În 2019, UNICEF a achiziționat bunuri și servicii în valoare de 3,826 de miliarde de dolari, un nivel record, pentru copiii din 150 de țări și a asigurat guvernelor și donatorilor economii de 363,3 milioane de dolari prin valorificarea puterii sale de cumpărare și a abordărilor privind achizițiile strategice, în colaborare cu partenerii și mediul de afaceri 
 
În contextul pandemiei de COVID-19 ce afectează viața a milioane de copii din întreaga lume, UNICEF furnizează provizii vitale, în ciuda constrângerilor logistice și de transport fără precedent. 
 
„De la lipsa stocurilor până la restricțiile legate de transport, COVID-19 ridică provocări enorme în cadrul operațiunilor noastre de aprovizionare”, a afirmat directorul executiv al UNICEF Henrietta Fore. „Cu toate acestea, cu sprijinul partenerilor noștri, am reușit să acoperim unele dintre cele mai stringente nevoi și să oferim siguranță copiilor și comunităților”. 
 
În acest an, până în momentul de față, UNICEF a livrat importante stocuri de echipamente individuale de protecție (EIP) în peste 100 de țări, venind în sprijinul răspunsului acestora la pandemie, inclusiv 7,5 milioane de măști chirurgicale, 2,8 milioane de măști respiratorii N95, aproape 10 milioane de mănuși, peste 830.000 de combinezoane și aproximativ 600.000 de viziere. UNICEF a furnizat și peste 550.000 de teste de diagnosticare, alte 912.000 fiind programate a fi livrate până în luna august, și a expediat peste 16.000 de concentratoare de oxigen în 90 de țări cu venituri mici și medii. De la începutul pandemiei, UNICEF a livrat în România peste 650.000 măști de protecție, mănuși și dezinfectanți.
 
De asemenea, disponibilitatea redusă a zborurilor comerciale a afectat serios livrarea resurselor dedicate programelor curente. Într-un an obișnuit, în perioada martie-mai, UNICEF efectuează peste 700 de transporturi de vaccinuri în diverse țări. În aceeași perioadă a anului 2020, au fost realizate 391 de transporturi, adică puțin peste jumătatea numărului normal.
 
Pentru a răspunde provocărilor legate de livrarea vaccinurilor, UNICEF face apel la guverne, sectorul privat, liniile aeriene și alți actori să ofere soluții vizând transportul vaccinurilor vitale la un preț acceptabil. De exemplu, un zbor charter efectuat recent a reunit mai multe transporturi de vaccinuri într-unul singur, făcând opt escale în țările din Africa de Vest în care altfel s-ar fi ajuns cu greu.  
 
Răspunsul UNICEF la COVID-19 este susținut de un an 2019 foarte bun pentru operațiunile de aprovizionare, un an în care UNICEF a atins un nivel record al achizițiilor de bunuri și servicii, mai precis 3,826 de miliarde de dolari, reprezentând o creștere de aproape 10 procente față de nivelul din 2018. Peste o treime din achizițiile totale au reprezentat vaccinuri în valoare de 1,656 de miliarde de dolari, ceea ce se traduce în 2,43 de miliarde de doze furnizate în aproape 100 de țări cu scopul de a imuniza 45% dintre copiii sub cinci ani de la nivel mondial. 
 
De asemenea, UNICEF a depășit cu peste 35% ținta privind economiile stabilită pentru 2019, reușind să economisească 363,3 milioane de dolari la nivelul mai multor produse prin adoptarea anumitor abordări legate de achizițiile strategice.  
 
„Colaborarea noastră cu guvernele naționale, partenerii și sectorul privat este vitală eforturilor noastre de a oferi copiilor resursele de care au nevoie”, a declarat Etleva Kadilli, director al Centrului de aprovizionare și achiziții al UNICEF. „Grație acoperirii noastre globale și abordărilor inovatoare, reușim să ne valorificăm puterea de cumpărare și să realizăm economii semnificative pentru guverne și donatori. În contextul răspunsului comun la pandemia de COVID-19, această abordare devine și mai importantă pentru maximizarea fiecărui dolar cheltuit, astfel încât să poată fi menținute programele curente, în condițiile în care țările își intensifică, la rândul lor, răspunsul la COVID-19”.
 
Raportul anual privind activitatea de aprovizionare 2019, publicat astăzi, prezintă o serie de exemple ce denotă modul în care UNICEF a reușit să își extindă operațiunile în domeniul aprovizionării și logisticii pentru a răspunde nevoilor mereu în schimbare ale copiilor și familiilor din lumea întreagă. Exemplele variază de la susținerea eforturilor de a introduce noi produse pe piață până la exploatarea tehnologiei în vederea simplificării operațiunilor de aprovizionare și utilizarea unor instrumente de finanțare speciale menite să sprijine guvernele în furnizarea proviziilor. Alte exemple sunt:
• Intensificarea achizițiilor de vaccinuri în contextul unei cereri și oferte schimbătoare și extinderea infrastructurii și a echipamentelor din lanțul frigorific necesare păstrării vaccinurilor în condiții de siguranță;  
• Instrumente de prefinanțare menite să ajute țările să folosească resursele interne pentru a livra la timp provizii copiilor; 
• O aplicație mobilă cu date în timp real care să permită personalului UNICEF să livreze mai rapid și să gestioneze mai eficient resursele;  
• Reciclarea oțelului provenit de la navele scoase din uz în vederea construirii unor centre educaționale de calitate și mai durabile pentru copiii refugiați din Bangladesh; 
• Utilizarea unor corturi de înaltă performanță în cadrul răspunsului umanitar pentru a veni în sprijinul serviciilor esențiale din domeniul educației, sănătății, nutriției și protecției copilului. 
 
Raportul relevă și modul în care UNICEF a reușit să crească gradul de pregătire pentru situații de urgență în domeniul sanitar după epidemia de Ebola ce a lovit Africa de Vest în 2014–2016, urmărind consolidarea disponibilității resurselor în timpul crizelor sanitare. Experiența respectivă a contribuit la conturarea răspunsului organizației la criza provocată de COVID-19.
 
***
Despre UNICEF
UNICEF este prezent în unele dintre cele mai dificile locuri din lume, pentru a-i ajuta pe cei mai defavorizați copii ai planetei. În 190 de țări și teritorii, pretutindeni, ne desfășurăm activitatea în sprijinul fiecărui copil, pentru a construi o lume mai bună pentru toți.