Teach for Romania a încheiat jurizările pentru a doua ediție a Galei Profesorul Anului din mediul rural 2023 și anunță care sunt cei 15 finaliști la cele 5 categorii de premiere. Pe 23 februarie, începând cu ora 17.30, la Ateneul Național Iași, va avea loc evenimentul în care vor fi anunțați câștigătorii.

De ce ne dorim să premiem profesorii din mediul rural?

În România, 1 din 5 elevi din mediul rural abandonează școala. Tot 1 din 5 elevi nu reușește să ia nota 5 la Evaluarea Națională, de două ori mai mulți decât în mediul urban. Mai mult decât atât, 6 din 10 copii din mediul rural au dificultăți de scris și citit la finalul ciclului primar.

Cu toate acestea, există copii din mediul rural care reușesc să sfideze aceste statistici, copii care au parte de o educație de calitate mulțumită unor profesori, învățători, educatori și consilieri școlari profesioniști. Aceste cadre didactice trec peste numeroasele provocări inerente predării în mediul rural – de la naveta dificilă și zecile de ore pierdute pe drum în fiecare săptămână, la normele împărțite între 3 sau chiar 4 școli mici și până la nevoile diferite, mai mari, ale elevilor lor care depind uneori exclusiv de oamenii de la catedră pentru a-și găsi motivația și determinarea de a da o șansă educației. Acești dascăli demonstrează că se pot obține rezultate excepționale și în condiții dificile. Că inechitatea poate fi adresată.

Acești profesioniști merită să iasă din anonimat, iar efortul, dăruirea și perseverența lor merită să fie recunoscute.

Categorii de premiere și finaliști:


Dincolo de indicatorii vizibili privind nivelul ridicat de abandon școlar, performanţe academice foarte scăzute, violenţa, resursele limitate – invocate adesea când vine vorba despre școlile din medii vulnerabile, profesorii din medii dezavantajate reușesc să găsească soluții și să creeze școală relevantă pentru elevii lor. Lucrul acesta a fost identificat în cele 390 de nominalizări făcute de către părinți, elevi, foști elevi, cadre didactice, directori, parteneri, la Gala Profesorul Anului din mediul rural, ediția a doua.

Categoria: Prevenirea abandonului școlar

1. Nicoleta Maria Gavrilă – învățător, Școala Primară Nr. 1 Valea Mănăstirii, Țițești, județul Argeș;
2. Marinela Culea – director, Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”, Brănești, județul Ilfov;
3. Cătălina Geantău – învățător, Școala Gimnazială Nr. 1 Domnița, Țibana, județul Iași.

Categoria: Dezvoltarea literației

1. Valeria Florentina Neagu – profesor, Școala Gimnazială Nr. 1, Curcani, județul Călărași;
2. Maria Fazakas – învățător, Școala Gimnazială Ip, județul Sălaj;
3. Daniela-Paraschiva Danka – Profesor, Dir adjunct, Școala Gimnazială Roșia, județul Sibiu.

Categoria: Dezvoltarea abilităților socio-emoționale

1. Angelica Cocea – învățător, Liceul Tehnologic „Petre P. Carp”, Țibănești, județul Iași;
2. Elena Grădinaru – învățător, Școala Gimnazială „Ion Ghica” Tortoman, județul Constanța;
3. Elena Spiridon – învățător, Școala Gimnazială „Gheorghe Șincai”, Șinca Veche, județul Brașov;

Categoria: Dezvoltarea leadership-ului la elevi

1. Iulia Mihalache – învățător, Liceul Tehnologic Drăgănești-Olt, județul Olt;
2. Daniela Eugenia Dinu – profesor, Școala Gimnazială Rusănești, Fârtățești, județul Vâlcea;
3. Tatiana Cristian – profesor, Școala Gimnazială „Prof General Gheorghe Gheorghiu”, Gologanu, județul Vrancea.

Categoria: Implicare în comunitate

1. Flavia Lorena Cut Lupulescu – director, Școala Gimnazială Boldur, județul Timiş;
2. Bogdan Mira - profesor, Școala Gimnazială Slimnic, județul Sibiu;
3. Stoicescu Maria Cleopatra – profesor, Școala Profesională Starchiojd, județul Prahova.

În etapa de preselecții au fost implicați 50 de profesori, alumni și membri ai echipei Teach for Romania care au jurizat cele 390 de nominalizări, iar în ultima etapă de jurizare au făcut parte 25 de specialiști din: societatea civilă, experți în educație, reprezentanți ai sectorului business, elevi, parteneri instituționali și parteneri media. Toate candidaturile finaliste se află în etapa de documentare în teren pentru a verifica validitatea informațiilor furnizate.

Cei 15 profesori finaliști provin din școli rurale din 13 județe: Argeș, Braşov, Călăraşi, Constanţa, Iaşi, Ilfov, Olt, Prahova, Sălaj, Sibiu, Timiș, Vâlcea și Vrancea. Câștigătorii vor fi anunțați pe 23 februarie, în cadrul Galei Profesorul Anului din mediul rural de la Ateneul Național Iași (Strada Ion Creangă, nr. 14), începând cu ora 17.30. Evenimentul va fi transmis live și pe pagina de facebook Teach for Romania.

Mai multe detalii despre categoriile de nominalizare și criteriile de evaluare, pe pagina evenimentului: teachforromania.org/gala-2023.

Parteneri jurizare: Ministerul Educației, Universitatea București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași, Consiliul Național al Elevilor, Fundația Noi Orizonturi, Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, Asociația Zi de Bine, UNICEF, PEPCO România, Allianz Services, Rețeaua privată de sănătate„Regina Maria”, Festivalul Boovie, BCR, Asociația Pirita Children și Fundația Autonom.

Eveniment organizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași și al Consiliului Județean Iași, în parteneriat cu Inspectoratului Școlar Județean Iași, Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași și Ateneul Național din Iași.

Descriere Teach for Romania:
Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care de 9 ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități. La Teach for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul și poate să aibă parte de o educație de calitate, alături de un profesor sau un învățător care crede în el.

În anul școlar 2022-2023, 130 de cadre didactice fac parte din programul nostru și predau în 113 școli, din 21 de județe. De asemenea, ne bucurăm că, din comunitatea noastră de 221 alumni, absolvenți ai programului, jumătate au ales să rămână la catedră în școli publice din România, dezvoltând și inovând cultura organizațională a acestora. Întreaga noastră comunitate de profesori ajunge astfel la aproximativ 20 000 de copii.