferit seturi de instrumente educaționale, precum kitul senzorial și fișele de lucru educaționale. Kitul senzorial ajută cadrele didactice să crească gradul de inclusivitate al activităților specifice (în special al celor organizate în afara grădiniței, cum ar fi excursii, vizite etc.) pentru copiii cu dificultăți senzoriale (copii cu TSA sau alte dizabilități), iar fișele de lucru pot fi folosite pentru a crește gradul de participare al copiilor cu CES, în activitățile educaționale obișnuite, dezvoltând creativitatea și stimulând simțurile tactil și vizual, ajutând astfel copiii să se exprime și să se integreze mai ușor în colectivitate.

 

„În contextul în care în urmă cu mai puțin de 6 luni copiii cu CES erau pe cale să fie excluși din învățământul de masă, odată cu schimbările propuse de legea educației, ne bucurăm să mizăm pe sprijinul autorităților și cadrelor didactice și să facem împreună grădinițele, școlile și, mai târziu, locurile de muncă mai incluzive. Educarea și integrarea trebuie începută de la stadiile incipiente ale formelor de învățământ, de la firul ierbii, cu cei care interacționează pentru prima dată cu copiii, lăsând o amprentă puternică asupra lor. Acest proiect este pentru noi un pilot, pe care dorim să-l dezvoltăm pe termen lung și să-l implementăm în toate ciclurile de învățământ, cu consecvență, astfel încât să ajungă un program național, nu doar în capitală. Doar împreună cu autoritățile, specialiștii și părinții putem să formăm cadre didactice pregătite să le ofere sprijin la fiecare pas copiilor, care se vor bucura de diferențele dintre ei, și să contribuim la construirea unei lumi în care mințile diverse sunt primite cu inimi deschise.” – Daniela Bololoi, Președinte HELP Autism

 

Peste 100.000 de elevi din România au nevoie de suport special în învățare, iar 87% dintre elevii cu CES sunt copii cu tulburări de învățare specifice diagnosticelor de autism. Primii pași îi fac la grădiniță, alături de educatori. Tot în această perioadă de viață devin evidente semnele întârzierilor de dezvoltare și, cu ghidajul potrivit, se poate începe și intervenția terapeutică. Din echipa multidisciplinară a fiecărui copil fac parte cadrul didactic alături de familie și terapeuți, așa s-a născut proiectul „Grădinițe incluzive în Sector 2”, menit să crească gradul de incluziune al copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în grădinițele din Sectorul 2 (Municipiul București).

 

„Parcurgând acest curs am regăsit tot ce aveam nevoie în activitatea noastră despre înțelegerea nevoilor copilului cu TSA, cum să ajutăm un copil aflat în această situație. Informațiile bine structurate și transmise într-un mod accesibil ne-au oferit oportunitatea de a învăța ce și cum să lucrăm cu copiii cu TSA pentru a-și  atinge potențialul  maxim.” - Claudia Arghiroiu, Director General Grădinița Nr. 23 din București, Beneficiar

 

Proiectul „Grădinițe incluzive în Sector 2” a fost organizat de Asociația HELP Autism și finanțat de Primăria Sectorul 2 al Municipiului București, având o valoare de 112.320 de lei nerambursabilă. Conținutul acestui proiect nu reflectă neapărat poziția Primăriei Sectorul 2 al Municipiului București și nu implică nicio responsabilitate din partea acesteia.

 

***

 

Despre Asociația HELP Autism

HELP Autism susține din 2010 peste 3.200 de copii și adolescenți diagnosticați cu TSA – Tulburare de Spectru Autist – în programe de terapie desfășurate în centre și la domiciliu. De la terapie specifică la programe de integrare școlară, de la sprijin pentru părinți la campanii de conștientizare & advocacy, HELP Autism caută să ofere constant un spectru de soluții pentru copiii cu autism și familiile lor. Asociația este astăzi cea mai mare organizație dedicată cauzei din România, fondator al rețelei informale RO TSA formată din aproximativ 100 de organizații în autism.

 

Misiunea asociației HELP Autism este de a ghida pașii persoanelor cu autism și familiilor lor, de la diagnostic la recuperare și integrare reală educațională, socială și pe piața muncii, construind o comunitatea deschisă să înțeleagă, să accepte și să sprijine mințile diverse. În virtutea acestei misiuni, HELP Autism și-a propus să construiască prima tabără incluzivă din România pentru copii și tineri cu diverse tipuri de dizabilități în Munții Retezat.