Fondul ”Științescu Țara Făgărașului” și-a desemnat proiectele care vor primi finanțare și vor fi implementate în cadrul celei de-a treia ediții. Un juriu independent, format din oameni pasionați de știință și tehnologie și dornici de inovație a selectat 11 proiecte din cele 20 de aplicații primite de la echipe formate din profesori, elevi și organizații neguvernamentale.
 
Dacă acum 4 ani, Științescu era doar o idee în căutarea unor adepți, în prezent programul are un nume și o identitate vizuală și de curând are și certificat OSIM, devenind o mișcare educațională la nivel național în domeniul științelor. În fiecare an s-au adunat pe harta lui Științescu, noi comunități astfel că numărul proiectelor finanțate a ajuns, pe plan național, la peste 300. Peste 800 de educatori au primit, prin efortul fundațiilor comunitare care au ales să implementeze acest program, finanțări și îndrumare și ce este cel mai important, aproximativ 15.000 de copii au luat contact cu frumusețea științelor și cu sensul lor ultim – acela de a înțelege mai bine lumea înconjurătoare.
 
Anul acesta, prin ”Științescu Țara Făgărașului”, Fundația Comunitară Țara Făgărașului acordă finanțări în valoare de 115.995 de lei pentru cele 11 proiecte educaționale care au trecut de etapa jurizării, iar echipele selectate pentru a primi finanțare vor beneficia de suport în comunicare, în motivarea și implicarea elevilor și în managementul proiectelor. Acestea se adresează copiilor și tinerilor cu vârste între 6 și 19 ani.
Juriul a fost format din reprezentanți ai mediului academic, antreprenori din domeniu, reprezentanți ai companiilor, ai organizațiilor neguvernamentale, jurnaliști din presa centrală și elevi. Prin imparțialitatea lor și experiența acumulată în diverse domenii, membrii Juriului au asigurat un proces de selecție relevant pentru beneficiarii direcți ai proiectelor alese.

Proiectele selectate sunt din domeniile: robotică și inginerie, astronomie, ecologie și recycling, arhitectură și restaurare, biodiversitate, fizică, mecanică, meteorologie, biologie, chimie experimentală și aplicată, IT, mecanică și electrotehnică și promovează atât colaborarea dintre educatori și elevi, precum și legătura dintre diverse ramuri ale științelor exacte, dintre mediul rural și urban.
 
Cele 11 proiecte ce vor primi finanțare:

1. Recycling cu Științescu
Organizație aplicantă: Asociația Jugendzentrum Seligstadt
Domeniu proiect: mediu, fizică, chimie, ecologie, recycling

Rezumat proiect:
Ei doresc să aducă o contribuție, chiar dacă pare a fi mică, la rezolvarea problemei PETurilor cu ajutorul lui Științescu, creând un exemplu de viziune nouă a PETurilor renunțând la privirea lor ca gunoi și adoptând o privire a lor ca resursă de materie primă. Cu ajutorul unor mașini vor prelucra PETuri ca resursă creând cu copii din Țara Făgărașului și nu numai obiecte de plastic cum ar fi cercei, pahare, boluri, sârmă pentru imprimantă 3D și multe altele.
Copiii din cadrul Universității Copiilor (60 copii) vor putea studia fenomenul de recycling din punct de vedere științific, vor studia procesele fizice (mecanice, termice) și chimice ale recyclingului precum și impactul ecologic, și vor putea exersa fenomenul recyclingului practic. Copiii din celelalte tabere (alți ca. 200) vor putea asista de asemenea la procesul de recycling și producție care va avea loc în incinta Cetății Țărănești din Bărcut.
Buget: 12.000 lei
 
2. REconstruct 1.0
Organizație aplicantă: Asociația Renascendis
Domeniu proiect: arhitectură, restaurare, fizică, chimie, biologie, geometrie cu practica meșteșugurilor și utilizarea de tehologii moderne în documentarea și restaurarea clădirilor istorice.

Rezumat proiect: Reconstruct 1.0 pleacă de la dorința de a pune în contact adolescenții, porniți pe drumul pregătirii profesionale, cu meșteșugurile tradiționale utilizate în construcții. O tabară de 10 zile, destinată unui grup de 10 liceeni, în care vor reloca, reconstrui și restaura o căsuță tradițională de lemn din Țara Făgărașului este  modul prin care Asociația Renascendis își propune să ofere adolescenților posibilitatea de a cunoaște meșteșuguri vechi de construcție, prin îmbinare tehnologiei moderne cu tehnica tradițională
Buget: 12.000 lei
 
3. Viața din farfuria ta
Organizație aplicantă: Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea”
Domeniu proiect: Chimie, fizică, biologie, matematică, informatică, sănătate, nutriție

Rezumat proiect: Prin acest proiect ne propunem ca elevii implicați să conștientizeze conținuturile în exces de zahăr, sare dar şi aciditatea unor alimente, efectele lor negative asupra sănătății, precum şi să ofere prin experimentări repetate alternative sănatoase la acestea. Elevii vor titra extracte apoase din alimente pentru a determina conținutul de sare din probe, vor determina refractometric conținutul de zahăr din sucurile acidulate și vor măsura ph-ul unor alimente, dar şi  vor produce alternative,  din  legume şi fructe deshidratate cum ar fi îndulcitor: pudră din căpşuni şi stafide, curmale și afine, etc sau diferite tipuri de condimente sănătoase.
În final,  rezultatele proiectului se vor regăsi într-o broșură care va fi răspândită atât în format elecronic cât și fizic.
Buget: 11.863 lei
 
4. We Love Biology – Cercul de biologie Karios ediția a II–a
Organizație aplicantă: Colegiul National ,,Radu Negru″ Făgăraș
Domeniu proiect: mediul natural, biologie, conservarea biodiversității

Rezumat proiect: Proiectul ”We Love Biology-Cercul de biologie KARIOS” este un must-have al elevilor Colegiului Național Radu Negru din Făgăraș. Cu un feedback extraordinar din ediția anterioară pornim în lumea lui Științescu cu o serie de ateliere inovatoare și captivante: de la tabăra de cercetare în domeniul zoologiei,  cu cazare in cort,  până la studiul poluării orașului Făgăraș folosind ca bioindicatori lichenii. Nu vor lipsi activitățile de microscopie și cele de anatomie macroscopică a unor nevertebrate.  Nu în ultimul rând, vom scoate primul număr al revistei SINAPSA,  publicație lunară a  Cercului de biologie Karios ce va cuprinde imagini și rezultate ale studiilor noastre din cadrul atelierelor desfășurate în ediția a 3-a a proiectului. 
Buget: 12.000 lei
 
5. Iarba verde de acasă – ediția a III-a 
Tip aplicant: Grup de inițiativă
Domeniu proiect: mediul natural, biologie, astronomie, geologie, artă și arhitectură

Rezumat proiect: Proiectul Iarba verde de acasă, ediția a 3-a, este o continuare firească a ceea ce am început în 2017. Din dragoste pentru copii și pasiune pentru biologie, am format o echipă minunată, dornică să le stimuleze  copiilor din Lisa și imprejurimi pasiunea pentru stiință. Anul acesta vom desfășura  ateliere interdisciplinare din domenii precum astronomie, biologie, geologie, arta și arhitectură, în cadrul unei tabere de cercetare și explorare.  Vom completa baza de date începută în ediția anterioară cu flora spontană din Lisa și vom insista pe colectarea plantelor medicinale. Aceste ateliere vor fi făcute în paralel astfel încat, în luna august, vom avea portile deschise în cadrul proiectului și vom împărtăși tuturor curioșilor și mai ales pasionaților de biologie,  experiențele noastre din teren, rezultatele studiilor noastre, expoziția de ierbare.
Activitățile desfășurate sunt de tipul experiment, cercetare, explorare în natură, încurajează cooperarea și colaborarea între elevi.
Buget: 11.509 lei
 
6. Mecanica nu este o mizerie!
Organizație aplicantă: Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș
Domeniu proiect: fizică, matematică, IT electrotehnică, tehnologie  şi mecanică

Rezumat proiect: Ne propunem să popularizăm în rîndul elevilor metoda de curățarea a pieselor metalice cu ajutorul ultrasunetelor având la bază proprietatea de cavitaţie a acestora.  Curățarea cu ultrasunete este mult utilizată datorită calităţii operaţiei efectuate,  a timpului scurt de lucru şi a diversităţii materialelor ce pot fi supuse acestei operaţii. Acest proiect va permite elevilor să efectueze curățarea pieselor cu ajutorul ultrasunetelor şi pentru demonstrații vom folosi un dispozitiv manual pentru încercarea şi reglarea injectoarelor.
Scopul proiectului este promovarea activităților de învățare în echipă și aprofundarea noțiunilor teoretice îmbinate cu cele practice la disciplinele de stiință și tehnologie, într-un mod atractiv și plăcut.      
Buget: 4.785 lei
 
7. Protoshop - Viitorul începe azi
Organizație aplicantă: Colegiul „Aurel Vijoli”, Făgăraş
Domeniu proiect: informatica si IT

Rezumat proiect: Proiectul se adresează elevilor Colegiului Aurel Vijoli și a apărut din nevoia de a transpune virtualul în realitate. Printarea 3D este un domeniu revoluţionar, care deja schimbă lumea, dând naștere unor meserii inovative. Prin Protoshop-Viitorul începe azi sub bagheta magică ProtoShop (atelierul de prototipuri), dorim să creăm un program de învățare care să ofere elevilor cunoștințele și abilitățile de a crea și modela obiecte printate 3D, pe care în final le vor expune în cadrul unității noastre școlare. Elevii noștri vor urma cursul Protoshop susținut de mentorii Alexandru Dobre și Alina Floroi de la Laborazon și 3D DOT de-a lungul a 4-6 săptămâni, la Colegiul Aurel Vijoli, alături de profesorii Pleșa Elena și Olguța Popa. Se vor organiza sesiuni în care mentorii vor preda cunoștințe despre 3D printing, vor demonstra tehnologia și vor ajuta elevii să creeze ei înșiși obiecte. De asemenea vor deprinde și câteva cunoștințe de marketing și comunicare. Elevii se vor organiza în echipe de câte 3, în care unul dintre elevi va fi cel specializat pe procesul tehnologic, unul pe designul obiectului 3D și unul pe marketing și comunicare. Împreună vor colabora la crearea unui obiect 3D, având în vedere funcționalitatea sa și cui se adresează.
Buget: 10.750 lei
 
8. Ne jucăm, explorăm, învăţăm! – Ediția a II-a
Organizație aplicantă: Colegiul „Aurel Vijoli”, Făgăraş - învăţământ primar și gimnazial
Domeniu proiect: mediul natural, biologie, chimie, matematica

Rezumat proiect:
Proiectul se adresează elevilor din învățământul primar și gimnazial, ca beneficiari direcți și ai comunității din care provin, în mod  indirect. ”Avem în plan să formăm un club al elevilor interesați de științe, numit EU ȘTIU, care vor desfășura activități sub atenta supraveghere a cadrelor didactice implicate în proiect. Bazându-ne pe programele școlare de la disciplinele Matematica si explorarea mediului, Științe ale naturii și Biologie, vrem să realizăm activități atractive, în afara sălilor de clasă. Se face astfel inițierea în organizarea și desfășurarea muncii de cercetare în teren, analizând factorii abiotici și biotici. Astfel vom investiga ecosistemele din zona învecinată școlii, vom analiza și colecta specii vegetale, vom stabili caracteristicile și le vom pregăti prin presare, pentru ierbar. Și în clasă vom amenaja microsere plantând semințe de flori și legume, observând etapele de dezvoltare ale plantelor,  identificând rolul lor, totul  pentru a forma atitudini pozitive ale copiilor față de mediul natural. 
Buget: 7.500 lei
 
9. Provocarea Lego
Tip aplicant: GI – pasioanat de educatia STEM, francizor YE în Brașov
Domeniu proiect: robotica si inginerie

Rezumat proiect:
Proiectul are ca scop introducerea elevilor (clasele 0 – IV) în minunata lume a ingineriei și matematicii printr-un mod distractiv și anume prin jocul cu piese LEGO. Programul de dezvoltare „Provocarea Lego” este special dezvoltat de Young Engineers care le oferă o platformă practică şi incitantă. Scopurile educaţionale sunt atinse prin folosirea unor   truse LEGO şi K`nex cu piese special proiectate de angajaţii noştri, cu ajutorul cărora se demonstrează principiile ştiinţifice într-o manieră distractivă şi accesibilă, combinând experimentele care formează intuiţia ştiinţifică cu poveştile care captează imaginaţia.”
Buget: 11.280 lei
 
10. ECO ȘCOALA
Tip aplicant: Școala Gimnazială ,,Prof.Dr.Ioan Cerghit″ Hârseni
Domeniu proiect: mediu natural, informatică, biologie, chimie, fizică, horticultură și ecologie.

Rezumat proiect: ”Proiectul propus în acest an continuă proiectele implementate în primele două ediții în cadrul Fondului Științescu ,, Micii horticultori" și "Laboratorul din curtea școlii". Ne vom ocupa în continuare de activitățile, deja la îndemâna noastră, din solar doar că inițial vom schimba legumele cu flori. În completarea activității din solar vrem să organizăm o școală de vară cu durata de o săptămână pentru un grup de 30 de elevi ai școlii. Activitățile din cadrul școlii de vară vor fi axate pe ecologie și protecția mediului înconjurător. Vom ieși pe teren și vom efectua analize ale solului și apei, vom planta puieți de molid și brad, vom reface traseele turistice din zonă, vom învăța ce înseamnă orientarea turistică etc
Ideea proiectului a venit de la elevi care își doresc să descopere utilitatea noțiunilor teoretice în viața de toate zilele, să se dezvolte mental și fizic și să se implice în dezvoltarea comunității. Dorim realizarea de schimburi de experiență și  parteneriate educaționale cu instituții școlare și  asociații non¬ guvernamentale care au ca domenii de activitate cele vizate de noi.”
Buget: 10.708 lei
 
11. Iute ca Săgeata
Organizație aplicantă: Colegiul Național ,,Doamna Stanca” Făgăraș
Domeniu proiect: matematică, fizică, istorie, meteorologie

Rezumat proiect: Proiectul „Iute ca Săgeata” este un proiect dedicat elevilor din Țara Făgărașului. Proiectul constă în măsurarea unghiurilor și traiectoriilor săgeților propagate de către arc. Scopul proiectului este de a crește ritmul de învățare, agilitatea mentală și implementarea mai simplă a științelor exacte în rândul elevilor participanți. Vor explica funcționarea arcului insistând asupra rolului fiecărei piese din arc. Periodic, se vor organiza ore de  tras cu arcul (în mediul rural), unde vor prezenta noțiuni de fizică , mai concret balistică - o sageată este propagată de arc, orizontal, cu o viteză inițială foarte mare. Problema în acest caz este descrierea traiectoriei unei săgeți, în cazul în care se neglijează frecarea cu aerul.
”Acest proiect se dorește a fi unul inovativ, el ar produce  multe schimbări în rândul elevilor din școala noastră, insuflând poate mai mult decât orice pasiunea elevilor pentru științe.”
Buget: 11.600 lei
 
Cele 11 proiecte alese pentru a fi finanțate din Fondul ”Științescu Țara Făgărașului” vor fi implementate până pe 1 noiembrie 2019.
 
***
Programul Științescu
este dezvoltat de către Fundația Comunitară Țara Făgărașului în colaborare cu Federația Fundațiile Comunitare din România și este susținut de Romanian-American Foundation și finanțatorii Avira, Bilka – sisteme pentru acoperișuri, Hirschmann Automotive, Stihl, FENEC Rubber Eastern Europe, Berg Banat cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Județului Brașov.
Fondul Științescu este susținut de Romanian-American Foundation și în orașele Bacău, Bucureşti, Brașov,  Cluj, Iaşi, Mureş, Oradea, Prahova, Sibiu, Galați, Odorheiu Secuiesc, Oradea, prin competiții similare de proiecte, gestionate de fundațiile comunitare locale.
  
Fundația Comunitară Ţara Făgăraşului este o organizație nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, cu sediul în Făgăraş. Misiunea noastră este de a inspira şi susţine iniţiative locale, de a mobiliza resurse şi de aduce împreună oameni şi organizaţii care să aibă dorinţa şi capacitatea să contribuie pe termen lung la dezvoltarea de comunităţi generoase, responsabile, solidare şi încrezătoare în propriul lor viitor.
Facem posibil acest lucru prin încurajarea spiritului filantropic și de responsabilitate socială al organizaţiilor nonguvernamentale, companiilor și persoanelor fizice/grupurilor de iniţiativă, cu scopul de a acoperi nevoile mereu în schimbare ale comunității.
Fundația Comunitară Ţara Făgăraşului face parte din programul național de “Fundații Comunitare”, inițiat de Asociația pentru Relații Comunitare, în parteneriat cu Fundația Pentru Parteneriat și Fundația Pact, cu sprijinul financiar al Charles Stewart Mott Foundation, Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe și Romanian-American Foundation.
 
Romanian-American Foundation urmărește consolidarea economiei de piață și a unei societăți democratice pentru toate categoriile de populație din România, investind în programe care au ca scop revitalizarea economiei rurale, promovarea inovației tehnologice și stimularea implicării civice.
Alături de partenerii noștri dezvoltăm programe care să cultive interesul tinerilor pentru educația STEM (știință, tehnoilogie, inginerie, matematică) și să încurajeze pe cât mai mulți să aleagă o carieră în domeniul tehnologiei și inovației.