Fundația Noi Orizonturi împreună cu șase școli gimnaziale din comunele: Calvini (jud. Buzău), Gornești (jud. Mureș), Pișcolt (jud. Satu Mare), Sânmihaiu de Câmpie (jud. Bistrița-Năsăud), Teliu (jud. Brașov) și Viișoara (jud Cluj) lansează proiectul „Campionii incluziunii”. În aceste școli, peste 30% dintre copii sunt de etnie romă iar provocările din perioada pandemiei au fost mai mari decât oricând. 
 
„Pandemia COVID-19 a relevat, mai mult decât oricând, vulnerabilitatea comunităților defavorizate, decalajele existente între copii din diferite familii în termeni de acces la școala online, precum și rolul esențial al colaborării dintre școală și familiile tuturor copiilor. Însă acolo unde școlile construiesc în mod strategic relații de încredere și colaborare autentică cu familiile tuturor elevilor s-au găsit soluții împreună pentru a facilita învățarea chiar și în condiții provocatoare” – Alina Boariu, manager proiect, Fundația Noi Orizonturi 
 
Un exemplu este chiar din partea uneia dintre școlile partenere. Școala Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie (Bistrița-Năsăud) este o școală comunitară care și-a reconstruit de peste patru ani punțile de legătură și încredere cu familiile copiilor. Pandemia a închis temporar școala pentru elevi, dar nu și învățarea pentru ei și familiile lor. Colectivul de profesori (navetist în mare majoritate) a venit în fiecare zi în școală, pentru a face predarea-învățarea chiar din sala de clasă a elevilor. Au avut astfel parte de confortul utilizării tehnologiei de care dispunea deja școala (computerele, camerele video, tablele) dar și de sprijinul reciproc, într-o perioadă în care tot ce știam despre predare a fost dat peste cap. Tot la școală au fost invitați, cu programare, și elevii și familiile care nu se puteau descurca acasă cu instalarea și folosirea noilor echipamente, pentru că fiecare elev a primit un echipament cu care să poată face învățare la distanță. „Dacă erau cinci copii în familie, au primit cinci echipamente, plus căști, ca să poată învăța simultan”, ne-a spus Ana Moldovan, directorul școlii. Peste 50% dintre familiile școlii au venit la aceste sesiuni programate pentru a învăța cum să folosească echipamentele sau pentru a primi informații și suport pentru învățarea de acasă.
 
Școala Sâmnihaiu de Câmpie este o școală care a făcut toate orele online, din incinta școlii. A fost punctul de stabilitate în jurul căruia s-au liniștit, s-au ajutat și au învățat profesori, elevi și familiile lor. 
 
„Ideea de a desfășura școala online din cadrul unității de învățământ a reprezentat un adevărat avantaj pentru cadrele didactice din școala noastră. Am avut astfel oportunitatea să ne ajutăm unii pe alții, să fim o bază de suport tehnic pentru cei de acasă care se loveau de virusul NU-VREA-SĂ-MEARGĂ, precum și un canal simplu si transparent de comunicare atunci când platformele online ne jucau feste. Morala poveștii noastre este că dacă toate lumea merge înainte împreună (școală/părinți/elevi), atunci succesul se îngrijește de sine” – încheie Ana Moldovan povestea lor recentă.
 
Campionii incluziunii este un proiect care vine cu o abordare nouă, constând în  implicarea activă și responsabilă a părinților, romi și ne-romi, în viața școlii cu scopul de a crește capacitatea instituțiilor școlare partenere de a asigura incluziunea efectivă a copiilor romi. Proiectul va avea o durată de implementare de 18 luni și va cuprinde mai multe tipuri de activități: 
 
1. formarea profesională a cadrelor didactice în vederea derulării unor activități extracurriculare cu accent pe conștientizarea fenomenului discriminării, a drepturilor și responsabilităților copilului, 
2. formarea colectivului de cadre didactice pentru elaborarea și aplicarea ulterioară a unei strategii de incluziune și de implicare a familiilor în comunitatea școlară,  
3. organizarea unui program complex de educație parentală (,,școala părinților”),
4. organizarea unui program de activități extracurriculare pentru elevi  și participarea la o tabără de dezvoltare socio-emoțională, ceea ce va contribui la formarea lor ca lideri ai incluziunii în rândul colegilor. 

Participanții la proiect vor lucra pe un spectru curricular ce presupune interacțiunea permanentă cu familiile, având ca teme principale: Dezvoltarea abilităților de părinte, Comunicarea familie-școală, Voluntariatul, Învățarea acasă, Implicarea părinților în luarea deciziilor și Colaborarea cu comunitatea.

Ca impact al proiectului, ne așteptăm la o creștere a frecvenței copiilor romi la educație și reducerea riscului de părăsire timpurie a școlii.  Aflați în centrul atenției proictului, elevii se vor simți mai apreciați și mai în siguranță la școală, unde sperăm că vor veni cu dorința și interesul pentru a învăța deoarece și părinții lor îi sprijină mai bine în relația cu școala, dar și pentru că vor simți că sunt apreciați de către profesori cărora le pasă de învățarea lor și au așteptări înalte de la ei pentru viitorul lor. Nu în ultimul rând, copiii vor fi mai încrezători în forțele lor, în faptul că părinții și profesorii lor colaborează pentru binele lor.

Proiectul “Campionii incluziunii”  este co-finanțat din Programul de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, finanţat prin Granturile SEE 2014-2021 (număr contract 2020-EY-PICR-0001). Sub sloganul „Colaborăm pentru o Europă incluzivă”, proiectul se derulează pe o perioada de 18 luni, începând de la 1 octombrie 2021.